چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی ساری

حوزه/ مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی ساری با تأکید بر این که برنامه ریزی ها در حوزه باید به گونه ای باشد که مرزهای آموزش و پژوهش در مدارس هر لحظه به هم نزدیک تر شود، بیان داشت: آموزش ما در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام سید جلال صالحی، مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری، امروز در جمع اساتید و طلاب این مدرسه با اشاره به این که در گذشته مسأله پژوهش در حوزه های علمیه رونق خاصی داشت، گفت: در ادوار اخیر متأسفانه آن طور که شایسته بوده به موضوع تحقیق و پژوهش پرداخته نشده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز حتی خود اساتید و مدیران مدارس علمیه به اهمیت و ضرورت پژوهش در برنامه های حوزه تأکید دارند، افزود: امروز هیچ مجموعه و مرکز علمی در جهان وجود ندارد که نسبت به مقوله پژوهش بیگانه باشد.

مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که هر روز با پیشرفت علم و تکنولوژی نیازهای جدیدی برای جامعه اسلامی به وجود می آید، افزود: این وظیفه و رسالت حوزه های علمیه است که با شناخت دقیق این نیاز در جهت رفع آن با انجام برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی گام بردارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر تلاش های تحقیقاتی و پژوهشی علما و فقهای دینی در گذشته نبود، امروز بسیاری از سؤالات و شبهات طرح شده در حوزه دینی بی پاسخ باقی می ماند، افزود: اما به برکت تلاش های شبانه روزی علمای دین امروز ضمن ماندگار شدن بسیاری از آثار و تألیفات ارزشمند دینی به بسیاری از سؤالات و شبهات دینی نیز پاسخ داده شد.

حجت الاسلام صالحی در ادامه با بیان این که حوزه های علمیه در امر تحقیق و پژوهش نباید از دیگر مراکز علمی کشور عقب تر باشند، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در تاریخ مهم ترین مراکز نشر و گسترش دین بوده اند.

مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری با بیان این که توسعه و رونق تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند مقدمه است، خاطرنشان کرد: برای انجام هر کار بزرگی ابتدا باید برای آن فرهنگ سازی شود یعنی بستر برای انجام یک تحول فراهم شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در گذشته دایره تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه گسترده تر بود و تحقیق جز برنامه طلاب محسوب می شد، خاطرنشان کرد: با توجه به تحولاتی که در حوزه های علمیه رخ داده است در مقطعی این تحقیق و پژوهش مقداری کمرنگ شد.

حجت الاسلام صالحی از پژوهش و تحقیق به عنوان علم یاد کرد و با بیان این که این علم نیازمند آموزش است، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق را باید به طلاب آموزش داده شود.

وی با اشاره به تلاش های گسترده صورت گرفته در جهت نهادینه کردن امر پژوهش در حوزه علمیه، آن را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه نیازمند یک جهشی در بحث پژوهش و تحقیق هستند.

مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری با تأکید بر این که برنامه ریزی ها در حوزه باید به گونه ای باشد که مرزهای آموزش و پژوهش در مدارس هر لحظه به هم نزدیک تر شود، بیان داشت: آموزش ما در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.

حجت الاسلام صالحی با بیان این که تنها رویکرد آموزشی در مدارس علمیه نمی تواند اثرگذاری لازم را در پی داشته باشد، گفت: امروز خلأ آموزش بدون پژوهش در حوزه های علمیه احساس می شود که باید برطرف شود.

وی، جشنواره علامه حلی را از جمله اقدامات مناسب حوزه در جهت تقویت و رونق پژوهش در مدارس علمیه دانست و گفت: این جشنواره ظرفیت های پژوهشی مدارس علمیه را بیشتر آشکار می کند و این فرصت به طلبه می دهد که بتواند خود را در معرض آزمون پژوهشی قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha