پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علامه حلی یزد

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد در جشنواره استانی علامه حلی(ره) گفت: هزاران دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی به‌دلیل نبود تخصص کافی و خودباور نبودن بخش صنعت به «ما می توانیم»، شغلی نمی‌یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری‌ یزدی، امروز در جشنواره استانی علامه حلی(ره) مدارس علمیه برادران و خواهران استان یزد با تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران حوزوی، اظهار کرد: رونق مسئله پژوهش و پیشرفت‌های علمی نیازمند همت همه حوزویان است؛ چراکه، بدون تحقیق و پژوهش نمی توان در مسیر رشد و کمال قرار گرفت.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره میثاق فطرت، بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «خداوند، رسولانش را در ميان مردم گمارد و پيغمبرانش را پياپی فرستاد تا از آنان بخواهند حق ميثاق فطرت را بگذارند و نعمتی را كه فراموش‌شان شده به يادشان آورند».

آیت الله ناصری تصریح کرد: پیامبران بر اساس این فطرت الهی انسان آمده اند تا چشمه جوشان تفکر و تعقل آنان را آشکار کنند؛ زیرا، قدرت تحلیل، تجزیه و اضافه کردن و نوآوری در درون ما وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در یزد به طلاب و دانشجویان توصیه کرد: شما می توانید همچون چشمه ای جوشان هر روز نوآفرینی داشته باشید و پژوهشگری یکی از راه های رسیدن به نوآوری و تحول است.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد با انتقاد تحصیل سطحی و تکیه بر محفوظات و نمره امتحانی، گفت: انسان پژوهشگر چیزی که مشاهده می کند و می شنود با تحلیل و تجزیه درونی به محصول جدید و نوآوری دست می یابد و اگر از خاصیت ذاتی مغز بهره نبریم، دچار خمودگی می شویم و تولید علم متوقف می شود.

آیت الله ناصری، یکی از اهداف غربی ها را مصرف‌گرا کردن کشورهای جهان سوم با هدف حذف تفکر از زندگی آنان عنوان کرد و افزود: تکنولوژی غربی‌ها بدون در نظر گرفتن مضرّات آن، مثل تولید روغن نباتی و ورود نرم‌افزارهای موبایلی و وسایل الکترونیکی، در بسیاری موارد، جای تفکر و تعقل را گرفت و ما را سطحی‌نگر کرد.

وی با اشاره به تحصیل جوانان در حوزه و دانشگاه ابراز کرد: سالانه هزاران دانشجو از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می شوند، در حالی که بخش صنعت به دلیل نبود تخصص کافی فارغ التحصیلان قادر به جذب آنان نیست و حتی نخبگانی هم که در خارج از کشور با وعده جذب شده اند، پس از مدتی به کشور باز می گردند، در حالی که شغل مناسبی نمی یابند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، دلیل بیکاری جوانان تحصیل‌کرده را نبود خودباوری نسبت به اصل «ما می توانیم» ذکر کرد و گفت: مجموعه هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شعار «ما می توانیم» امام خمینی(ره) را سرلوحه پیشرفت های خود قرار داده اند، اکنون شاهد رشد علمی آنان همچون صنایع نظامی و هسته ای هستیم.

آیت الله ناصری، یکی از مزایای تحصیل در حوزه را فعالیت طلاب پس از پایان هر سطح از تحصیلات بیان کرد و ادامه داد: میدان فعالیت و جهاد برای حوزویان باز است و پس از پایان هر سطح از تحصیلات، وارد میدان تبلیغ و تحقیق و پژوهشگری می شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد، طلاب را به پژوهشگری توصیه کرد و افزود: فراگیری علوم، تنها کلید رمز در دست ماست که باید با تفکر و تعقل رمزگشایی شود.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha