شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمود مشایخ - امام جمعه نوشهر

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش بسترهای لازم را برای رشد و تعالی علمی طلاب فراهم خواهد کرد، گفت: طلبه ای که می خواهد سطوح عالی حوزه را به راحتی طی کند و به یک جایگاه والایی در حوزه دست پیدا کند باید در کنار علم آموزی توجه به تحقیق و پژوهش را نیز جزء اولویت برنامه های خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه شهید بهشتی نوشهر با بیان این که مسأله پژوهش یک موضوع مهم و زیربنایی در حوزه های علمیه است، گفت: تحقیق و پژوهش در گذشته نیز همواره مورد تأکید علما و بزرگان دینی بوده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که خوشبختانه امروز یک عزم خوبی در مجموعه مدیریت حوزه های علمیه برای رشد و گسترش فرهنگ پژوهش در مدارس وجود دارد، تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های موجود به منظور تقویت مبانی پژوهش در مدارس علمیه بهره گیریم.

حجت الاسلام مشایخ با تأکید براین که اگر ابزارهای تشویقی در این خصوص در نظر گرفته شود به طور حتم تمایل طلاب برای انجام کارهای تحقیقی بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: به طور حتم طلاب با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در رسیدن به مدارج عالی رشد و سرعت بیشتری خواهند داشت.

وی با بیان این که پژوهش بسترهای لازم را برای رشد و تعالی علمی طلاب فراهم خواهد کرد، بیان داشت: طلبه ای که می خواهد سطوح عالی حوزه را به راحتی طی کند و به یک جایگاه والایی در حوزه دست پیدا کند باید در کنار علم آموزی توجه به تحقیق و پژوهش را نیز جزء اولویت برنامه های خود قرار دهد.

حجت الاسلام مشایخ به نقش مهم اساتید در تقویت مسأله پژوهش در میان طلاب حوزه اشاره کرد و افزود: اساتید نقش کلیدی را نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در میان طلاب حوزه عهده دار هستند به همین دلیل باید اساتید خبره مهارت‌های لازم را دارا باشند تا تحقیق شکل منسجم‌تری بر خود بگیرد. 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه با آن سابقه درخشان امروز همانند دانشگاه به پرداختن صرف به تئوری ها گرفتار شده است، تصریح کرد: روح مسائل آموزشی در حوزه با پژوهش در آمیخته شده و یک طلبه برای درک عمیق مسائل علمی باید تحقیق و پژوهش را مورد توجه خود قرار دهد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه سابقه درخشانی در تولید علم در جامعه اسلامی دارند، افزود: امروز باید در کنار امور آموزشی، پژوهش نیز به دغدغه ای مهم برای یک طلبه قرار گیرد و راه نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در حوزه نیز همین است که همه بخش های حوزه نسبت به نهادینه شدن و گسترش فرهنگ پژوهش این مراکز مهم علمی و دینی دغدغه داشته باشند.

حجت الاسلام مشایخ با تأکید براین که امروز باید از همه ظرفیت ها برای گسترش روحیه پژوهش و نشاط علمی در حوزه های علمیه استفاده کنیم، افزود: امروز یک طلبه باید تلاش کند تا آموخته های علمی خود را در قالب پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی به جامعه عرضه کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه باید با انجام مستمر برنامه های پژوهشی ضمن به دست آوردن تازه های علمی آن را به جامعه دینی ارائه کنند، گفت: با توجه به رشد و گسترش روزانه علم و تکنولوژی، نیاز است حوزه های علمیه نیز همگام با این پیشرفت، خود را به روز کنند.

حجت الاسلام مشایخ با اشاره به سابقه حوزه های علمیه در تحقق و پژوهش، بیان داشت: برخی بی توجهی ها و همچنین سطحی نگری نسبت به مقوله مهم پژوهش موجب کمرنگ شدن این موضوع در میان طلاب شده است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha