جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عکس

حوزه/ رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به این که دغدغه قوه قضاییه، ترویج فرهنگ صلح و سازش، کاهش مراجعات به دستگاه قضایی است، گفت: نامگذاری ستاد «صبر»برگرفته از صلح، بخشش و رضایت است و مهمترین شیوه تحقق این مهم در جامعه، پایبندی به تعالیم دین مبین اسلام، قران و مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، محمدرضا حبیبی در آیین تشکیل ستاد استانی صبر استان یزد، در دادگستری استان یزد، اظهار کرد: نامگذاری این ستاد به نام «صبر»برگرفته از صلح، بخشایش و رضایت است و مهمترین شیوه تحقق این مهم در جامعه، پایبندی به تعالیم دین مبین اسلام، قران و مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

رئیس کل دادگستری استان یزد  با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، افزود: دستگاه قضایی تشکیلاتی را به موجبات قانون مانند شورای حل اختلاف، مراکز داوری و... دارد که فعالیت‌های عملی همگی آن ‌ها در راستای ایجاد صلح و سازش است.

این مقام قضایی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه صادرشده و دستورالعمل معاونت فرهنگی قوه قضائیه به دادگستری استان‌ها، ستاد استانی «صبر» تشکیل شده است؛ که هدف از تشکیل این ستاد، گسترش فرهنگ صلح، بخشایش و گذشت با همکاری دستگاه‌های مربوطه در سطح استان است.

حبیبی، حل و فصل دعاوی و ختم خصومت ها با صلح سازش را بسیار بهتر از ختم دعوی با حکم دادگاه دانست و گفت: نتیجه مثبت ختم با صلح و سازش دعاوی، رضایت طرفین و اتمام کینه ها و دشمنی هاست که به طور معمول از دنباله دار شدن پرونده جلوگیری می کند، اما در رسیدگی به پرونده در دادگاه و ختم دعاوی با حکم قضایی در برخی موارد رضایت اصحاب پرونده جلب نمی شود و دشمنی ها و کینه موجب زایش پرونده و منجر به ادامه دعوی در سایر موضوعات می گردد.

وی، ترویج، تعمیق و فرهنگسازی در زمینه ایجاد روحیه گذشت و ایثار را در جامعه خواستار شد و بیان داشت: تلاش همه ما باید در مسیر ارتقاء فرهنگ صلح و سازش و  حل‌ و فصل پرونده‌ها با رضایت، ریش‌سفیدی و کدخدا منشی باشد.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان این نکته که اکنون در نهادهای شبه قضایی همچون شوراهای حل اختلاف، نهاد داوری و میانجیگیری، و مراکز مشاوره خانواده، اقدام جهت صلح و سازش و مصالحه صورت می گیرد، افزود: تشکیل این ستاد با هدف جلب مشارکت افراد ذی نفوذ، خردمند، فرهیخته و دارای پایگاه اجتماعی در تحقق و توسعه این هدف مهم در جامعه است.

حبیبی ابراز کرد: همه باید در این مسیر گام برداریم تا هرگونه اختلاف و خصومتی ابتدا به ساکن وارد دستگاه قضایی نشود و سعی شود با استفاده از ظرفیت های اثر گذار دیگر به صورت کدخدامنشی و گذشت و بخشش ختم به خیر گردد.

رئیس ستاد «صبر» استان با اشاره به اقدامات اساسی در حوزه تحکیم خانواده، خاطرنشان کرد: پرونده های دعاوی خانوادگی قبل از ثبت در دستگاه قضایی به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شود و سعی می شود تا این پرونده‌ها ابتدا در کارگاه‌هایی که به این منظور تشکیل‌شده با آموزش مهارت‌های لازم به زوجین حل‌وفصل شود.

حبیبی در ادامه تصریح کرد: همچنین به‌منظور ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج تفاهم‌نامه چهار جانبه ای میان دادگستری، سازمان ثبت، بهزیستی و دفاتر ثبت‌اسناد ازدواج منعقدشده است که درنتیجه زوجین را ملزم به گذراندن دوره‌های 16 ساعته آموزش مهارت زندگی و کسب گواهی می‌کند.

وی یادآور شد: اکنون محتویات آموزشی مهارت های پیش از ازدواج زوجین بر اساس آموزه های دانشگاهی تدوین شده است که جا دارد در این دوره آموزشی بحث های مذهبی و تعالیم اسلامی خانواده نیز گنجانده شود.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha