شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ چهارمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علمیه قم

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی گفت: رسالت اصلی مراکز تخصصی هم در مدیریت کلان و هم مراکز، مسائل آموزشی و پژوهشی است و نیاز است که مسائل تربیتی و تهذیبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی چهارشنبه شب در چهارمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در مدرس علمیه دارالشفای قم گزارشی از کمیته نقش تربیت در نظام تحصیلی حوزه و رشته‌های تخصصی ارائه کرد.

وی با اشاره به آسیب‌های این موضوع در مراکز تخصصی بیان کرد: مسئله حجب و غرور یکی از آسیب‌ها است که دانش‌پژوهان مراکز تخصصی بیشتر با آن مواجه هستند.

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره)به تقویت گرایش‌های مادی در خصوص برخی از رشته‌ها، ناتوانی طلاب در جمع کردن بین درس‌های حوزه و رسیدگی به خانواده، تأثیرگذاری دروس غیر اسلامی در برخی رشته‌ها، فاصله گرفتن از روحیه و فعالیت‌های آخوندی، ماندگاری فارغ‌التحصیلان در قم و مدرک‌گرایی ازجمله آسیب‌های مراکز تخصصی هستند.

وی با اشاره به عوامل بروز آسیب‌ها تصریح کرد: داشتن فرصت کم یکی از آسیب‌ها است چراکه طلاب حضورشان در مراکز محدود است و فرصتی برای فعالیت‌های تهذیبی باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی گفت: در مراکز تخصصی به امور آموزشی بیش از امور تربیتی بها داده می‌شود و رفت‌وآمد علمای اخلاق در این مراکز کمتر است.

وی به راهکارهایی برای رفع این آسیب‌ها اشاره کرد و افزود: تأکید بر فعالیت‌ها و مأموریت‌های طلبگی توسط اساتید، ارائه الگوی مناسب به طلاب و شناسایی نیازها و آسیب‌ها ازجمله راهکارها هستند.

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) گفت: استاد اصلی‌ترین الگو برای طلاب است و باید بر رفتار اخلاقی اساتید تأکید جدی صورت گیرد و اساتید جلسات ذکر داشته باشند و وقتی را برای مشاوره به طلاب اختصاص دهند.

وی ابراز داشت: وجه امتیاز حوزه با دانشگاه امور اخلاقی است و نیاز است که این مسئله در حوزه فرهنگ‌سازی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی گفت: رسالت اصلی مراکز تخصصی هم در مدیریت کلان و هم مراکز، مسائل آموزشی و پژوهشی است و نیاز است که مسائل تربیتی و تهذیبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha