چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
شست علمی

حوزه/ نشست علمی تخصصی با موضوع «نیازهای پژوهشی حرکت مقاومت اسلامی» توسط معاونت پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» شیخ دکتر شفیق جرادی، رئیس معهد الحکمیه لبنان و سخنران این نشست در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: امروز جهان اسلام در خط عقلانی و علمی با دو مسئله روبرووست. نخستین مسئله نیازهای علمی مواجه با جریان های سلفی و دومین مسئله نیازهای پژوهشی به منظور جهانی سازی مفاهیم اسلامی است.

وی با اشاره به این که جریان مقاومت در سه مرحله قابل ارزیابی است، خاطرنشان ساخت: مقاومت در ابتدا به جنبش¬ها و مبارزات گروه های کوچک، در مناطق محدود و تحت اشغال منحصر بود که معمولا با دو شاخصه قیام به حسب تکلیف و فرهنگ شهادت طلبی همراه بود؛ اما در همین زمان، مبارزان گروه های مقاومت با سوالات مهمی از جلمه شرعی بودن عملیات استشهادی روبرو بودند که در صورت عدم ورود علما به این مباحث، خطوط مقاومت دچار تشویش ذهنی می گشت.

رئیس معهد الحکمیه لبنان، مرحله بعدی را شکل گیری جبهه مقاومت دانست و ابراز داشت: در این دوره، جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در کنار یکدگیر اقدام به ارتباط با مبارزان فلسطینی نموده و با هدف حمایت از فلسطین، با عموم گروه های فلسطینی وارد همکاری شدند. یکی از نیازهای اصلی این جبهه، پایه ریزی گفتمان وحدت اسلامی بود که قانع نمودن برخی جریان های شیعی در ضرورت شکل گیری وحدت اسلامی با دشواری هایی همراه بود.

وی با اشاره به چالش کشیده شدن اتحاد بدست آمده پس از جنگ سال 2006 با انحراف برخی جریان های مقاومت در موضوع بهار عربی، یادآور شد: پس از پیروزی های بدست آمده، فرهنگ تکفیری و جنگ مذهبی که هیچ جایگاهی را برای طرف مقابل نمی پذیرد، در صحنه منطقه ای نفوذ پیدا کرد.

شیخ شفیق جرادی شکل گیری محور مقاومت را مرحله سوم خواند و گفت: در ابن مرحله مقاومت دارای امتداد جغرافیایی است و از جمله ویژگی های آن، نگاه به مسائل استراتژیک از جمله نقش احتمالی یمن و گروه های مقاومت در پاکستان، افغانستان و... است.

وی ادامه داد: با پیروزی محور مقاومت در جنگ سوریه، شاهدیم که رئیس جمهور امریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل مطرح کرد و این باعث شکل گیری پدیده جدیدی شد که تمام گروه های فلسطینی جامه واحدی را در برابر رژیم اشغالگر قدس به تن نمایند.

سخنران نشست با تاکید بر لزوم بازنگری در شعار وحدت اسلامی، تصریح کرد: برای آنکه شعار وحدت اسلامی در میان مسلمانان تاثیرگذار باشد، باید مفهوم آن به «پذیرش حق وجود اختلاف میان مذاهب و کنار نهادن اختلافات با پذیرش وجود این اختلافات» بازتعریف گردد و در این زمینه نیازمند نظریه پردازی اندیشمندان هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند امروز جریان مقاومت اسلامی دست بالا را در تحولات منطقه دارد، اما پس از این، جریان مقاومت در دانشگاه ها و مراکز علمی توسط جریانهای غربی و آمریکایی مورد تهاجم قرار خواهد گرفت . جمهوری اسلامی ایران عهده دار رویکرد استراتژیک حرکت اسلامی است و باید با نگاه به مسائل کلی جهان اسلام، نظریات خود را ارائه نماید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha