جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ تجمع طلاب و روحانیون مطالبه کننده حقوق مردم در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ آلودگی به دنیا از هر بیماری خطرناک تر است، این یک بیماری آبروبر است و حیثیت برای انسان نمی گذارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق، در ادامه شرح نامه های نهج البلاغه حضرت امیر(ع) به شرح نامه هفتاد و پنج نهج البلاغه پرداختند و اظهار داشتند: نامه های نهج البلاغه مانند خطبه ها به دو صورت در نهج البلاغه آمده است؛ یک دسته از نامه ها بدون تلخیص آمده اند و یک دسته از نامه ها با تلخیص ذکر شده اند که نامه 75 نامه کوتاهی است که سه یا چهار خط آن در نهج البلاغه آمده است. حضرت امیر علیه السلام در این نامه که به معاویه نوشته او را به پیروی از حکومت خود دعوت کرده است.

ایشان ادامه دادند: دودمان اموی که قبل از فتح مکه کافر بودند بعد از فتح، مسلمان نشدند بلکه منافق شدند، معاویه که از زمان خلیفه دوم والی شام شده بود مردم شام را از کسب معارف ائمه محروم نگه داشت، لذا حضرت در این نامه حجت را تمام کرد و فرمود من شما را نصیحت می کنم که به دامان نظام اسلامی برگردید اما معاویه در جواب حضرت، نامه های بی ادبانه نوشت و لذا حضرت مجبور به اقدامات بعدی شد.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کردند: انسان از میزان علم ائمه(ع) متحیر می شود و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت، ائمه(ع) علم شناخت دنیا را در اختیار داشتند. دنیا غیر از زمین و آسمان است، زمین و آسمان آیات الهی هستند و هیچ چیز درعالم نیست مگر خیر. اما دنیا یک امر اعتباری است نمی توان برای امر اعتباری برهان اقامه کرد یا آن را در آزمایشگاه با تجربه ثابت نمود، اینکه دنیا چیست و چگونه فریب می دهد؟! این علم را ائمه در اختیار داشتند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به احادیث معصومین علیهم السلام اذعان داشتند: ائمه فرمودند، نگذارید که دنیا شما را فریب بدهد، اکثریت مردم بنده دنیا هستند و چون دنیا یک امر اعتباری است در حقیقت بنده «هیچ» هستند، این آلودگی به دنیا از هر بیماری خطرناک تر است، این یک بیماری آبروبر است و حیثیت برای انسان نمی گذارد.

ایشان تاکید داشتند: باید بدانیم که بدتر از معاویه و یزید در درون همه ما هست و آن هوای نفس ما است لذا باید همواره مراقب هوای نفس خود که به تعبیر ائمه(ع)، اعداء عدوء ما است باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha