پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جمعیت الوفاق بحرین

الوفاق: ادامه پرشتاب محاکمه ۶ جوان محکوم به اعدام در دادگاه نظامی بحرین و حکم های اعدام دسته جمعی باطل بوده و باید فورا متوقف گردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در پی برگزاری پر شتاب جلسات استیناف در دادگاه نظامی بحرین (که نشانگر از عزم آن برای تتفیذ حکم های اعدام صادره علیه ۶ جوان بحرینی و حکم های سنگین دیگر برضد چند نفر دیگر به اتهام ساختگی طراحی ترور فرمانده نیروهای مسلح بحرین است) جمعیت الوفاق امروز بیانیه ای صادر کرد.

الوفاق در این بیانیه گفته است تمامی مقدمات، جزئیات و روند محاکمه‌ی نظامی جمعی از شهروندان عادی بحرین در دادگاه نظامی بیانگر باطل بودن آن است، و از فقدان هرگونه عدالت، مسوولیت اخلاقی، انسانی و قانونی در قبال محکومان حکایت میکند.

الوفاق مطرح کرده است آیا این منطقی و عقلانی ست که حکم اعدام بر علیه ۶ نفر در حالی صادر شود که آنها از اولیه ترین حقوق خود در راستای برگزاری محاکم عادلانه محروم بوده اند؟ چه اینکه محکومان حتی نیت ارتکاب جرمهای ادعا شده را قاطعانه و اساسا نفی نموده اند وهمچنین این محکومان از زمان بازداشت تا کنون در خفا بسر می برند. آیا میتوان این اقدامات، اتهامات و مخفی کردن محکومان را معتبر و قابل استناد خواند؟

این بیانیه افزوده است اتهام وارده مبهم بوده و چه از نظر موضوعیت و چه کلیت ناسازگاری آن به حدی است که باعث‌ تعجب و شوکه شدن افرادی شده که اطلاعات آن را پیگیری می کنند. تمامی شرایط این قضیه محل شک کلی بوده و باعث عدم اعتماد به شرایط، اقدامات، نتیجه حاصله و نیت و هدف از برگزاری این محاکمه است‌.

* برخی از زندانیان هم اکنون ۱۵ ماه را بدون ملاقات با خانواده هایشان سپری کرده اند

این جمعیت همچنین مخفی نمودن متهمان و بازداشت آنان در حبس افرادی را قبل و بعد از صدور حکم را زیر سوال برده و اشاره کرده برخی از آنان هم اکنون ۱۵ ماه را بدون ملاقات با خانواده هایشان سپری کرده اند.

الوفاق در ادامه این بیانیه سوالات جدی و مهمی را در خصوص روند این محاکمه طرح کرده که همگی بیانگر ساختگی و باطل بودن این محاکمه اند.

الوفاق پرسیده است با مخفی کردن متهمان چه چیزی را میخواهند مخفی کنند؟ دلیل مخفی کردن متهمان در زندانهای سری چیست که حتی خانواده های آنها امکان ملاقات، ارتباط و یا اطلاع از مکان بازداشت آنان را ندارند؟  چرا پرونده به وکلا تحویل داده نمیشود؟ چرا وکلا حکم های اعدام صادر شده را دریافت نکرده اند؟

درادامه بیانیه آمده است: چرا دادگاه شکایت های وارده در خصوص شکنجه و شوک الکتریکی را مدنظر قرار نمیدهد؟ چرا برخی خانواده ها و وکلا نیز مورد تهدید قرار گرفته اند که اگر از تجاوزات حقوقی و آنچه بر سر متهمان آمده سخن بگویند سرنوشتی مشابه متهمان زندانی در انتظار آنها خواهد بود؟

الوفاق تصریح کرد: چرا موسسه ملی حقوق بشر بحرین (وابسته به حکومت) با وجود تمامی ادله ای که از آنچه بر سر متهمان آمده بخصوص در مورد سید علوی الموسوی در دست داشته تحرکی ننموده و تنها اکنون و با گذشت حدود یکسال از مخفی بودن وی خود را نشان داده است ؟ چرا نظام بحرین نشر هرگونه اطلاعات این قضیه را ممنوع کرده و محاکمه را سری برگزار نمودهاست؟

الوفاق پرسیده است چرا در این قضیه رسانه های رسمی پیش از آنکه محاکمه به سرانجام رسد شروع به تحریک علیه متهمان نموده اند؟ که این مخالف برائت متهم تا پیش از اثبات اتهام است. چرا دادگاه گزارش پزشکی قانونی در خصوص سید علوی الموسوی را که یکسال مخفی بوده است پنهان نموده؟

* چرا گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل اجازه بازدید از بحرین را ندارد؟!

این جریان بحرینی ادامه داد: چرا اجازه نظارت بین المللی بر این محاکمه داده نمیشود؟ چرا گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در خصوص شکنجه اجازه بازدید از بحرین و شنیدن سخنان محکومان به اعدام در مورد شکنجه هایی که دیده اند را ندارد؟ چرا نظام وکلا را تهدید کرده است که اجازه نشر هرگونه اطلاعاتی در خصوص این محاکمه را ندارند؟

الوفاق یادآور شد: چرا جلسات محاکمه با این عجله و شتابزدگی برگزار شدند؟ الوفاق پرسیده است چرا وکلا تنها شب قبل از برگزاری جلسه از آن اطلاع یافته اند؟

در ادامه آمده است: چرا قانونی در خصوص سیستم قضایی نظامی صادر شده که با فقدان ضمانتهای محاکمه‌ی عادلانه و عدم اعتماد مدنی به سیستم قضایی، با میثاق های بین المللی مخالفت های آشکار دارد ؟

الوفاق همچنین تاکید کرده است که مجموعه این اقدامات و شرایط باعث بطلان کامل این محاکمه بوده و نشانگر عدم وجود اولیه ترین ضمانتهای انسانی، اخلاقی و قانونی در آن است.

الوفاق در پایان خواستار توقف فوری این محاکمه با این حجم و حکم های اعدام دسته جمعی شده، و خاطرنشان کرده است ادامه‌ی آن با تمامی شبهاتی که حول آن مطرح است اقدامی بسیار خطیر در قبال خون‌ها و جان‌ها ست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha