پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش واقف عالم

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: ملاک طلبه باید افرادی مانند شیخ انصاری باشد که زندگی روزانه خود را در پایین ترین سطح می گذراندند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد علم الهدی در همایش عالم واقف، مرحوم میرزا ابو صالح رضوی(نواب) که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، با بیان این‌که امروز در عرصه روحانیت موضوع معیشت طلاب حرف اول را می‌زند، ‌گفت: ما مسئولین و متولیان امر باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا با توجه به ساختار‌های خاص اقتصادی و بالارفتن سطح زندگی‌ جامعه، سطح معیشت طلاب نیز توسعه پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در این شرایط و با توجه به مسائل اجتماعی و جریان‌های سیاسی خاص، اگر طلبه نتواند به عنوان جریانی مستقل از سایر جریان‌ها فعالیت کند، هم روحانیت و هم بقا و دوام حوزه‌های علمیه با خطر مواجه می‌شوند.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: در کنار تلاش متولیان امر برای توسعه سطح زندگی و معیشت طلاب، خود طلبه‌ها و روحانیون نیز باید طبق سیره‌ای که روحانیت سال‌ها آن را دنبال می‌کند، سطح زندگی‌شان را در حد پایین ترین سطح زندگی مردم جامعه قرار دهند و شخصیت‌هایی همچون شیخ انصاری که به ساده ترین شکل زندگی می‌کرد را ملاک و الگوی خویش قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر بنا باشد طلبه‌ها سطح زندگی و امکانات سایر مردم و یا زندگی‌ تجملاتی آن‌ها را ملاک قرار دهند، آن‌گاه هیچ مسئول و متولی امری نمی‌تواند نیازها و خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند.

امام جمعه مشهد به ساخت و وقف مدرسه علیه نواب توسط میرزا ابوصالح رضوی اشاره نمود و ابراز کرد: اثر برجسته خیرات و برکات علمی و ایمان این عالم واقف به همراه اخلاص وی، باعث ایجاد این بنای عظیم با فعالیت‌های گسترده در قالب‌های آموزشی و پژوهشی شده است.

علم و ایمان؛ دو بال تعالی انسان

وی بیان کرد: با الهام از کلام الهی به این نکته می‌توان پی برد که قرآن، ایمان و علم را به عنوان معیار پیشبرد و تعالی انسان در مراتب اخروی و مراحل معنوی معرفی می‌کند؛‌ اگر ایمان و علم به هم آمیخته و همراه هم باشند، انسان می‌تواند مراحل تکامل الهی در مسیر عبودیت پروردگار را طی کند اما اگر این دو بال تعالی همراه هم نباشند، چنین موفقیتی حاصل نخواهد شد.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: با گذشت بیش از هزار سال از غیبت امام زمان(عج)، امت اسلام همچنان بر سر سفره معارف اسلامی و علوم دینی نشسته و از آن بهره می‌برد که این امر مرهون حوزه‌های علمیه و جریان اصیل ایثارگر و مخلص روحانیت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر تداوم این ساختار برجسته در امت اسلام وجود نمی‌داشت، ممکن بود در این بازه زمانی که مردم از دسترسی مستقیم به امام معصوم(ع) محروم هستند، این علوم و معارف دینی و الهی در جامعه پایدار نمانند و جهت تغذیه فکری با جریان‌ها و اندیشه‌های مختلفی مواجه شویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که خداوند برای حضرت موسی(ع) شیر سایر زن‌ها به جز شیر مادر ایشان را حرام کرد تا کلیم الله از شیر ناپاک تغذیه نشود، تأکید کرد: ساختار عظیم فکری فردی که باید در دلش باورمندی نسبت به خدا و معاد و همچنین معنویت و عبودیت جای گیرد، نباید تحت تأثیر القائات غیر خدایی و یا تغذیه نادرست قرار گیرد.

نقش نهاد اقتصادی حلال در حوزه‌های علمیه

وی با تأکید بر این‌که انسانی که باید با دو بال ایمان و علم پرواز کند می بایست در جسم و بدنش نیز تغذیه پاک و حلال در جریان باشد، ‌تصریح کرد: از این رو در این بازه زمانی غیبت امام زمان(عج) که حوزه‌های علمیه گسترش یافته و به توسعه علوم، معارف و  اندیشه اهل بیت(ع) پرداختند، انسان‌هایی پاک با نیت‌هایی مخلصانه همچون میرزا ابوصالح رضوی به پا خواستند تا با موقوفات خویش، یک جریان اقتصادی پاک و حلال را برای انسان‌هایی که با علم و ایمان در مسیر عبودیت حرکت می‌کنند، ایجاد و نهادینه کنند.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: اگر این واقفین، اموال پاکشان را در اختیار طلاب و علما به عنوان عاملین ترویج و توسعه معارف قرار نمی‌دادند، امروز ساختار حوزوی و کیفیت آن متفاوت از وضع موجود بود؛‌ این افراد از جمله میرزا ابوصالح رضوی در کنار فعالیت‌های آموزشی و تربیتی خویش، فضای اقتصادی را برای تغذیه طلبگی نهادینه و آن را از جریان‌های آلوده اقتصادی و اجتماعی جدا و به منابعی پاک متصل کردند که نقش آن‌ها در کنار سایر فعالیت‌های ترویجی معارف اهل بیت(ع)، مهم و تأثیر گذار بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه آنچه امروز دنیا را تشنه اسلام کرده، معارف اهل بیت(ع) ‌و مبانی و اندیشه تشیع است، ابراز کرد: دوام، بقا، توسعه و گسترش این اندیشه در دنیا نیز مرهون حوزه های علمیه و جریان روحانیت می باشد و‌ از این رو مقام معظم رهبری تأکید دارند، سهمین تنها صرف حوزه علمیه و طلاب شود و اجازه هیچ‌گونه استفاده دیگری از آن را نمی‌دهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha