جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محیط زیست

حوزه/ در دوران مدرنیته چون سبک زندگی انسانی مبتنی بر بنیان های مدرنیته، مانند اصالت سود، دوگانه انگاری و سایر مسائل است، بشر محیط زیست را تبدیل به بحران کرده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» دکتر علی مشهدی درنشست علمی بررسی«نسبت سبک زندگی اسلامی با اخلاق و حقوق محیط زیست» که در موسسه سبک زندگی آل یاسین برگزار شد با بیان این که آیا در جامعه لیبرالی می توان ادعای سبک زندگی اسلامی کرد گفت: بعضی روشنفکران معتقدند چنین چیزی ممکن نیست. اما معتقدم اساسا یکی از دلایل مشکل محیط زیست، آلودگی هوا و سایر مسائل در ارتباط با محیط زیست، نتیجه سبک زندگی مدرن است.

عضو هئیت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم عنوان کرد: به همین دلیل در غرب، پست مدرن ها معتقدند باید به سمت زندگی پیشرفت. بنابراین تا زمانی که سبک زندگی اصلاح نشود، بحران محیط زیست برطرف نخواهد شد و حتی بدتر خواهد شد.

 این استاد دانشگاه عنوان کرد:چون سبک زندگی تغییر کرده، محیط زیست هم تغییر کرده است، انسان اولیه در مقابل محیط زیست، هیچ دفاعی نداشت؛ اما بعد از تغییر سبک زندگی، انسان ها سعی می کنند طبیعت را در اختیار بگیرند و هر کدام قصد دارند همدیگر را شکست دهند، ولی این قدرت را ندارند و اگر هم بشرآسیبی به محیط زیست وارد کند، این آسیب قابل جبران است.

وی افزود: در دوره ای از زندگی، محیط زیست کمتر در معرض آسیب بود. بعد از انقلاب صنعتی شاهد تیپی از انسانها  هستیم که محیط زیست را گرفتار انواع آسیب ها کردند. معتقدم در دوران مدرنیته  چون سبک زندگی انسانی مبتنی بر بنیان های مدرنیته، مانند اصالت سود، دوگانه انگاری و سایر مسائل است، بشر محیط زیست را تبدیل به بحران کرده است.

مشهدی افزود: در دوران مدرنیته، انسان سعی می کند، نهایت استفاده از طببعت را ببرد، بنابراین در دوران مدرن، توازن بین انسان و طبیعت بهم می خورد، چون دوران مدرن برای انسان، مصرف گرایی را به ارمغان آورد و همین مسئله موجب شد، انسان از طبیعت نهایت استفاده را کند.

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم با بیان اینکه در نگاه اسلام، مسلمان نباید به محیط زیست به عنوان مصرف نگاه کند، اگر قصد داریم محیط زیست سالم داشته باشیم، باید به سمت اصلاح الگوی مصرف پیش برویم.

مشهدی گفت: در سبک زندگی اسلامی هر علمی مورد تایید نیست، اقتصاد هدف نیست، اصالت مبتنی بر سود و اومانیزم نیست، اما انسان در برابر طبیعت مسئول است.

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم افزود: فرق غربی ها در برابر طبیعت این است که آنها از اسلام چیزی نمی دانند، اما برای طبیعت ارزش قائل هستند، ولی جامعه اسلامی نتوانسته برای طبیعت جایگاهی در زندگی خود قائل شود.

وی افزود: حقوق محیط زیست می تواند درلایه مختلف از سبک زندگی اسلامی حمایت کند و معتقدم  بدون اخلاق، حقوق به جای نمی رسد. نظام حقوقی از چنین سبک زندگی می تواند حمایت کند.

مشهدی افزود: برای زندگی بهتر و استفاده از محیط زیست و جلوگیری از آسیب به محیط زیست نیازمند حقوقدانانی در مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانند در وضع  قوانین از محیط زیست حمایت کنند.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha