شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ورزش طلاب

حوزه/ تنی چند از طلاب و روحانیون ورزشکار با تاکید بر این که نیازمند سالن و مجموعه اختصاصی برای حوزویان فعال در عرصه ورزش در قم هستیم، اعلام داشتند، اهتمام طلاب به ورزش منافاتی با دروس و رسالت حوزوی آن ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، برخلاف دیدگاه و باور بخش قابل توجهی از مردم، طلاب و فضلای حوزه صرفاً به درس و بحث طلبگی و یا امور تبلیغی و فعالیت های خاص حوزوی اشتغال ندارند، بلکه ورزش نیز یکی از عرصه هایی است که به خصوص در سال های اخیر شاهد حضور برخی از طلاب و روحانیون حتی در سطح و لایه ی ورزش قهرمانی بوده است.

با چند تن از طلاب و روحانیون فعال در عرصه ورزش که حتی برخی از آن ها دارای مقام قهرمانی نیز هستند، گفتگویی در خصوص فعالیت های ورزشی شان و نیز نگاهشان به ورزش طلاب به خصوص در زمینه ورزش قهرمانی انجام داده ایم که در ادامه می آید؛

تلاش 6 ساله در مسیر ورزش قهرمانی

حجت الاسلام سید محمد موسوی پور که هم در رشته های رزمی همچون ووشو و تکواندو سابقه فعالیت داشته و دارد و حتی دارای مقام قهرمانی المپیاد کشوری ورزش طلاب در رشته دو و میدانی است، با بیان این که حدود 6 سال است که به صورت تخصصی در این رشته ها فعالیت می کند، گفت: بنده به لطف الهی سال گذشته در سومین المپیاد ورزشی طلاب در رشته دو میدانی 800 متر قهرمان شده و دو سال قبل نیز در مسابقات مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور نیز در رشته تکواندو به مقام قهرمانی رسیدم.

وی افزود: با این وجود علاقه اصلی به رشته های رزمی به خصوص ووشو است که چند سالی است به صورت تخصصی در این رشته فعال هستم.

این روحانی ورزشکار در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر طلاب بعد از فوتبال و فوتسال علاقه مند به فعالیت در رشته های رزمی هستند، ابراز داشت: شاید به این خاطر که در کنار اشتغال به علم و کسب فیوضات اخلاقی تهذیب در حوزه بتوانند در مواقع لزوم به دفاع شخصی پرداخته و یا به کمک به دیگران در مواقع ضروری بشتابند، ضمن آن که از این نکته مهم نیز نباید غافل شد که به هر حال در رشته های رزمی استقامت بدن و نیز تمرکز بر اعصاب و روان نیز افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند.

ورزش باعث ارتقای کیفی درس خواندن طلاب می شود

وی همچنین با بیان این که با ورزش کردن کیفیت و کارآیی درس خواندن همه مردم جامعه به خصوص طلاب بهتر می شود، گفت: اگر ما واقعاً ولایتمدار هستیم باید بدانیم که مقام معظم رهبری ، ورزش را در عرض تحصیل و تهذیب قرار داده اند و تاکید ایشان حجت را برای ما تمام کرده است.

اصغر اکبریان، طلبه ای است که در مقطع تحصیلی پایه دهم حوزه مشغول به تحصیل علم است و در عین حال در رشته ورزشی ووشو حدود 15 سالی فعال می باشد.

هنوز یک مجموعه تخصصی و جامع ورزشی برای طلاب نداریم

وی با تاکید بر این که برگزاری چهار دوره از المپیاد ورزشی طلاب باعث شده که تا حدود زیادی اهمیت ورزش در حوزه علمیه جا بیفتد، افزود: با این حال متاسفانه ما هنوز در داخل قم یک سالن اختصاصی ویژه ورزش طلاب و روحانیون نداریم و لذا نیاز به احداث یک مجموعه ورزشی اختصاصی احساس می شود که طلاب علاقه مند در آن بتوانند به عنوان مثال هم فوتسال و هم والیبال و هم ورزش های رزمی را انجام دهند و از آن جا که عموم طلبه ها از وضع معیشتی متوسط رو به پایینی برخوردار هستند ایجاد چنین مجموعه ای می تواند کمک بسیاری به ورزش حوزه کند.

این طلبه ورزشکار همچنین بیان داشت: گرچه اصل کار ما ابتدا، درس خواندن و سپس تبیین و تبلیغ آموزه های دینی است اما به اعتقاد بنده اهتمام طلبه ها و روحانیون باعث می شود که در انجام رسالت حوزوی خود نیز موفق تر باشند و در ثانی این که به واسطه ورزش بهتر با نسل جوان ارتباط صمیمانه برقرار کنند.

طلبه های جوان حتماً ورزش کنند

وی افزود: بنده خودم در طول هفته به طور منظم، 6 ساعت به ورزش تخصصی ام یعنی ووشو رشته ساندا می پردازم و توصیه ام به طلاب جوانی که حال و حوصله ورزش یا فرصت آن را ندارند این است که با برنامه ریزی و همت عالی به این سمت گرایش پیدا کنند و بدانند که اگر الان ورزش نکنند در دوران میانسالی و به خصوص پیری با مشکلات جسمی زیادی روبرو خواهند شد.

سعید مظفری ، طلبه ای است که به صورت تخصصی در رشته فوتسال مشغول است. وی نیز با بیان این که در حال حاضر وجود یک تشکل قوی در زمینه ورزش در حوزه و پیگیری مطالبات ورزشی طلاب می تواند به تحولی ارزشمند در این باره منجر شود، گفت: وقتی در زمانه حاضر دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشرو است و حتی دانشجویان خود را به مسابقات جهانی و آسیایی می فرستد، به راستی چرا حوزه در حد توان خود در این زمینه فعال نباشد.

استعدادهای ورزشی خوبی در حوزه علمیه قم داریم

وی با بیان این که در حال حاضر ما استعدادها و ظرفیت های انسانی بسیار خوبی در بین طلاب و فضلای کل کشور از جمله شهر مقدس قم به عنوان مهم ترین قطب حوزوی کشور داریم، افزود: بی شک برگزاری همین مسابقات المپیاد ورزشی طلاب کار بسیار خوب و ارزشمندی است اما نباید به همین میزان آن هم یک هفته در طول سال کفایت کرد، بلکه می توان جدی تر وارد شد و با برنامه ریزی درست به طوری که شأن طلاب و حوزه رعایت شود و به درس و بحث حوزویان لطمه وارد نشود، یک کار بهتری در این باره را به ثمر رساند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha