چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فضای مجازی

حوزه/ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر گفت: هيچ چارچوبى براى مديريت شبكه ‏هاى اجتماعى نداريم و در حال حاضر شبكه‏ هاى رايج در كشور و مورد استفاده ميليون‏ها ايرانى، متعلق به كشورهاى خارجى و در اختيار آن‏هاست. اين بدين ‏معناست كه جدا از اطلاعات شهروندان و حريم شخصى آن‏ها، اطلاعات ملى ما هم در اختيار بيگانگان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، پیش از ظهر امروز در کلاس پژوهش طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار که با موضوع «تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی» برگزار شد، اظهار داشت: اقدام اصلى براى ساماندهى فضاى مجازى، تأسيس شوراى عالى فضاى مجازى در اسفندماه سال ۱۳۹۰ به دستور مقام معظم رهبرى بوده است و انتظار مى ‏رفت اين شورا بتواند مباحث كلان و اساسى فضاى مجازى را سياست‏گذارى كند و به ‏عنوان يك نقطه كانونى در اين ‏زمينه تصميم‏ سازى و تصميم ‏گيرى داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: افزود:  اما بعد از شش سال كه از تأسيس اين شورا گذشته، هنوز نابسامانى ‏هاى زيادى در اين فضا وجود دارد و مقام معظم رهبرى نيز چندين مرتبه در اين‏باره گلايه‏ هايى داشته ‏اند كه مهم‏ترين آن‏ها در زمينه مباحث ريشه ‏اى و اساسى مانند ايجاد و توسعه شبكه ملى اطلاعات، سالم ‏سازى اين فضا، توسعه فعاليت‏هاى كسب و كار، استفاده بهينه از منابع و موارد ديگرى بوده كه در مجموع ده عنوان را شامل مى ‏شود.

ایران هنوز در ساماندهی فضای مجازی مشکل دارد

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: در حالى كه بسيارى از كشورهاى دنيا در زمينه ساماندهى فضاى مجازى اقدامات قابل ‏توجهى داشته ‏اند و قوانين و چارچوب‏هاى لازم را در اين ‏زمينه فراهم كرده ‏اند، اما ما نقص داريم و به همين جهت، جرايم در اين فضا با درصدهاى بالا در حال گسترش است؛ از جرايم اقتصادى و مالى خرد و كلان گرفته تا مشكلات فرهنگى و اخلاقى و امنيتى.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: متأسفانه رشد و توسعه روزافزون فضاى مجازى، تهديدهايى كه در كنار فرصت‏هاى آن وجود دارد و رها شدن اين فضا در كشور ما سبب شده تهديدهاى آن بر فرصت‏هايش پيشى بگيرد و در شرايطى هستيم كه در سريع‏ترين زمان ممكن شوراى عالى فضاى مجازى بايد سياست‏گذارى كلان ارائه كند.

وی افزود: همچنین مجلس به‏ سرعت قوانين لازم را به تصويب برساند و قوه قضاييه در رسيدگى به جرايم به سمت كنترل و كاهش آسيب‏ها برود چراكه در غير اين صورت قطعا زمانى خواهد رسيد كه براى مهار آسيب‏ها و زيان‏هايى كه از اين فضا متوجه جامعه مى‏شود، دير شده باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: همه نهادهاى دخيل در اين‏زمينه اقداماتى داشته ‏اند اما نكته اينجاست كه مباحث اصلى نه طرح شده و نه براى آن تصميم ‏گيرى شده است.

هيچ چارچوبى براى مديريت شبكه ‏هاى اجتماعى نداريم

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: به‏ عنوان مثال هيچ چارچوبى براى مديريت شبكه ‏هاى اجتماعى نداريم و در حال حاضر شبكه‏ هاى رايج در كشور و مورد استفاده ميليون‏ها ايرانى، متعلق به كشورهاى خارجى و در اختيار آن‏هاست. اين بدين ‏معناست كه جدا از اطلاعات شهروندان و حريم شخصى آن‏ها، اطلاعات ملى ما هم در اختيار بيگانگان قرار دارد.

این کارشناس رسانه گفت: شايد ندانيم كه چه ميزان اطلاعات از طريق اين شبكه ‏ها در دسترس صاحبان شبكه‏هاى اجتماعى قرار مى ‏گيرد اما می‏دانيم اين اطلاعات قابل پردازش است و مى ‏توانند بهره‏ هاى بسيار از اين اطلاعات كلان استخراج كنند؛ به اندازه‏اى كه حتى امنيت ملى كشور مورد تهديد قرار بگيرد.

عضوگیری گروه های تروریستی از طریق فضای مجازی

وی افزود: يكى از اتفاقاتى كه با بهره ‏گيرى از اطلاعات شبكه‏ هاى اجتماعى شاهدش بوده‏ايم، عضوگيرى جريان‏هاى تروريستى و تكفيرى است و مى ‏دانيم هدايت بسيارى از نئوتروريست‏ها از طريق فضاى مجازى صورت مى ‏گيرد.

مدیر مدرسه علمیه بیجار ادامه داد: انواع كلاهبردارى ‏ها، بى ‏اخلاقى ‏ها، فريب‏ ها و شايعه ‏سازى‏ ها و خيلى مسائل ديگر كه معمولا به ‏دليل محيط مناسب براى گمنامى در شبكه ‏هاى اجتماعى قابل پيگيرى نيستند و بسيارى از مشكلات ديگرى كه در اين شبكه‏ ها براى شهروندان ايجاد شده، تنها بخشى از نابسامانى و تهديدهاى اين فضاست.

فضای مجازی بلاى جان خانواده‏ هاى ايرانى‏

این استاد حوزوی بیان داشت: در عصر حاضر شاهد افزايش بى ‏رويه‏ استفاده از فضاى مجازى هستيم كه در بسيارى از موارد شكل اعتياد را به خود گرفته و در اغلب خانواده ‏ها مشكلاتى را به‏ ويژه در رابطه‏ ميان زوجين به همراه داشته است.

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: وابستگى بيش از اندازه و سرگرم بودن به ابزار ارتباطى و فضاى مجازى، به ‏طورى كه باعث ايجاد اختلال در خواب، تغذيه، روابط زناشويى و كارهاى روزانه افراد شود، از آن به‏ عنوان اعتياد مجازى نام مى ‏بريم و انواع آن عبارتند از اعتياد به فيلم‏ها و مسائل جنسى، اعتياد به روابط عاطفى و دوستانه، وسواس به اينترنت، اعتياد به كسب اطلاعات و اعتياد به رايانه.

فضای مجازی و شروع طلاق عاطفى زوجین

وی تصریح کرد: زن و شوهر براى فرار از تنهايى، از فضاى مجازى استفاده مى ‏كنند، لذا افرادى كه شرايط گفتگو با همسران خود را ندارند در چت‏هاى گروهى به‏ دنبال هم ‏صحبت و دوستان قديمى خود مى ‏گردند كه اين عمل، شروع طلاق عاطفى و همدلى با دوستان مجازى است و ريشه خيانت‏هاى همسران از همين جا شكل مى ‏گيرد؛ و به عبارتى شروع دروغ گفتن و پنهان‏ كارى همسران از يكديگر است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در پایان سخنان خود گفت: در چنين حالتى فرد اين موضوعات را با دوست مجازى خود در ميان گذاشته و يك صميميت و همدلى ايجاد مى ‏شود. در اوايل ارتباط از آن به‏ عنوان يك دوستى ساده نام برده مى‏ شود ولى در برخى از اين ارتباطات تدريجا به سمت روابط جنسى سوق داده مى‏ شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha