سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
علی باقری

حوزه/ هر جا دین وارد شده، باعث برکات زیادی مانند اقتدار، عزت و سربلندی شده است و هر جا مشکل داریم و داشتیم از کم فروغ بودن دین است؛ فساد ناشی از کم فروغ بودن دین است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»،  دکتر علی باقری امشب در مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که در مسجد امام حسن عسکری(ع) شهر پردیسان قم برگزار شد گفت: گرامیداشت دهه فجر، تنها خاطره و یادآوری دهه گذشته نیست گفت: بلکه برگزاری این جلسات در حققیت یادآوری مبنا و اهداف انقلاب است.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: اگر  به گذشته برگردیم  می بینیم همان دسته بندی، حرف ها و شکل سنگری بندی الان هم است؛ اما با کمی متفاوت از گذشته  در حال ادامه و پیشروی در بین مسئولین نظام است.

 باقری عنوان کرد: زمانی که امام راحل حرکت انقلاب را شروع کردند، بسیاری از  افراد موافق این حرکت نبودند و اصلا اعتقادی به حکومت بر مبنای  اسلام نداشتند؛ ولی امام راحل بر این مبنا اعتقاد داشتند و به میدان آمده بودند و همین مسئله باعث شد امام، امام راحل شاخص شودند.

وی افزود: در ادامه راه افرادی مانند مهدی بازرگان وارد معرکه می شوند و مسجدی در دانشگاه تهران تأسیس می کند، ولی این فرد مانند سایر افراد حاشیه ای داشت و از  جمله آن اعتقاد نداشتن به حاکمیت دینی بود.

باقری اظهار داشت:  بنی صدر هم از این جرگه  افراد بود، وقتی رئیس جمهور شد با اندیشه سیاسی و روشنفکری، موجب اختلاف در بین نیروهای انقلابی شد و عمده اختلاف با نیروهای انقلابی، مانند شهید بهشتی بر سر مبنای ولایت فقیه و حاکمیت دینی بود.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: این نوع تفکرات که بعدها معروف به حزب تکنوکرات یا همان تقابل با ارزشها بود، در دولت های بعدی و زمان اصلاحات، شکل جدی به خود گرفت و امروز هم همان نوع تفکرات وجود دارد.

وی با بیان اینکه تفکرات تکنوکراتی در همین امروز در بین برخی مسئولین نظام و حتی جزء شعارهای آنها است، گفت: دلیل این حرف ها، سخنان آنان در مقابل شعارهای انقلاب، استقلال و عزت است.

باقری اظهارداشت: این دسته معتقدند که انقلاب پروژه ای برای سرنگونی برای رژیم بود  و بعد از 22 بهمن این کشور نیاز به مناسبات با کشورهای دیگر دارد و این انقلاب نمی تواند ارتباط با کشورهای دیگر را ایجاد کند. این ایده دقیقا برخلاق نظر امام راحل یعنی همان اسلام ناب و حاکمیت اسلام ناب بود.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: وجه ممیزه نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام ها همین حاکمیت دینی است. این افراد معتقدند برای حل مشکلات کشور باید با کشورهای بیگانه و قدرت طلب تعامل داشته باشیم و  برای تعامل نیاز است دست از شعارهای اصلی انقلاب و ارزشهای دینی برداریم.

وی با بیان اینکه شعارهای انقلاب مانند استکبار ستیزی، از سر سیری نیست و بعضی از مسئولین دنبال دست برداری از این ارزش می باشند، افزود: اگر این نوع شعارها را از انقلاب برداریم، دیگر انقلاب از ارزش ها تهی می شود و اثرش را از دست خواهد داد.

باقری اظهار داشت: این گروه معتقدند که در بحث حقوق بشر، لازم است سخنان آنها را پذیرفت و حرف آنها در مورد حقوق بشر این است که دین نباید در حقوق بشر دخالت داشته و حاکم باشد، بلکه حقوق بشر آنچیزی است که ما بیان می کنیم.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: الان مشکل کشور اقتصاد است، این گروه معتقدند برای حل این مشکل، باید به کشورهای خارج اکتفاء کرد، اساسا همه چیز مانند سرمایه گزار، تکنولوژی و نیرو را از خارج وارد کینم تا شاهد پیشرفت کشور باشیم و این حرف مبتنی بر این است که ما دست از ارزشهایمان برداریم.

وی افزود: الان شرایط بجای رسیده که دشمن به بهانه پیشرفت در همه چیز دخالت می کند، نظر می دهد و مسئولین هم گوش به فرمان هستند و اجرا کننده دستورات دشمن می باشند.

باقری اظهار داشت: این ها نشان می دهد، شرایط امروز و تقابل و ابزارها با گذشته بسیار فرق کرده، ولی مبنای وتفکرات همان تفکرات گذشته مبنی بر عدم حاکمیت دینی براساس ایده بعضی از روشنفکران است.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: اما ادعای نیروهای انقلابی این است هر جا دین وارد شده، باعث برکات زیادی مانند اقتدار، عزت و سربلندی شده است و در هر جا مشکل داریم و داشتیم از کم فروغ بودن دین است؛ فساد ناشی از کم فروغ بودن دین است.

وی افزود: قانونی بودن حقوق نجومی در تفکرات بعضی از مسئولین نشانه  کم فروغ بودن دین است و این افرادی که الان در رأس هستند پرچم نهی از حاکمیت دینی را به صورت بسیار واضح بلند کردند و خیلی از افراد سکوت کردند و بدتر اینکه آدرس های که به مردم می دهند، همه غلط و اشتباه است و معتقدند این جوانانی که جنگیدند و جان دادند برای ارزشهای  دینی نبود.

باقری اظهار داشت: این افراد که فریاد جانم فدای ایران می زنند، چرا در عمل جان فشانی نمی کنند و بدتر اینکه در میان مسئولین کسانی هستند که معتقدند ما براساس تفکرات روشنفکرانه جلو می رویم، اگر هم دچار مشکل شدیم، خیلی راحت به عقب برمی گردیم و نمی گویم اشتباه کردیم.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: اما عقبه اقتدار و عزت گذشته از آن دین بود و همه این مسئله را فهمیدند و افراد مسئول در داخل کشور با خارجی ها و دشمنان یک صدا فریاد می زنند که باید دین نفی شود تا حاکمیت دینی برداشته شود.

وی افزود: این گرو معتقدند که همه مصیبت های ما زمانی شروع شد که در ایران انقلاب شده و باید این ارزش ها برداشته شود تا اقتدار ایران از بین برود.

باقری با بیان اینکه نقش رهبری در انقلاب بستر سازی است، اظهار داشت: در این بستر سازی نقش نخبگان بسیار مؤثراست، ولی بدبختی این است نخبگان جامعه در مقابل اتفاقات کشور سکوت کردند.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه هدف تعامل نیست، بلکه عقب زدایی و برگشت از ارزش ها است، عنوان کرد: برجام از جمله اتفاقات نادر درکشور بود که بعد از این هیچ کشوری آن را نخواهد پذیرفت، مگراینکه زیر سلطه آمریکا باشد.

وی با بیان اینکه در بحث برجام ،کشور ایران تنها بازنده اصلی است و به هیچ وجه نمی تواند علیه آمریکا شکایت کند، افزود: در هر جای شکایت کند، همه چیز  علیه ایران خواهد بود چون 5+ 1 همه طرفدار آمریکا هستند و به هیچ وجه آمریکا را ناقض برجام معرفی نمی کنند.

باقری اظهار داشت: زمانی برجام را پذیرفتیم که سرعت توسعه فنی هسته ای ایران  متوقف و سرعت تحریم ها علیه ایران افزایش یافت.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: وقتی برجام امضاء شد آمریکا گفت، ایران سخاوتمندانه برجام را پذیرفت.

باقری  افزود: در سال 82 دولت ایران تلاش کرد با آمریکا زمان ریاست جمهوری بوش مذاکره کند، چون در آن زمان ایران در مسائل هسته ای به پیشرفتی نرسید بود،اما وقتی در سال 86 به بعد در مسائل هسته ای به پیشرفت قابل توجهی رسیدیم، آمریکا بیش از 7 بار به دولت وقت درخواست مذاکره داد. که دولت وقت نپذیرفت و حتی در ترکیه این درخواست به 20بار از سوی آمریکاییها رسید.

وی بابیان اینکه مهمترین مسئله در اقتدار، قدرت است و رسیدن به اورانیم 20 درصد این قدرت را به ایران داده بود گفت: منظور از نفوذ در بیانات رهبر انقلاب نفوذ فکری است.

باقری گفت: دردولت هشتم و نهم، اوباما رئیس جمهوری آمریکا رسما به دولت ایران نامه داد که ما حاضریم موضوع هسته ای شما را بپذیریم تا باب مذاکره شروع شود، اما در این دولت ترامپ، رئیس جمهوری به دولت ایران فشار می آورد که باید سر مسائل موشکی مذاکره کنیم.

عضو سابق مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد: اگر اوباما نامه رسمی به ایران می دهد چون کشور در موضع قدرت یعنی  اورانیم 20 درصد بود و اگر امروز ترامپ به دولت فشار می آورد و قصد دارد همه ارزش ها را بگیرد و مسئولین هم در خیلی از این موارد به خاطر همان تفکر، کنار آمده، به دلیل عدم موضع قدرت ایران یعنی داشتن زیر صفر اورانیم است.

 

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha