جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دیدار صمیمانه مدیر حوزه های علمیه با اساتید و فضلای حوزه

حوزه/ امروز شاهکار جوان آمدن به حوزه است، اما واقعا حجم زیاد درس این جوان را از حوزه خسته و بعضا بیزار کرده است. می توان با کمتر کردن حجم درس ها و توجه بیشتر به مبانی اخلاقی، حیات دوباره به جوانان داد و انگیزه آنها را بیشتر کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام  سید مرتضی حسینی کمال آبادی، امشب در دیدار صمیمانه اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان اینکه راه اندازی حوزه های دانشی مایه حیات شیعه است، گفت: رشد  و پیشرفت دانش های مختلف دانشی مانند اصول، کلام و فلسفه باعث تعالی حوزه و ضعف آن هم مشکلاتی را برای حوزه ایجاد خواهد کرد.

این استاد تاکید کرد: برای پیشرفت و رشد علمی، باید پروژه دانش های مختلف کلام، فقه و غیره را فعال کرد و در این رابطه ضرورت دارد، از ظرفیت های نخبگانی حوزه به خوبی بهره برداری کرد.

وی با بیان اینکه لازم است بر روی فرایند پژوهش به صورت گروهی متمرکز شد و دراین رابطه راه اندازی اندیشکده پژوهشی ضرورت دارد، افزود: با تکیه بر این مسائل و به شرط حمایت مسئولین حوزه، می توان قدم های بزرگتر از کتاب الغدیر در حوزه برداشت.

حجت الاسلام حسینی کمال آبادی با بیان اینکه یکی از مسائلی که طلبه ها در بحث پژوهش بدانند، روش و مهارت افزایی پژوهش است، اظهار داشت: اگر قصد موفقیت در عرصه پژوهش را داریم باید روی موضوع مهارت افزایی پژوهش متمرکز شد.

حجم درسها کم شود

حجت الاسلام قائمی نیز با بیان اینکه طلاب امروز نیازمند به مراقبت های بیشتری در مسائل مختلف مانند، اخلاق و تهذیب هستند، گفت: اگر این مراقبت ها صورت نگیرد، باید منتظر مشکلاتی باشیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه در موارد مختلف جوانانی را  مشاهده می کنیم که ابتدا با شوق زیاد وارد حوزه می شوند؛ ولی در وسط راه خسته  و درمانده می شوند، افزود: احتمالا مشکل عمده آنها توجه بیشتر به مباحث آموزش و درکنار آن افزایش حجم درس ها است.

وی عنوان کرد: امروز شاهکار جوان آمدن به حوزه است، اما واقعا حجم زیاد درس این جوان را از حوزه خسته و بعضا بیزار کرده است. می توان با کمتر کردن حجم درس ها و توجه بیشتر به مبانی اخلاقی، حیات دوباره به جوانان داد و انگیزه آنها را بیشتر کرد.

حجت الاسلام  قائمی بر ارائه الگوی اخلاقی، احادیث اخلاقی از سوی اساتید قبل از تدریس تاکید کرد و گفت: این مسائل درشرائط کنونی ضروری است.

الگوی تربیت سیاسی به حوزویان فکری شود

حجت الاسلام محمد عشائری منفرد نیز بابیان اینکه در شرایطی هستیم که طلاب از لحاظ معیشتی مشکلات زیادی دارند، افزود: لازم است برای این مسئله فکر کرد و سازکارهای را تعیین نمود.

این استاد حوزه بر راه اندازی کرسی های نظریه پردازی در حوزه تاکید کرد و عنوان کرد: از جمله مشکلات حصر انگاری به بحث آموزش است. طلبه های که می توانند در ایام تعطیلی به تبلیغ بروند، ولی به دلیل حجم برنامه آموزشی، تبلیغ را رها می کنند تا در کلاس درس حاضر شوند.

وی بر حضور علما در میان مردم و هجرت آنان تاکید و عنوان کرد: در گذشته به این مسئله خیلی توجه می شد، اما الان کمتر به این موضوعات توجه می شود.

حجت الاسلام عشائری منفرد با بیان اینکه لازم است به موضوع اخلاق درحوزه توجه بشتری شود، اظهار داشت: عدم توجه به مباحث اخلاق، مشکلاتی را در میان حوزویان ایجاد کرده است.

این استاد حوزه از دیگر مشکلات حوزه را برگزاری امتحان شفاهی دانست و به مسئله رویکر سیاسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این رابطه عدالتی وجود ندارد و لازم است برای الگوی تربیت سیاسی طلاب و حوزویان فکری شود.

دستگاه تبلیغ، متولی مشخصی ندارد

حجت الاسلام رسول مهدیار نیز با بیان اینکه هدف اصلی راه اندازی حوزه تبلیغ و ترویج دین است، گفت: اما در عمل ساختار اصلی حوزه تبلیغ نیست و حتی شاهد این قضیه هستیم که کمتر طلاب با مهارت های تبلیغ آشنا می شوند.

این طلبه حوزه با بیان اینکه دستگاه تبلیغ، متولی مشخصی ندارد، افزود: دستگاهای زیادی در عرصه تبلیغی حضور دارند اما همه در موازی هم در حال حرکت هستند و حوزه ورود جدی در این رابطه نکرده و اصلا ساختار مشخصی ندارد.

منویات رهبری در شعار خلاصه نشود

حجت الاسلام کاظمی در سخنانی بابیان اینکه به منویات رهبر انقلاب توجه نمی شود، افزود: اگر به منویات رهبر انقلاب توجه و  در حوزه مطالبه گری می شد، الان نمی بایست شاهد این همه مشکل بودیم.

وی با بیان اینکه منویات رهبری تنها به شعار تبدیل شده،گفت: عمده مشکلات در این عرصه منفعت طلبی است.انتظار این است مسئولین حوزه به این نوع مسائل و انحرافات رصد بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام آذر مهر نیز با بیان اینکه به پژوهش توجه نمی شود، گفت: عمده مشکلات طلاب عدم مهارت پژوهش  است. بسیاری از طلاب با چگونگی امر پژوهش آشنا نیستند و همین مشکلاتی را ایجاد کرده است.

این برگزیده جشنواره علامه حلی خواستار راه اندازی درختواره پژوهشی، توجه به موضوعات روز جامعه در امر پژوهش، ساماندهی پایان نامه ها، حمایت از پژوهشگران و راه اندازی  فرهنگ موضوعات پژوهش برای رشد مسائل پژوهشی شد.

 

۴۰/۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha