پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: در کنار تقوا برای امام جماعت برخورداری از سواد کافی از مهمترین ویژگیهایی است که در امر دعوت مؤثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین کریمی مقدم، صبح امروز در جمع طلاب سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج به معیارهای یک مبلع موفق اشاره کرد و اظهار داشت: از آن جایی که نقطه اول هر اصلاحی، اصلاح خویشتن است، لذا شخصی که به نماز دعوت می کند و دعوت به اصلاح می نماید، باید دارای معیارهایی باشد، معیار تقوا در رأس تمام معیارهای دیگر مهمترین ویژگی امام جماعت است، لهجه خوش و زیبا، سیرت و صورت  نیکونیز از دیگر معیارهای مبلغین است.

مسئول  قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: در کنار تقوا برای امام جماعت برخورداری از دانش کافی از مهمترین ویژگیهایی است که در امر دعوت مؤثر است و در این باره نیز امام علی (علیه السلام) می فرمایند:«ولیومکم أفقهکم» یعنی فقیه ترین شما برشما امامت کند .

مردمی بودن

وی عنوان کرد: امام جماعت در راستای وظیفه تبلیغی خود، به واسطه افراد نزدیک، باید از تک تک افراد محل تفقد نماید، اگر کسی مسجد نمی آید، اگر کسی با مسجد قهر است، یا به هر دلیل و عنوانی مسجد را رها کرده است با دعوت و توجه امام جماعت مسجد مواجه شود قطعا خالی از تأثیر نخواهد بود، چنانچه که پیامبر اسلام می فرمود: "هرکس مرد به من خبر دهید، هرکس متولد شد به من خبر دهید، تا من هر روز آخرین آمار را داشته باشم.

حجت الاسلام کریمی مقدم گفت: در سیره پیامبر اکرم (ص) داریم که ایشان هرگاه بعضی از صحابه را نمی دید، از حال ایشان پرس وجو می کرد، اگر بیمار بود به عیادتش می رفت و اگر مسافر بود، در حقش دعا می کرد .

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: از دیگر وظایف امام جماعت شرکت در مراسم های شادی و غم مردم است که با این حرکت مردم او را از خود دانسته و سعی می کنند بیشتر با او باشند، در مراسمات ترحیم، حضور پیدا کند و برای این حضورش قید و شرطی نگذارد.

وی اشاره کرد: در بسیاری از محله ها شاهد افراد محرومی هستیم که اگر این افراد محروم از طریق مسجد و از منابع کمک مالی و زکات فطره و... بوسیله امام جماعت و هیات امناء کمک شوند، رابطه آنان با مسجد تقویت شده و بزه هایی که در اثر فقر و محرومیت امکان پیدایش آن در جامعه وجود دارد از بین خواهد رفت.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: امام جماعت محله باید حرکت در بازارهای آن محله را جزو وظایف خود قرار دهد، همانگونه که پیامبر گرامی اسلام و پیامبران دیگر و ائمه اطهار این مسئله را از برنامه های تبلیغی خود قرار داده بودند، تا از نزدیک، مسائل  و مشکلات جامعه را لمس کنند«یمشی فی الاسواق/یمشون فی الاسواق».

در دسترس بودن

حجت الاسلام کریمی مقدم اظهار داشت: یک امام جماعت موفق حتما باید همیشه در دسترس باشد، بسان پیامبر که آن چنان در دسترس بود که یک زن خانه دار در برخی مسائل با پیامبر مجادله می کرد «تجادلک فی زوجها».

منظم بودن

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: امام جماعت باید شخص منظمی باشد. اگر مردم بدانند امام جماعت به طور منظم و اول وقت در مسجد حاضر شود، مردم به سمت نماز گرایش پیدا می کنند و این خود بهترین دعوت عملی به نماز است، اما اگر منظم بودن امام جماعت دچار خلل گردد و یک خط در میان در مسجد حاضر شود و یا با تأخیر مسجد بیاید، باعث پراکندگی مردم و کاستن علاقه آنان به مسجد و نماز جماعت می شود.

خلاق بودن

وی اضافه کرد: یک امام جماعت موفق، علاوه بر مسائلی که گذشت باید خلاقیت نیز داشته باشد و با ایده ها و طرح های نو، دلبستگی بین جوانان و مسجد را بیشتر کند، امام جماعت می تواند جهت جذاب سازی با شیوه های مختلف این دلبستگی را ایجاد کند، به عنوان مثال می تواند در میان نماز گزاران سؤالاتی را مطرح کند و از آنان بخواهد که با تفکر به آن سؤال جواب دهند و در سایه این تفکر و تدبر، ذهن نماز گزاران فعال شده و خلاقیت او شکوفا می شود و مسجد را بستری مناسب برای رشد خود می یابد.

فعالیت بیرون از مسجد

حجت الاسلام کریمی مقدم بیان داشت: فعالیت های امام جماعت نباید منحصر به مسجد باشد، بلکه گاهی اوقات برخی از برنامه های مسجد، مانند تلاوت قرآن، را در منازل افراد برگزار کند، این امر باعث می شود افرادی را که گریزان از مسجد هستند، اما علاقه به تلاوت قرآن یا برخی برنامه های فرهنگی خارج از مسجد دارند، شناسایی شده و زمینه های جذب این جوانان فراهم گردد.

مسئول  قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: برای این امور می توان از افرادی که داوطلبانه جهت کمک به برنامه های فرهنگی پیش قدم می شوند استفاده کرد و اگر هم کسی داوطلب برای این امر نشد، مبلغ دلسرد نشده و فعالیت را به تنهایی شروع کند، مثلا در جلسات قرآن خانگی اگر روزهای اول کسی داوطلب نشد، روحانی می تواند جلسه را ابتدا از منزل خویش شروع کند تا زمینه ساز چرخش این جلسات در تمامی منازل محل گردد.

وی گفت: از جمله دلایلی که باعث شده مجالس عزاداری و هیئت ها رونق بیشتری نسبت به مسجد داشته باشد، آن است که در این گونه مجالس جوانان قدرت نوآوری و هنرنمایی دارند، اما همین افراد خود را در مسجد بی اثر می بینند، اگر ترتیبی اتخاذ شود که به این جوانان مسئولیتی در مسجد داده شود تا قدرت و ابتکار داشته باشند، مساجد رونق بیشتری می یابد.

این استاد حوزوی عنوان کرد: اگر مسجد به معنای واقعی کلمه برای جوان تعریف شود، هیچ گاه از آن گریزان نخواهد بود، بلکه آنجا را تنها مکان برای رسیدن به آرامش می یابد.

حجت الاسلام کریمی مقدم افزود: اگر مزیت هایی که اهل مسجد برای دیگران دارند توسط امام جماعت برای همگان تبیین شود قطعا افراد سعی می کنند خود را از داشتن چنین نعمتی بی بهره نکنند، چنانچه که در حدیث داریم «گواهی کسانی را که اهل مسجد هستند بپذیرید »، جوان با وجود این امتیاز و امتیازات دیگری که برای اهل مسجد هست، سعی دارد که ارتباط خویش را با مسجد بیشتر کند و دیگران را نیز جذب نماید.

وی گفت: از  دیگر فعالیت های غیر از نماز در مسجد می تواند این باشد که از سوی روحانی و هیئت امناء ترتیبی اتخاذ شود که از دانش آموزان نمونه در مساجد و به دست امام جماعت تشویق شوند، از دیگر برنامه ها می توان به هدیه فرستادن برای زوجین جوان از سوی مسجد، عیادت بیماران محل، تفقد از افراد غایب و احترام و اکرام کردن مردم به طور یکسان اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha