یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ تقدیر از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر لزوم تبیین شاخصه های اصلی فقه اهل بیت(ع) تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام  مروج طبسی امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، اظهارکرد: نوشته های ما باید جنبه اجتهادی پیدا کند؛ برخی از نوشته ها حتی 5 درصد نیز جنبه اجتهادی ندارند؛ ابن ادریس در سرائر بسیاری از سخنان بزرگان را به خوبی بیان و نقد می کند و با ادله نیز اجتهاد خود را بیان می کند.
وی افزود: نکته دیگر مهم در پژوهش، اتقان در عمل است که این سه خصوص در کتب قدما و متاخرین و متاخرالمتاخرین می بینیم؛ جواهر، به دلیل رعایت همین سه اصل به فقه جواهری مبدل شد.
حجتالاسلام  مروج طبسی گفت: 10 گروه در حال حاضر در مرکز فقهی به فعالیت می پردازند؛ امکاناتی که مرکز فقهی برای پژوهشگران آماده کرده است، در جای دیگر وجود ندارد؛ این بستری که امروز برای طلاب و اساتید مهیا شده، تلاش هرچه بیشتر 10 گروه را می طلبد و انتظار می رود که سالی یک کتاب 500 صفحه ای با دو قید عدم نیاز به ارزیابی و ویراستاری تحویل دهند.
معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: باید نقاط ضعف و قوت کارهای پژوهش بیان شود و این نکات در کنار هم در نظر گرفته شود؛ مرکزی که امروزه بیست سال از فعالیت آن می گذرد و دارای کتب فاخر و فراوانی در موضوعات مختلف ارایه کرده و این مساله کم نیست.
وی گفت: یکی از خلاهای پژوهشی طلاب در عرصه حدیث است؛ باید مشاهده کنیم که چرا حوزه به طرف حدیث حرکت نمی کند؛ امروزه شبکه های وهابیت ما را به این امر متهم می کنند که شیعه به هیچ عنوان به حدیث توجه ندارد؛ این مساله من را وادار کرد که رجال شیعه به صحاح سته را بنویسم و به همین دلیل شبکه های وهابی به من حمله ور شدند؛ بنده در این کتاب نوشتم که اگز 140 نفر شیعه را از صحاح سته بیرن بکشید این کتب هیچ ندارند.
وی اظهارکرد: در هفته پژوهش در این مرکز پیشنهادی انجام شد که هر ساله باید یک پژوهشگر و محقق شهیدقاضی نورّالله شوشتری، معرفی شود و خوشبختانه این کار هنوز یک روز هم تعطیل نشده؛ هدف ما انتشار یک کتاب فاخر 500 صفحه عربی و فارسی در خصوص ایشان در آذرماه سال آینده منتشر کنیم؛ در این زمینه نیازمند 50 مقاله هستیم.

حجتالاسلام  مروج طبسی با انتقاد از کم کاری در عرصه تبیین شاخصه های فقه اهل بیت(ع)، گفت: وقتی شیخ حصون کتابخانه تخصصی این مرکز در سوریه را مشاهده کرد به بخش کتب فقهی و بیع مرحوم امام تعجب کرد و پرسید مگر شیعه این همه کتاب فقهی دارد؟ زیرا ما خبر نداشتیم؛ به همین جهت قرار شد که یک دور از کتب فقهی مرحوم فاضل لنکرانی برای ایشان فرستاده شد.
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ذکر این مطلب که روحانیون و فضلا باید به این نکته توجه داشته باشند که وظیفه اصلی آنها معرفی فقه شیعه به سراسر جهان است، بیان کرد: باید در عرصه پژوهش همیشه به نوآوری دست بزنیم؛ مساله نوآوری در نوشتار مساله بسیار مهمی است؛ کتاب مبسوط شیخ طوسی با هدف پاسخ به متفقهین و مخالفین در خصوص فقدان کتاب فروع توسط شیعیان نوشته شد.
حجت الاسلام طبسی اظهارکرد: سوال این است که چرا پس از شیخ طوسی کتابی چون مبسوط شیخ طوسی نوشته نشد؛ علامه حلی کتاب تحریر الاعلام را با 30 هزار فرع فقهی بدون رایانه و امکانات امروز پژوهشی منتشر کرد.
وی گفت: مرحوم شیخ در استبصار، نوآوری بزرگی ارایه کرد؛ یعنی روایاتی که ممکن است  درمعرض تعارض بودند را تجمیع و رفع تعارض کرد؛ ایشان (شیخ طوسی) در «خلاف» به دنبال آن بود که برای طرف مقابل ثابت کند که فقه شیعه بر اساس قرآن و سنت پایه گذاری شده است؛ این پاسخ کسانی است که می گویند شیعه در فقه، به قرآن توجه ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha