جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی

حوزه/معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به مناسبت هفته منابع طبیعی و جایگاه طبیعت در دین اسلام گفت: باید برای حفظ محیط زیست که از دستورات و آموزه های دینی است، هر ایرانی یک درخت بکارد و شعار ما «هر ایرانی یک درخت» باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی، صبح امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته طبیعت، در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار تاکید کرد: داشتن محیط سالم یکی از عوامل زمینه ساز آرامش و کمال انسان در دنیا و آخرت است. افسردگی٬ بیماری های روانی٬ روحی و جسمانی امروز بی ارتباط با آسیب رساندن به محیط زیست نیست.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار ادامه داد: تخریب و استفاده نادرست و افراطی از محیط زیست٬ نه تنها از دیدگاه دین مبین اسلام بسیار ناپسند و از گناهان بزرگ محسوب می شود، بلکه آثار بسیار ویرانگری بر اخلاق فردی و اجتماعی افراد جامعه بر جای می گذارد.

این کارشناس حوزوی تاکید کرد: براساس علم اکولوژی٬ انسان موجودی است که به شدت از محیط اطراف خودت اثیر می پذیرد و شخصیت او در محیط زیست او قوام می یابد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار افزود: در دین مبین اسلام به محیط زیست بسیار توجه شده و موضوعاتی چون کاشت و نگهداری از درختان و نهی از آسیب رساندن به طبیعت و نهی ازقطع درختان مورد توجه خاص قرارگرفته است.

وی عنوان داشت: پیامبر(ص) می فرمایند «هر مسلمانی که نهالی بکارد و یا صیفی جاتی بکارد و پرندگان یا انسان یا چهارپایان از آن بخورند٬ برای صاحبش صدقه خواهد بود».

حجت الاسلام معصوم خانی ادامه داد: در جای دیگری پیامبر(ص) می فرماید: «هرکس درختی بنشاند و به ثمر بنشیند٬ خدا به اندازه هایی که میوه از آن فراهم آید به او پاداش می دهد».

این کارشناس حوزوی عنوان کرد: به جای سبزه و سمنو سر سفره هفت سین٬ که خود نوعی اسراف بشمار می رود و رها کردن آنها در طبیعت باعث آلودگی محیط زیست می شود؛ اگر می توانیم که حتما می توانیم شعار هر ایرانی یک درخت بکاریم را عملی کنیم.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار یادآور شد: از خرید ماهی قرمز و موجودات آبزی دیگر خودداری کنیم، زیرا علاوه بر مخاطرات بهداشتی٬ اکوسیستم و نسل این موجودات بسیار زیبا را هم به خطر می اندازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha