چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
میلاد حضرت فاطمه

حوزه/ مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و گراميداشت مقام مادر در كشورهاي مختلفی همچون سوئد، ترکمنستان، الجزائر، زیمباوه، ترکیه، پاکستان و افغانستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، آيين جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و گراميداشت مقام مادر از سوی نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در كشورهاي مختلفی همچون سوئد، ترکمنستان، الجزائر، زیمباوه، ترکیه، پاکستان و افغانستان برگزار شد.

سوئد

مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) دخت گرامی پیامبر(ص)، با حضور شاعران و نویسندگان و سید عبدالمجید میردامادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استکهلم برگزار شد.

انجام مسابقات در خصوص زندگی و حیات جاودانه این بانوی اسلامی و بیان اندیشه‌ها و توصیف حیات عرفانی و نقش اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) در قالب اشعار و دکلمه‌های فارسی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی، رئیس مرکز اسلامی از برنامه‌های این مراسم بود.

همچنين، در این مراسم از زنان شایسته تقدیر به عمل آمد.

تركمنستان

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت و فرخنده بزرگ بانوی عالم هستی، حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا(س)، تولد حضرت امام خمینی(ره) و بزرگداشت مقام زن شامگاه پنجشنبه 17 اسفندماه، مراسم جشنی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد و با همكاري مجتمع آموزشی سفارت ایران در مسجد فاطمه زهرا(س) برگزار شد.

در این مراسم، سفير و رايزن فرهنگي ايران در عشق‌آباد، جمعي از ایرانیان و کارکنان ادارات و نهادهای ایرانی شهر عشق‌آباد شركت كردند و زادروز اسوه تمام عیار مکارم اخلاقی و قله رفیع فضائل انسانی و مقام زن را گرامی داشتند.

ابوالقاسمي، رايزن فرهنگي ايران فرارسیدن ولادت دخت پیامبر گرامی اسلام(ص) و تولد فرزند برومندش حضرت امام خمینی(ع ) را تبریک و تهنیت گفت و مصادف شدن روز جهانی زنان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) را به فال نیک گرفت.

وي تأکید کرد: سالروز ولادت حضرت زهرا(س) روز ويژه و مهمي است. چون سبک و سیره و سجایای اخلاقی ايشان در کل جهان بشريت يک الگو و اسوه هست.

رايزن فرهنگي ايران در عشق‌آباد گفت: بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

در ادامه برنامه، تعدادی از دانش‌آموزان مجتمع آموزشي سفارت ايران در عشق‌آباد، اشعار و دكلمه‌هاي خود را در وصف حضرت فاطمه زهرا(س) سرودند و مولودی خوانی از دیگر برنامه های مراسم بود.

الجزایر

مراسم جشن میلاد دخت پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س)، 17 اسفندماه با حضور عامری، سفیر ایران و اعضای سفارت و خانواده‌های آنان در محل سفارت كشورمان، برگزار شد.

اين مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط رایزن فرهنگی كشورمان و مدیحه سرایی آغاز شد و با سخنان عامری درباره فضایل و شخصيت‌ والاي حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه يافت.

زيمباوه

همزمان با بزرگداشت روز جهانی زن، مراسم جشن میلاد بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل سالن اجتماعات مسجد آل محمد (ص) حراره برگزار شد.

این مراسم که با حضور احمد عرفانیان، سفیر ايران در زیمبابوه، جمع کثیری از شیعیان آفریقایی، لبنانی و ایرانیان مقیم برگزار شد، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط رضا عسگری، رایزن فرهنگی كشورمان آغاز شد.

در ادامه، سخنراني در باره شخصيت برجسته حضرت زهرا(س) و مسابقه فرهنگي صورت گرفت.

همچنين، اشعار زیبایی در مدح صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) نیز توسط دو تن از دختران نوجوان کالج اسلامی فاطمه زهرا(س) قرائت شد.

تركيه(ارزروم)

به همت انجمن پیروان اهل بیت(ع) در ارزروم و مشارکت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم، مراسم جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور جمع کثیری از بانوان پیروی اهل بیت(ع) ارزروم، سرکنسول ایران در ارزروم، شهردار، نمایندگان احزاب و اساتید دانشگاه در ارزروم برگزار شد.

در این مراسم، رئیس انجمن پیروان اهل بیت(ع) به نقش مادران و زنان مسلمان در تربیت فرزندان از دیدگاه اهل بیت(ع) و قرآن کریم اشاره كرد.

سپس دو تن از اساتید دانشگاه ارزروم در رشته علوم اجتماعی در زمینه حضور زنان در مسائل اجتماعی و سیاسی ترکیه به ايراد سخنراني پرداختند.

همچنين، شهردار ارزروم ضمن تبریک روز زن، مطالبي را در باره وظایف دولت و نهادهای دولت در جهت تأمین حقوق بانوان بيان كرد.

پاكستان (کویته)

مراسم جشن ميلاد فاطمه زهرا(س) با حضور ایرانیان مقیم شهر کویته و دوستداران خاندان عصمت و طهارت با همكاری نمایندگی فرهنگی ايران در محل حسینیه الغدیر کنسولگری كشورمان در کویته برگزار شد.

در این مراسم رفیعی، سرکنسول، عقدایی، مسئول خانه فرهنگ ايران، صیدی، مدیر و دبیران مدرسه والفجر و کارکنان کنسولگری، به همراه تعدادی از خانواده‌های خود حضور داشتند.

اين مراسم با اقامه نماز جماعت و سپس تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط مرادی، از دبیران منطقه بروری آغاز شد.

سپس، صیدی در سخناني ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر، عنوان كرد: قرآن كريم، کلام راستین خداست و در نهایت اتقان و درستی قرار دارد و بی هیچ شک و شائبه‌ای بازگوکننده حقایقی است که ذهن بشری از نیل به بسیاری از آنها، عاجز و ناتوان است.

وي افزود: فاطمه زهرا (س) حقیقتی بی مانند دارد که جز در سایه سار قرآن و کلام معصومان نمی‌توان بدان دست یافت.

در ادامه، امان الله هاشمی، مداح اهل بیت(ع) با منقبت خوانی و مدیحه سرایی شور و شعف خاصی به مراسم بخشید و هدایایی به رسم یادبود از سوی نمایندگی فرهنگی ايران به بانوان و مادران حاضر در مراسم اهداء شد.

پاكستان (راولپندی)

به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن، مراسم جشن و رونمایی از کتاب شاعر اهل بیت (ع) محمد رفیق مغل بنام مادران تاریخ اسلام با حضور شهاب الدین دارایی، رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، فردوس عالم شاعر برجسته پاکستان، عمر ریاض عباسی از مسئولان منهاج القرآن و جمع کثیری فرهيختگان در محل خانه فرهنگ كشورمان در راولپندی برگزار شد.

علی آقانوری، مسئول خانه فرهنگ ايران در راولپندی اظهار كرد: امروز شاهد  رونمایی  از کتاب ارزشمند نویسنده و شاعر اهل بیت محمد رفیق مغل هستیم که پیرامون زندگی و شخصیت  تعدادی  از مادران و بانوان برجسته تاریخ اسلام همچون حضرت زهرا(س) و حضرت زینب است. این اقدام بسیار ارزشمندی است تا بدینوسیله زنان جامعه اسلامی هر چه بیشتر با ابعاد شخصیتی این بزرگواران آشنا شده و از آنان الگو بگیرند.

پس از آن، چند تن از شُعرای برجسته اسلام‌آباد و راولپندی  اشعاری در وصف  حضرت زهرا(س)  سرودند.

عمر ریاض عباسی همچنين، در اين مراسم افزود: حضرت زهرا(س) از جایگاه ملکوتی و بالایی برخوردار هستند و برای معرفي شخصیت‌های اسلامی بايد تلاش بیشتری صورت گیرد.

در ادامه، فردوس عالم، شاعر و متفکر برجسته پاکستان با بيان سخنانی، به شان و جایگاه مادر و بویژه  به مقام حضرت زهرا(س) اشاره كرد.

شهاب‌الدین دارایی، رایزن  فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد ضمن تأكيد بر الگوگيري از حضرت زهرا(س)، به جایگاه ايشان و اهل بیت(ع) پرداخت.

افغانستان (مزارشریف)

به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امام خمینی(ره)، همایش «زن از زبان قرآن» توسط بخش بانوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در شهر مزارشریف و با همکاری نمایندگی فرهنگی ایران در محل مرکز تبیان برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن کریم توسط خانم رضایی آغاز شد و سپس زهرا جعفری، مدرس حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) در مورد ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) به ايراد سخنراني پرداخت.

خانم احمدی، عضو مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در مورد تهاجم فرهنگی در پوشش حمایت از حقوق زنان مطالبي را بيان كرد.

سپس، خانم صالحه میرزایی، عضو مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان به جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی(ره) اشاره كرد.

در ادامه مولودی، سرود، مسابقات فرهنگي اجرا شد و از نفرات برتر مسابقه کتابخوانی «زن از زبان قرآن» و همچنین از بانوان فعال در عرصه فرهنگی شهر مزارشریف تقدیر بعمل آمد.

در این مراسم دو مقاله در خصوص دیدگاه حضرت امام(ره) در مورد حجاب و فعالیت‌های اجتماعی زنان توسط شرکت کنندگان قرائت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha