شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله هادی روحانی

حوزه/ نوزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، نوزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران برگزار می شود.

این گزارش می افزاید؛ این مراسم اول فروردین سال آینده همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل برگزار خواهد شد و در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید  رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری سخنرانی خواهد کرد.

گذری بر زندگینامه آیت الله روحانی(ره)

آيت‏ الله شيخ هادي روحاني در سال 1302 هجری شمسی در روستاي كله بست از توابع بابلسر ديده به جهان گشود. پدرش اهل منبر، واعظ و ذاكر اهل بيت(ع) بود و علاوه بر آن به شغل كشاورزي هم اشتغال داشت. هادي كه در سن پنج سالگي پدر را از دست داد، خود در اين باره مي‌گويد: «در سن پنج سالگي بودم كه پدرم از دنيا رحلت كرد و به ناچار تحت كفالت مادرم قرار گرفتم كه او براي من هم مادر بود و هم پدر.»

وي براي تعليم كتب فارسي و خط به مدرسه كلاسيك غير رسمي آن روز نزد شيخ ابوالحسن افضلي نوري شوهر خواهر بزرگش رفت و تا كلاس سوم را در آنجا آموخت اما بر اثر فشار زندگي هادي از ادامه تحصيل باز ماند و مجبور شد در همان سن كم به كار كشاورزي و كارگري به همراه مادرش روي آورد.در سال 1320 همزمان با سرنگوني رضاخان پهلوي مدارس علوم ديني گشوده شد و جوانان به سوي حوزه‌هاي علميه روي آوردند.

تحصيلات علوم ديني

وي كه شيفته علم و دانش بود، در سن 18 سالگي با تشويق يكي از بستگانش مرحوم ملا ابراهيم توسلي به فراگيري علوم اسلامي در مسجد مولانا بابل روي آورد و در محضر بزرگاني چون حجت‌الاسلام شيخ يعقوب ابوالحسني درونكلايي، مرحوم سيدمحمد محقق‌بهشتي، سرپرست حوزه تلمذ كرد و جامع المقدمات را در آنجا به پايان رساند و بعد از چند ماه وارد مدرسه صدراعظم حوزه علميه خاتم الانبيا شد. آیت الله هادي روحاني تا سال 1323 در مدرسه صدر مشغول تحصيل بود و از اواخر سال 1323 براي ادامه تحصيل و استفاده از استادان بزرگ راهي حوزه علميه قم شد.

وي بعد از دوسال ادامه تحصيل در قم و تهران در اواخر سال 1325 هجري شمسي براي ادامه تحصيل به مشهد مقدس رفت و مطول كتابي كه در معاني و بيان است و سيوطي و مغني ابن هاشم را نزد استاد بزرگوار اديب نيشابوري فرا گرفت.

در مدت چهار سال تشرف در مشهد مقدس به قدر توان در ادبيات و فقه و اصول و معارف بهره يافت و در سال 1329 هجري شمسي به قم عزيمت كرد و در مدرسه فيضيه حجره‌اي گرفت. آيت‌الله روحاني پس از فراغت نسبي از دروس سطح بر طبق معمول و متداول حوزه وارد درس خارج شد و از محضر استاد آيت‌الله العظمي مرعشي و و حاج شيخ عبدالحسين فقيهي گيلاني بهره بود.

وي همچنين در درس فقه از محضر استاد آيت الله حاج شيخ عباس علي شاهرودي و به مدت دو سال از محضر مجاهد كبير حضرت آيت‌الله امام خميني (ره) و مدت هشت سال در درس خارج مرجع عامه و تامه شيعيان جهان آيت الله سيدحسين بروجردي بهره‌مند شد.

دوران مبارزات

آيت‌الله نورمفيدي نماينده ولي فقيه در استان گلستان درباره مبارزات آيت‌الله روحاني گفت: وقتي حضرت امام (ره) نهضت را آغاز كردند، همه اقشار مردم اهميت ورود و حضور در انقلاب را درك نكرده بودند، اوايل يك حضور عمومي نبود و حتي همه روحانيون فرصت حضور جدي در انقلاب را پيدا نكرده بودند اما آيت الله روحاني از اوايل نهضت حضرت امام حضور فعال داشتند و از علاقمندان و مريدان به حضرت امام بودند كه اين يك امتياز مهم است.

خدمات اجتماعي

از خدمات انجام شده توسط آيت‌الله روحاني در استان مازندران مي‌توان به احداث پارك بزرگ نوشيرواني بابل، احداث پل كله بست، بازسازي مدرسه صدر، انجام خدمات فرهنگي، كمك به زلزله زدگان، بازسازي برخي از مناطق جنگي، كمك به سيل زدگان نكا، حل مشكلات مردم، تفقد از معلولان و بيماران، پيگيري احداث گشتارگاه صنعتي در بندپي و احداث پل موزيرج اشاره كرد.

وفات

سرانجام مرحوم آيت الله روحاني پس از عمري تلاش و مبارزه و آموختن علم و دانش به بسياري از شاگردان خويش در عصر 21 مهر ماه سال 78 همزمان با سالروز شهادت امام هادي (ع) دار فاني را وداع گفت و به جمع دوستان و همرزمان خويش پيوست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha