جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امامی

حجت الاسلام امامی با تاکید بر اینکه توریستی که به کشور ما می آید به دنبال فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی است، گفت:بزرگترین مجموعه آثار اسلامی دنیا مربوط به یک یهودی بنام دیوید خلیلی است که نماینده او خریدهایش را در ایران انجام می دهد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت الاسلام سید محمد امامی مدیر گنجینه میراث اسلامی، شامگاه جمعه در مراسم افتتاح نخستین موزه میراث اسلامی ایران در اصفهان، پیرامون قدمت و مشخصات این گنجینه ابراز کرد: این خانه یکی از بی نظیرترین خانه های شهر اصفهان و ایران به لحاظ وسعت و تکنیک و سلامت ماندن در طول تاریخ است که قدمت آن قبل از مشیرالملک انصاری است، اما تاریخ آن در دسترس نیست.

وی افزود: گمان من این است چون خاندان مشیر الملک کاردار دربار صفوی بودند نه تنها وزیر شایسته ای بوده، بلکه آبا و اجداد او از کارگزاران خردمند دربار صفوی و اصالتا اهل شیراز هستند.

مدیر گنجینه میراث اسلامی با اشاره به اینکه یکسری از آثار اسلامی در حقشان جفا شد و در دوره قاجار بالغ بر 60 خانه را ظل السلطان تخریب کرد و خیلی از آثار را هم به فروش رساند، اظهار کرد: یکی از آنها هتل عباسی است همچنین این محل هم که منزل مشیر بوده چون ظل السلطان با او اختلاف داشته، با قهوه قجری او را می کشد و اولاد او این خانه را می فروشند و یک تاجر به نام حاج حسین چرمی آن را می خرد و به آیت الله حسن امامی اهدا می کند که یک حکم تولیت متحدی با امضای واقف تهیه و در اختیار بنده قرار  داده شد من ضلع غربی بنا را در رونمایی های بعدی عرض خواهم کرد.

وی با بیان اینکه ضلع شرقی این موزه مورد استفاده علوم دینی و دروس پخش زنده آیات عظام از قم است، تصریح کرد: اطراف این محل کتابخانه است که حدود 18 هزار جلد فاخر و مرجع از کتب اسلامی در آن وجود دارد.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: ضلع شمالی مجموعه که شاهنشین خانه است به لحاظ معماری بنای بسیار زیبا است 9دری ها که 3 عدد بیشتر از آن باقی نمانده که به لحاظ سلامت، این محل بزرگترین 9دری باقیمانده است.

مدیر گنجینه میراث اسلامی افزود: ضلع شمالی تشکیل شده از حوضخانه که بزرگترین بادگیر معماری اسلامی است که در ابعاد 9 و نیم متر فضایی بدون ستون ایجاد شده که ختلاف دما در تابستان 12 درجه در داخل و خار دما است و به دلیل اینکه آیینه یکدست زننده است یک ترکیب زیبایی از آیینه و گچ در این حوضخانه به کار رفته که به عنوان نگارخانه هنرمند اسلامی بکار رفته است که محلی برای ارائه آثار هنرمندان است تا از هنرمندان اسلامی حمایت شود.

وی با ابراز تاسف از عدم حمایت و اهمیت به آثار فاخر و تاریخی مسلمین، اذعان کرد: بزرگترین مجموعه آثار اسلامی دنیا مربوط  به یک یهودی بنام دیوید خلیلی است که نماینده خریدهای او در ایران دارند خرید می کنند، لذا جا دارد مسلمانان از این ماجرا دق کنند که بهترین موزه داران آثار اسلامی، یهودی ها هستند.

مدیر گنجینه میراث اسلامی افزود: متاسفانه موزه اسلامی مالزی، قطر و ... در زیر سایه وهابیت و ترویج افکار آنان است که جا دارد جامعه شیعی به این امر توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه نیم نگاهی با عنوان گردشگری به این بنا شده است خاطرنشان کرد: اگر کشور ما 32 میلیون توریست داشته باشد، می توانیم جاه های نفت را پلمپ کنیم چنانکه کشورهای همسایه دارند از این ظرفیت استفاده می کنند و کشور ما با این همه ظرفیت هنوز زیرساخت های گردشگری را فراهم نکرده است.

حجت الاسلام امامی با تاکید بر این مهم که توریستی که در کشور ما می آید به دنبال فرهنگ است، تصریح کرد: اردیبهشت گذشته 82 هزار توریست خارجی فقط وارد شهر اصفهان شده که نشان دهنده آینده روشن است.

وی با بیان اینکه چیزی که به ما انگیزه فعالیت داد این بود که والد ما آیت الله امامی اعتراض کردند که توریست های ایران بدون اینکه درکی از گردشگری اسلامی داشته باشند، رها می شوند، لذا به من دستور دادند در این زمینه فعالیت کنم، افزود: از آن زمان برآن شدیم تا با حفظ آثار اسلامی و معماری مورد تایید تمدن اسلام، آثاری را به گردشگران نمایش دهیم.

مدیر گنجینه میراث اسلامی افزود: در حال حاضر دو دسته آثار فاخر و غیر فاخر است که تعداد 400 اثر فاخر است که سعی می شود به 1200 اثر  در دو سال آینده برسد این فرصتی که در اختیار ماست به این دلیل است که اگر چنین موزه ای در خارج سرپا شود، میلیاردها دلار هزینه دارد، چون متاسفانه آثار هنری و فاخر در کشور ما ارزش بسیار پائینی دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha