سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 445557
۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
تظاهرات بازگشت

حوزه/ تظاهرات تاریخی "بازگشت" باعث شده مسئله فلسطین که در میان صفحات "قرارداد قرن" گم شده بود، بار دیگر در سطح جهان مطرح شود و اکنون ناظران بر این باورند که اشغالگران نه تنها در میدان، بلکه در زمینه برخورد با دیپلماسی غربی نیز به چالش کشیده شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الرسالة، این روزها تظاهرات با شکوه مردم فلسطین موسوم به تظاهرات بازگشت(العودة) تیتر اصلی بسیاری از روزنامه های غربی را به خود اختصاص داده و برخورد خونبار و جنایتکارانه صهیونیست ها با تظاهرات کنندگان فلسطینی با واکنش کم سابقه ای در سال های گذشته روبرو شده است.

محکوم ساختن این خشونت ها حتی به درون جامعه اسرائیل هم کشیده شده و برخی مردم با روش برخورد صهیونیست ها و ارتش با مردم مخالفند و نگران این هستند که این خشونت ها با واکنش منفی غربی ها همراه باشد.

این تظاهرات های تاریخی باعث شده مسئله فلسطین که در میان صفحات "قرارداد قرن" گم شده بود، بار دیگر در سطح جهان مطرح شود و اکنون ناظران بر این باورند که اشغالگران نه تنها در میدان، بلکه در زمینه برخورد با دیپلماسی غربی نیز به چالش کشیده شده اند و برای اولین بار است که در درون اسرائیل هم اجماع داخلی در مورد برخورد با مردم بی دفاع فلسطین وجود ندارد.

بازگشت به صحنه

در همین راستا واکنش‌های رسمی کشورها در اعتراض به کشتار مردم فلسطین توسط اشغالگران ادامه دارد و به عنوان مثال برنی سندرز سناتور آمریکایی ایالت ورمانت در دیداری تلویزیونی گفت حمله اسرائیل به فلسطینیان شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آمیز واکنشی اغراق آمیز و نوعی زیاده روی است.

وزارت خارجه فرانسه نیز در مورد شهادت فلسطینیان به دست نیروهای اشغالگر در نوار غزه اظهار نگرانی عمیق کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در سخنانی مطبوعاتی گفت: فرانسه به مسئولان اسرائیل در مورد حمایت از شهروندان هشدار داده است.

وی افزود: مردم فلسطین حق دارند در امنیت کامل تظاهرات کنند و خواستار رفع محاصره اسرائیل بر این منطقه از سال 2006 تا کنون و برداشته شدن تمام محدودیت ها شد تا بحران انسانی در نوار غزه پایان یابد.

برای اولین بار خود اسرائیلی‌ها نیز اجماع داخلی ندارند

عدنان ابوعامر نویسنده و کارشناس اسرائیلی نیز تاکید کرد اسرائیل تا کنون به جز در زمان جنگ اخیر خود در نوار غزه، دچار چنین اضطراب سیاسی نشده بود و من بر این باورم که این موج محکومیت های دیپلماتیک علیه اسرائیل می تواند رژیم را زیر سؤال ببرد، زیرا برای اولین بار است که خود اسرائیلی ها هم اجماع داخلی ندارند.

ابوعامر تاکید کرد تظاهرات العودة مسئله فلسطین را در مرکز توجه سیاسی منطقه و بین الملل قرار داد و اسرائیل را در عصره بین المللی به چالش انداخت زیرا فلسطین توانست به جهان نشان دهد که ارتش اسرائیل در یک روز 1400 شهروند بی دفاع را کشته و مجروح ساخته است و بدین ترتیب بود که موضوع محاصره نوار غزه و بحران انسانی این منطقه بار دیگر در راس توجه جهان قرار گرفت.

مردم فلسطین حق دارند به سرزمین خود بازگردند

عبدالستار قاسم نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز گفت: صهیونیست ها از شنیدن حق بازگشت مردم فسلطین به سرزمین خود ناراحت می شوند؛ در حالی که مسئله بازگشت فلسطینیان آواره به سرزمین های خود مسئله ای است که به هیچ وجه نمی توان از آن صرف نظر کرد، زیرا تمام مجامع قوانین بین المللی و پیمان ها و معاهدات به این حق مردم فلسطین اعتراف می کند و می گوید این مردم حق دارند به خانه و سرزمین خود بازگردند و کشورهای جهان باید تسهیلات لازم برای این بازگشت را فراهم کنند.

قاسم ادامه داد: صهیونیست ها همیشه قبل از آغاز تظاهرات فلسطینیان شروع به جنجال سیاسی و رسانه ای می کنند و این بار نیز رسانه خود را مامور کردند تا به ترویج اهداف تروریستی در میان تظاهرات مردمی بپردازند و این گونه وانمود کنند که این مردم به دنبال از بین بردن حکومت صهیونیستی و اخراج آنها از منطقه هستند.

ناکامی تلاش رسانه ای صهیونیست ها

با وجود تلاش رسانه ای صهیونیست ها برای تحریف تظاهرات مسالمت آمیز مردم فلسطین، زاهر بیراوی رئیس کمیته هماهنگی بین المللی تظاهرات بازگشت، گفت: مسالمت آمیز بودن این تظاهرات ها تاثیری بیشتر و فراتر از تبلیغات منفی اسرائیلی ها داشت و این تاثیر را می توان در دست پاچگی صهیونیست ها در برخورد با این مسئله به خوبی مشاهده کرد.

وی افزود: ویژگی این تظاهرات، مسالمت آمیز بودن آن بود و این که قوانین و مقررات بین المللی و در راس آن قانون 194 رعایت شده بود و تمام نیروهای بین المللی این تظاهرات را تایید و رفتار اشغالگران را محکوم کردند.

بیراوی گفت: غربی ها نیز پوشش رسانه ای خوبی در مورد این تظاهرات و جنایت صهیونیست ها داشتند، زیرا ده ها هزار نفر شهروند مسالمت آمیز و بی دفاع در این تظاهرات شرکت داشتند و اتفاقی تاریخی بود که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha