پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پیامبر اسلام

حوزه/ پژوهشگر و نویسنده حوزوی به تشریح ابعاد خاص و بی نظیر جایگاه پیامبر اعظم(ص) در نظام آفرینش پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت گو با خبرگزاری حوزه با تبریک عید مبعث، گفت: یکی از مهم ترین شاخصه های پیشرفت اسلام ناب محمدی،اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در مکه وبعد در مدینه با انسان ها بود.

وی افزود: این خلق نیکوتا بدان حدی بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش به سزایی داشت که شامل اخلاق پرجاذبه رسول خدا(ص)، ایثار ومجاهدتهای حضرت علی (علیه السلام) وهزینه کردن ثروت  ام المومنین حضرت خدیجه (س) در راه دین خدا ورسالت پیامبر اعظم بود.

این محقق تصریح کرد: قرآن کریم شناسنامه پیامبر این چنین تعریف می کند: وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ  برای جبران نقص همانطور که رحمانیت خداوند عام است برای همه انسانها  رسول خداهم برای همه عالیمان فرستاده شده است در آیه بعد می فرماید:  وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ؛ یعنی این پیامبر برای همه 7میلیارد انسان روی کره زمین قرار گرفته کلمه لِّلنَّاسِ برای همه مردم است. برای گروه وطیف وقبیله ومنطقه خاصی نیست.

وی گفت: در قرآن کریم بیان شده است که قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْکُمْ جَميعاً؛ یعنی بگو: ای مردم! یقیناً من فرستاده خدا به سوی همه شمایم؛ هدایت مردم از وظایف همه ی انبیاء الهی بوده است. قرآن کریم می فرماید:«هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي‏ وَ دينِ الْحَقِّ ؛ خداوند رسول خدا را برای هدایت و وبرپای دین حق به رسالت فرستاد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری با اشاره به آیه «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْکُمْ جَميعاً إِنِّی قَدْ جِئْتُكُمْ بِخَیرِ الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ» ای مردم! یقیناً من فرستاده خدا به سوی همه شمایم، من رسول خدا مبعوث شدم برای خیر دنیا و آخرت شما»، تصریح کرد: خیر و سعادت دنیا وآخرت در گرو عمل کردن به فرموده‌های خدا و رسول خدا(ص) است. استاد حوزه با ذکر این مطلب که در قرآن مجید، به نقش اخلاق رسول خدا(صلی الله علیه واله) در پیشرفت اسلام و جذب دل ها تصریح شده است، بیان کرد: در قرآن کریم بیان شده است؛«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ; ای رسول ما! به خاطر لطف ورحمتی که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربان گشته ای، و اگر خشن و سنگدل بودی، مردم از دور تو پراکنده می شدند، پس آن ها را ببخش، و برای آن ها طلب آمرزش کن، و درکارها با آن ها مشورت فرما» .

وی افزود:از این آیه شریف استفاده می شود کهنرمش و اخلاق نیک، یک هدیه الهی است، کسانی که نرمش ندارند،از این موهبت الهی محرومند؛ همچنین افراد سنگ دل و سخت گیر نمی توانند مردم داری کنند، و به جذب نیروهای انسانی بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: همچنین از این آیه چنین استفاده می شود که  رهبری و مدیریت صحیح با جذب و عطوفت همراه است؛  باید دست شکست خوردگان در جنگ و گنهکاران شرمنده را گرفت وجذب کرد (با توجه به این که شان نزول آیه مذکور در موردندامت فراریان مسلمان در جنگ احد نازل شده است)؛ مشورت با مردم از خصلت های نیک و پیوند دهنده است که موجب انسجام می گردد.

وی گفت: پیامبر اعظم(ص) به دلیل داشتن «خُلقٍ عَظیم» و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین»، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان ها در تمام دوران ها بوده است. آن حضرت به عنوان بهترین و کامل ترین اسوه ی راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود.

نویسنده کتاب پیام بزرگ از بزرگ پیامبران اظهارکرد: در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول 23 سال نبوت توانست، دل های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.

وی افزود: در بیان عظمت پیامبر اکرم(ص) می توان گفت که خداوند برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب های بی همتایی، مانند؛ «یا ایّها الرَّسول» و «یا ایّها النَّبی»، از ایشان یاد می کند.

استاد حوزه یادآورشد: قرآن کریم، رسول خدا(ص) را به عنوان اسوه ای نیکو یاد نموده است که همگان باید به آن حضرت تأسّی نمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ به یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است. همچنین خداوند درباره آن پیامبر اعظم می فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم»؛ به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری.

وی گفت: اما، خداوند به تمام  اهل ایمان امر می کند که از دستورات نبی اکرم(ص) پیروی کرده، فرامین او را به جای آورند و آنچه را از آن باز داشته است، رها سازند: «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا.» در آیه دیگری اشاره نموده است: «وَ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ و از خدا و رسول اطاعت کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.

استاد حوزه اظهارکرد:امیرمومنان علی(علیه السلام) در نهج البلاغه  خطبه 160 می فرماید: پیامبر خدا را الگوی شایسته پیروی معرفی می کند و الگوپذیری از ایشان را برای همگان بسنده می داند، چنان که می فرماید: «روش نبی خدا (صلی الله علیه واله) برای الگو بودن تو کافی است و پیامبر در نکوهش دنیا و کاستی­های و رسوایی ها و بدی­های فراوان آن راهنمای تو می باشد.

وی افزود: در ادامه آمده است که پس، به پیامبر پاک و پاکیزه تمسک جوی که راه و رسم او الگویی برای همه الگوخواهان و مایه بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگواری باشد. دوست­ترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جای پای او نهد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: امام صادق(ع) هم در بیان اهمیت الگو گیری از رسول خدا(ص) فرمودند: «اِنّی لاََکْرَهُ یلِلرَّجُلِ اَنْ یَمُوتَ وَقَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلالِ رَسُولِ اللّه ِ لَمْ یَأْتِها »دوست ندارم مسلمانی بمیرد، مگر اینکه تمام آداب و سنت های رسول خدا(ص)، را [اگر چه یکبار] انجام دهد.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که زندگانی گهربار پیامبر اکرم(ص)، سرشار از معنویت، صفا، عاطفه و مهرورزی بوده است عنوان کرد: در بعد اخلاق و آداب زندگانی فردی-معنوی؛ آن حضرت نمونه ی کامل انسانی از لحاظ ایمان، تقوی، پرهیزکاری، قناعت، نیکوکاری و نیک خلقی، جوانمردی و مردانگی، عنصر گذشت و فداکاری و... است.

وی گفت: در بعد اخلاق و آداب زندگانی اجتماعی؛ آن پیامبر بزرگوار، الگوی مردم داری و مردم سالاری، دستگیر نیازمندان، مرحم درد دردمندان و بی کسان، پرچمدار حقوق بشر در جامعه و رسول خدا صلی الله علیه واله در طول زندگانی او هرگز دیده نشد وقتش را به بطالت بگذراند.

وی اظهارکرد: در مقام نیایش همیشه می گفت: «خدایا از بیکارگی و تنبلی و زبونی به تو پناه می برم.»، و مسلمانان را به کار کردن تحریض می نمود.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآورشد: پیامبر اکرم(صاو همیشه جانب عدل و انصاف را رعایت می کرد و در تجارت به دروغ و تدلیس، متوسّل نمیشد و هیچ گاه در معامله سختگیری نمیکرد و با کسی مجادله و لجاجت نمی نمود و کار خود را به گردن دیگری نمی انداخت.

وی افزود: مهربانی و اخلاق نیکوی پیامبر (ص) در حدی بود که امام صادق (ع)فرمود:روزی رسول خدا (ص) نماز ظهر را با جماعت‏خواند، مردم بسیاری به‏او اقتدا کردند، ولی آن‏ها ناگاه دیدند آن حضرت بر خلاف معمول‏دو رکعت آخر نماز را با شتاب تمام کرد ( مردم از خودمی‏پرسیدند، به راستی چه حادثه مهمی رخ داده که پیامبر (ص)نمازش را با شتاب تمام کرد؟!) پس از نماز از رسول خدا (ص)پرسیدند: «مگر چه شده؟ که شما این گونه نماز را (با حذف‏مستحبات) به پایان بردی؟» حضرت رسول (ص) در پاسخ فرمود:«اما سمعتم صراخ الصبی; آیا شما صدای گریه کودک رانشنیدید؟» معلوم شد که کودکی در چند قدمی محل نمازگزاران‏گریه می‏کرده، و کسی نبود که او را آرام کند، صدای گریه او دل‏مهربان پیامبر (ص) را به درد آورد، از این رو نماز را با شتاب‏تمام کرد، تا کودک را از آن وضع بیرون آورده، و نوازش نماید.

وی افزود: پیامبر اعظم صدق گفتار و ادای امانت را قوام زندگی می دانست و می فرمود: این دو در همه تعالیم پیغمبران تأکید و تأیید شده است.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید :طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ  بر همه واجب است به دنبال علم رفتن چون جهل انسان وجامعه را به سقوط وانحطاط می کشاند.

وی تصریح کرد: همچنین فرمودند که العلم حیاه؛ آنچه به فرد وجامعه حیات می دهد علم است العلم اصل کل خیر ریشه ی تمام خوبی ها علم است اما علمی که در کنارش ایمان به خدا باشد والا علم به تنهایی خطر ساز است علم بدون ایمان است که با یک دکمه فشار دادن در هیروشیما وناکازاکی  در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند که حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری افزود: بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند و حقیقت دو م :قول نیک  قول سدید (گفتار محکم ومعتبر ) دعوت کردهو می فرماید زبان شما افق سخن حق باشد .

وی گفت: حقیقت دیگر آن است که ایشان مردم را دعوت فرموده به ایمان و عمل صالحه داشتند؛ حقیقت چهارم نیز آن است که اخلاق حسنه در زندگی داشتند؛ در قرآن کریم آمده است که يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه خدا و رسول شما را به چيزى كه حيات‌بخش شماست دعوت مى‌كنند، بپذيريد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha