پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت عباس

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ادب و وفاداری حضرت عباس(ع) ، ایشان را مظهر بارز شخصیتی دانستند که بر قله ادب ولایتمدارانه ایستاده و اُسوه همه جوانمردان عالم است.

حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن چهارم شعبان المعظم، سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) اظهار داشت: بی شک هر جامعه ای در مسیر رشد و تعالی خود نیازمند بهره مندی از الگوها و نشانه های بارز اجتماعی، فرهنگی و دینی است و از این منظر مکتب و امت اسلامی نیز از این قاعده و قانون کلی مستثنا نیست.

وی افزود: با این حال آنچه که مکتب اسلام را با مکاتب سایر ملل و نحله ها متفاوت و متمایز می کند این است که دین ما مملو از الگوها و شاخص ها و ملاک های زندگی در حد اعلی خود است از جمیع جهات،الگوهای گسترده ای در اختیار انسان قرار می دهد و هیچ ملت و فرقه ای تا به این اندازه دارای الگو و شاخص معتبر نبوده و نیست؛ به خصوص مکتب اهل بیت(ع) که شاخص ها و الگوهای بزرگی همچون پیامبر اکرم(ص)، امام علی، حضرت صدیقه کبری (س)، امام حسن (ع) و امام حسین(ع) را در درون خود دارد و این بزرگواران والاترین الگوهای بشریت در تمام طول تاریخ به شمار می روند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: از تبار همین افراد کسانی هستند که انصافاً هر کس زندگی و حالاتشان را می خواند و می شنود تصدیق می کند که اینان نیز بهترین شاخص ها و الگوها برای بشریت پس از حضرات معصومین (ع) هستند و بی گمان یکی از بهترین آن ها وجود نازنین ابوالفضل العباس(ع) است که به عنوان ماه بنی هاشم می درخشد و از خود برکات صادر می کند.

وی افزود: فرزند برومند علی بن ابیطالب (ع) و مادر ادب و وفا حضرت ام البنین(س) شخصیتی است که حقیقتاً پس از ائمه اطهار(ع) ما الگویی در ولایت مداری و ولایت پذیری همچون ایشان سراغ نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی خاطرنشان کرد: علمدار دشت کربلا چه در زمان حیات مولی الموحدین علی(ع) و چه زمانه حیات و امامت امام حسن (ع) و امام حسین(ع) در تبعیت از امام و ولی زمان خود هیچ تردیدی به خود راه نداد و بلکه بالاترین الگو و شاخص را در این باره از خود نشان داد تا آن جا که حتی امامان پس از ایشان نیز سخن در تصدیق و تمجید زایدالوصف ایشان گشوده اند؛ به ویژه در روز عاشورا که دشمن ناجوانمردانه دست راست و چپ ایشان را قطع می کند حضرت می فرماید که باز هم دست از حمایت دین خدا و ولی خدا برنمی دارم و این ها همه از جمله خصیصه های بسیار بارز حضرت است که بارها و بارها از سوی مادحین اهل بیت(ع) و به ویژه خطبا و وعاظ بیان شده است.

حجت الاسلام رزاقی

وی با اشاره به جایگاه بسیار رفیع حضرت عباس(ع) گفت: ایشان گرچه امام و معصوم نبودند اما به عنوان نزدیکان و اطرافیان امامان معصوم ما از چنان مقامی برخوردار هستند و به خصوص در صحنه کربلا چنان رشادت و جان فشانی از خود نشان دادند که به تعبیر امام صادق(ع) روز قیامت همه شهدا به مقام ایشان غبطه می خورند.

وی با بیان این که در گزارش های تاریخی ما اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت عباس(س) به خصوص قبل از واقعه کربلا در دست نداریم، گفت: البته این مشکل را ما در رابطه با زندگانی خود ائمه اطهار(ع) پیش از دوران امامتشان هم داریم که اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی است و لذا نمی توانیم از ریز فعالیت های آن بزرگواران گزارشی ارایه دهیم.

این تاریخ پژوه حوزوی در ادامه بیان داشت: اولین مساله درباره سجایای اخلاقی حضرت ناظر به ادب والای ایشان نسبت به برادران خود به ویژه امام حسین(ع) است که حتی تا لحظه آخر عمر شریفشان هم امام را با اسم صدا نمی کردند.

وی افزود: در قضیه کربلا نیز ما مشاهده می کنیم که بر اساس منابع موثق تاریخی، ایشان ابتدا برادران خود را به میدان رزم با لشکر کوفه فرستادند تا مباد اول خود ایشان شهید شود و بعد خدای ناکرده لغزش و سستی در بین برادران در حمایت از امام زمان خود ایجاد شود؛ این نکته به ما این درس را می دهد که نسبت به اطرافیان و بستگان خود نیز حساس باشیم و زمینه سعادت و عاقبت به خیری آن ها را فراهم کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در این بین، آنچه که شاه بیت زندگانی حضرت ابوالفضل(ع) را تشکیل می دهد ، درس ولایت پذیری و تبعیت از ولایت است که در هر شرایطی ایشان امام را رها نکرد و درس وفا و شهادت طلبی را به همه ما آموختند تا ما نیز به تاسی از سیره عباس بن علی(ع) در راه ولایت ثابت قدم باشیم و با بصیرت دینی و ایمانی خویش و همچنین رهایی از دلبستگی به دنیا و مقامات دنیوی، به دفاع از دین و راه خدا بپردازیم.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha