پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سلسله نشست های آشنایی با اندیشه های شهید صدر

حوزه/ عضو هئیت علمی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تفاوت اسلام و غرب در پذیرش آزادی و کرامت انسانی در عرصه های اجتماعی و طبیعی است، زیرا غرب آزادی اجتماعی را با از بین بردن کرامت انسانی می پذیرد در صورتی که اسلام آزادی طبیعی و حفظ کرامت انسانی را قبول دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی در همایش بررسی آراء و اندیشه های شهید آیت الله محمدباقر صدر، به بررسی قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی از دیدگاه این عالم، در دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت و گفت: آزادی از روشن‏ ترین مباحث فکری انسانی بوده که از آغاز پیدایش بشر تا کنون، بیش از هر چیز دیگری مطرح می باشد.

وی ادامه داد: تعریف و تحدید معنای آزادی در آثار شهید صدر دیده نمی ‏شود، زیرا ایشان محققی آکادمیک نیست، بلکه اندیشمندی مسلمان است که به مطالب فکری از زاویه پاسخگویی به نیازها و رفع خلأهایی که اندیشه انسان مسلمان می طلبد، توجه می کند.

عضو هئیت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: بر خلاف متفکر غربی که درباره آزادی تفکر همه جانبه دارد و تعاریف مختلفی از آن دارند، اسلام دیدگاه بدی نسبت به آزادی ندارند.

این پژوهشگر حوزوی درباره تعریف آزادی از دیدگاه شهید صدر اظهار کرد: ایشان اعتقاد دارد که وقتی واژه آزادی به کار می ‏رود، معنای عام آن یعنی نفی حاکمیت و سیطره غیر مراد است. این تعریف، مفهوم مشترکی است که در هر دو تمدن اسلامی و غربی یافت می‏ شود، گرچه چارچوب و اساس فکری هر کدام متفاوت است.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان اینکه شهید صدر آزادی را به دو مفهوم سلبی و ایجابی تفسیر می کند، افزود: بر اساس این دیدگاه، حاکمیت انسان بر رفتار و مذهب در آزادی غربی مورد توجه است، به طوری که ارتباط عملی انسان با خدا و آخرت قطع می باشد.

وی درباره نگاه اسلام به آزادی گفت: اسلام، مدلول سلبی آزادی را در نظر می‏گیرد که انسان را از حاکمیت دیگران آزاد می‏سازد و قید و بند را از او می‏گشاید، زیرا محقق ساختن مدلول سلبی از اهداف بزرگ رسالت آسمانی است.

این محقق حوزوی با بیان اینکه شهید صدر در کتاب های خود به آزادی در چارچوب اجتماعی اشاره دارد، در این باره توضیح داد: تفاوت اسلام و غرب در پذیرش آزادی و کرامت انسانی در عرصه های اجتماعی و طبیعی است زیرا غرب آزادی اجتماعی را با از بین بردن کرامت انسانی می پذیرد در صورتی که اسلام آزادی طبیعی و حفظ کرامت انسانی را قبول دارد.

عضو هئیت علمی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اسلام در آزادی بندگان خدا نیز به دنبال عبودیت است، افزود: اسلام آزادی را این گونه معنا می کند که یکدیگر را ارباب خود نگیرید.

وی خاطرنشان کرد: راه به دست آوردن آزادی این است که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگیریم و این راه، طریق انبیاست و نه تنها عبودیت موجود مطلق قبیح نیست بلکه فطری‏ و راه کمال می باشد.

حجت الاسلام الهی خراسان تصریح کرد: شهید صدر دائماً در تألیفاتش تأکید می‏ کند که توحید، قالب و اساس تمدن اسلامی است و تمدن اسلامی خصایص مثبت و تأثیرگذار و خلاق خود را از آن کسب می‏ کند و این معنا در همه امور زندگی جاری است.

وی اظهار داشت: آزادی آن نیست که به انسان بگویند راهت باز است، بلکه آزادی حقیقی آن است که انسان بتواند انسانیتش را با تفکر در تعیین راه و ترسیم نشانه ‏ها و گرایش هایش حفظ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha