جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اندونزی

حوزه/ دومین دوره مراسم جشن دانش آموختگی دانشجویان سطح کارشناسی کالج اسلامی صدرا، وابسته به نمایندگی جامعه المصطفی العالميه در اندونزی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، این مراسم با شرکت 60 نفر از دانشجویان خواهر و برادر در دو رشته فلسفه اسلام و تفسیر قرآن  با موضوع "وظیفه متفکران مسلمان در حفظ وحدت جامعه" و با حضور مسئولان نمایندگی المصطفی، شماری از روسای دانشگاه های اندونزی و مسئولان این کشور، در محل سالن اجتماعات المصطفی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط آقای آدیانشاه، از دانشجویان کالج اسلامی صدرا و دارنده مقام سوم مسابقات ملی قرآن اندونزی، آغاز شد .

در ادامه، آقای هاشم عدنانی، معاون فرهنگی تربیتی نمایندگی، با تبریک دانش آموختگی دانشجویان کالج اسلامی صدرا، ابراز داشت: یکی از بهترین اتفاقاتی که در دوران یک فرد رخ می دهد، اتمام دوره دانشجویی و دانش آموختگی است. با فراغت در سطح کارشناسی، هم اکنون نصف این مسیر طی شده است؛ بنابراین در این سطح اکتفا نکنید و دوره دانشجویی تان را در سطح بالاتری تجربه نمایید.

وی با اشاره به تاسیس دارالقرآن المصطفی در کالج اسلامی صدرا اذعان کرد: در راستای ایجاد فرصت و فراهم آوردن ابزار و سبک تدریس در حفظ و قرائت قرآن برای دانشجویان کالج اسلامی صدرا، بخشی به نام دارالقرآن المصطفی تاسیس شده است که توانسته حافظان و قاریان خوبی را به جامعه اندونزی معرفی نماید. از میان دانش آموختگان امسال، یازدوه نفر از دانشجویان حافظ هستند که از این بین 2 نفر حافظ کل قرآن و 1 نفر حافظ 27 جز است. با این شرایط کالج اسلامی صدرا همیشه سعی کرده تا جنبه آموزشی و جنبه معنوی را به یکدیگر متصل کند.

دانش آموختگان کالج اسلامی صدرا مصداق « امة وسطا » هستند

در بخش بعدی مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد اسعدی، رئیس نمایندگی المصطفی در اندونزی با اشاره به نقش این نمایندگی و کالج اسلامی صدرا در میان مردم اندونزی گفت: کالج اسلامی صدرا تا به امروز نسل جوان اندونزی را با رعایت اصول و ارزش های جامعه اندونزی و حفظ وحدت و هماهنگی مسلمانان تربیت کرده و به این امر به شدت پایبند است.

وی افزود: از طریق دو رشته فلسفه اسلام و علوم تفسیر قرآن، کالج اسلامی صدرا بیش از صد دانشجو را به جامعه اندونزی تقدیم کرده که در زمینه های مختلف مشغول به فعالیت هستند. دانشجویان و دانش آموختگان کالج اسلامی صدرا در میان مردم همیشه به عنوان فرد برتر در زمینه های نظری و عملی و همچنین در زمینه های دینی و اخلاقی، شناخته شده است. چراکه در این مرکز تفکر و تعقل علاوه بر تعبد تاکید شده است.

نماینده المصطفی ادامه داد: ما همیشه به دانشجویان توصیه می کنیم که ازهرگونه تندروی وافراط گرایی پرهیز نمایند وبه مقتضای آیه شریفه «وکذالک جعلناکم امه وسطا»، اعتدال را پیشه خود سازند.

 

کالج اسلامی صدرا در پی درمان بیماری های باطنی انسان است

دکتر محمد زین، رئیس بخش توسعه آموزشی وزارت دین اندونزی، طی سخنانی نحوه رشد امروزی اسلام در اندونزی را بسیار خطرناک دانست و گفت : متاسفانه امروزه رشد اسلام در اندونزی به سمت حرکت های رادیکالی گام برداشته می شود و علت مهم آن آگاهی اندک ملت اندونزی از خزائن تاریخی اسلام است. 

وی ادامه داد: ما از تاریخ متفکران مسلمان در دوران گذشته آگاه نیستیم. به عنوان مثال؛ شیخ عبدالرئوف السینکیلی در کتاب تنبیح المعاشی سفارش کرده است که نباید کسی را آزار داد و نباید زود در مورد کسی قضاوت کرد، چه برسد به تکفیر کردن فرد مسلمان. این کتاب در قرن هفدهم میلادی تالیف شده است. این نشان می دهد که از آن زمان جنبش های تکفیری وجود داشته که توسط عالم آن زمان جلوگیری شده است اما اکثر ملت اندونزی از آن آگاه نیستند.

دکتر محمد زین در ادامه با اشاره به سخنان نماینده المصطفی که دانش آموختگان کالج اسلامی صدرا را مصداق امت وسط خواند، عنوان کرد : اسلام اگر زیادی چپ و یا زیادی راست باشد، بسیار خطرناک است؛ بنابراین سخن نماینده المصطفی مبنی بر مصداق امت وسط بودن دانش آموختگان کالج اسلامی صدرا، کاملا صحیح است.

رئیس بخش توسعه آموزشی وزارت دین اندونزی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره مدرن کنونی تعداد زیادی از انسان ها در بیماری به سر می برند؛ در واقع بیماری به دو قسمت تقسیم می شوند. بیماری نوع اول، بیماری فیزیکی مانند سرماخوردگی، سرفه و غیره است که این نوع بیماری مانع سعادت فرد نمی شود. اما بیماری نوع دوم بیماری باطنی است. هنگامی که فرد راهی برای رسیدن به خدا نیابد، در واقع به بیماری باطنی مبتلا گشته است. این بدترین نوع بیماری است که انسان ها می توانند به آن دچار شوند. کالج اسلامی صدرا از زمان تاسیس و راه اندازی اش سعی کرده تا انسان هایی که به بیماری باطنی مبتلا شده اند را شفا دهد .

فلسفه های غربی منفعتی برای رشد علوم در اندونزی ندارد

در ادامه، پروفسور دکتر مختصر شمس الدین، رئیس دانشکده اصول الدین دانشگاه گاجاه مادا درشهرجوگجاکارتا، طی سخنانی اظهار داشت : با یادگیری و تعلیم فلسفه اسلام، در واقع ما افکار و اندیشه های متفکران گذشته را که نقش مهمی در فرهنگ اسلام و نیز فرهنگ اروپا ایفا کرده است، به ارث برده ایم؛ بنابراین موظفیم این افکار را میان مردم امروز پیاده نماییم.

وی اضافه کرد : علم و دانش باید رشد پیدا کند. در اسلام نیز علم و دانش در راستای ارتقای رفاه ظاهری و باطنی رشد داده شده است. این علم است که روح و جسم انسان را به "حق" نزدیک نموده است. در علوم فلسفه این امر همه آن چیزی است که مردم در جستجوی آن هستند. 

رئیس دانشکده اصول الدین، با تبیین تاریخ متفکران گذشته و سهم عظیم آنان در بنای فرهنگ و تمدن جهان اظهارداشت: جایگاه ابن رشد به عنوان انتقادگر فلسفه ارسطو معروف است و آثار ابن رشد بر تقویت پایه های علوم و دانش اجتماعی، سیاسی و غیره بوده است که عاقبت آن، آغاز دوران روشنگرایی بعد از انقلاب صنعتی کوچک در اروپا بوده است.

مختصر شمس الدین در ادامه توضیح داد : فلسفه اسلام نیز در اندونزی می تواند به شکل بسیارمناسبی رشد پیدا کند. وضعیت فعلی اندونزی که اصول پنجگانه (پانچاسیلا) را اعمال می کند، این زمینه را فراهم آورده تا فلسفه اسلام را حداقل از جنبه روش شناسی تقویت دهد.

وی افزود : باتوجه به اصول پانچاسیلا که اصل اول آن اعتقاد به خدای یکتاست، نشان می دهد که پانچاسیلا حاوی ارزش های علمی و معنوی است. درحقیقت پانچاسیلا از ارزش های اعتقادی واجتماعی ملت اندونزی گرفته شده و در بین مردم رواج یافته است؛ وسیستم های آموزشی نموده که براساس فرهنگ بومی اندونزی است.

دکتر شمس الدین، دانشجویان کالج اسلامی صدرا را به حفظ روشنفکری و معنویت توصیه کرد و گفت: شرط حفظ قرآن کریم برای دانشجویان فلسفه نشانگر تپش قلب روح معنوی اسلامی است؛ چون صدرا، فلسفه اسلامی را رشد می دهد و این دو همسو با یکدیگر در حال حرکت هستند .

وی در ادامه ابراز داشت : ایدئولوژی غربیان هیچ نفعی برای پایه های رشد علوم در اندونزی ندارد. فلسفه غرب می گوید خدا مرده است و "تنها انسان حاکم و فرمانروای جهان هستی است." فیلسوفان غربی از جمله نیچه، فیلسوفانی نا امید هستند که نمی فهمند مفعول علم همیشه تجربی نیست. این مفعول می تواند غیر تجربی و حتی انتزاعی باشد. این امر نشان می دهد که مردن خدا در افکار نیچه نظریه ای است که نقطه ضعف خود را در عدم پاسخ گویی به مفعول علم غیر تجربی و انتزاعی اثبات می کند.

رئیس دانشکده اصول الدین در پایان یادآور شد: خدا را شاکریم که پانچاسیلا فقط یک دیدگاه و یا یک سیستم برگرفته از نظریه های مثبت گرا نیست؛ بلکه پانچاسیلا منبع علومی است که سعی دارد جنبه های علمی و معنوی را همسو حرکت دهد. این همان چیزی است که کالج اسلامی صدرا را در این زمان رشد داده است.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم، نشان افتخاری کالج اسلامی صدرا به "بویا شافعی معارف" یکی از متفکران معاصر اسلامی اندونزی و رئیس اسبق سازمان محمدیه، بابت زحمات و نقش وی در ایجاد صلح و وحدت جامعه اندونزی اعطا گردید.

در ادامه نیز از سرکار خانم عالیه آدم، دانشجوی سنگاپوری الاصل کالج اسلامی صدرا و آقای دارماوان، به عنوان دانش آموختگان ممتاز تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است، این مراسم با نمایش حرکت دسته جمعی "سامان" که نمادی از اجرای یادبود اهل بیت(علیهم السلام) در استان آچه است و نیز اجرای سرود کالج اسلامی صدرا پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha