جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید هیئت علمی دانشگاه سونان امپل سورابایا اندونزی ازجامعه المصطفی

حوزه/ هیئت علمی دانشگاه سونان امپل سورابایای اندونزی، با حضور در سازمان مرکزی جامعه‌المصطفی، درباره همکاری علمی با المصطفی، با مسئولان جامعه‌المصطفی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی ، دستیار ویژه رئیس المصطفی در امور بین‌الملل، روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اندونزی را رو به  گسترش دانست و اظهار داشت: اشتراکات فرهنگی بسیاری بین این دو کشور وجود دارد و درحوزه دانش نیز فرصت‌های زیادی برای گسترش روابط وجود دارد.
وی با اشاره به آداب و فرهنگ‌های مشترک فراوان ایران و اندونزی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری علمی و گسترش و روابط علمی دانشگاه‌های ایران و اندونزی اعلام کرد و در بخش نخست سخنانش، درباره قرائت‌های مختلف از اسلام بیان کرد: هم‌اکنون، سه قرائت از اسلام وجود دارد: 1. تفسیر افراطی، تند و خشن که همه مسلمانان و غیرمسلمانان را کافر می‌داند و در آموزه‌هایشان، رویکرد خشونت‌آمیزی با دیگران دارند.
دستیار ویژه رئیس المصطفی در امور بین‌الملل، میوه این قرائت را طالبان، القاعده، داعش، جبهه‌النصره و... برشمرد و تصریح کرد: نتیجه این تفسیر، خرابی، خون‌ریزی و نابودی ملت‌ها و کشورهاست. ما در سوریه، عراق و افغانستان شاهد ثمرات این رویکرد هستیم. چنین مسائلی در اندونزی، فیلیپین و نیجریه نیز دیده شده است.
وی ادامه داد: این تفسیر از اسلام، به پیروانش می‌آموزد که کمربند انتحاری ببندند و مسلمانان را بکشند. مبدأ و مصدر این تفسیر، بعضی از کشورهای عربی هستند و در کتاب‌های مدرسه‌ای‌شان نفرت به همه مسلمانان را القا می‌نمایند. همچنین ائمه جمعه و جماعاتشان فریاد کشتن سرمی‌دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی گفت: چنین دیدگاهی درباره اسلام سبب شده است که در جامعه اسلامی اختلاف ایجاد شود. حتی مسیحیان، غربیان و امریکا می‌دانند که این نوع تفکر از کجا نشئت می‌گیرد.
وی درباره قرائت دوم از اسلام ابراز نمود: تفسیر دیگر، تفسیر لیبرالیسم است؛ در این تفسیر، هیچ تأکیدی بر ارزش‌های دینی و اسلامی نمی‌شود و نظریه‌پردازان آن می‌کوشند ارزش‌های دینی را در فرهنگ و تمدنی غربی هضم کنند. نگاه انی تفسیر به تمدن غرب است و تمدن اسلامی را همسو با تمدن غرب تعریف می‌کند.
دستیار ویژه رئیس المصطفی در امور بین‌الملل، با بیان این که پیشگامان، بزرگان و استادان این تفسیر، برخی از روشن‌فکرانی هستند که می‌خواهند اسلام را براساس فرهنگ غربی تفسیر کنند، درباره قرائت سوم از اسلام خاطرنشان کرد: در تفسیر اعتدالی، تأکید بر عقلانیت و تفکر فلسفی به وضوح دیده می‌شود. این تفسیر، ضمن تأکید بر ارزش‌های دینی، همراه با تمدن جدید بشر نیز حرکت می‌کند. در این تفسیر، هیچ کس دیگران را تکفیر نمی‌کند و به دنبال زندگی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان دیگر است و به همه پیروان ادیان الهی و مذاهب اسلام احترام می‌گذارد.
وی تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران به شدت با دو تفسیر اول از اسلام مخالف است و معتقد است که این دو، برخلاف آموزه‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی با حرام خواندن کشتن انسان، دست یازیدن به چنین عمل ننگینی را جنگ با خداوند نامید و در بخش دیگری از سخنانش، از پیشرفت‌های ایران و جامعه‌المصطفی در زمینه‌های گوناگون علمی سخن گفت.
وی، در ادامه، از همکاری مشترک المصطفی و دانشگاه سونان امپل سورابایا سخن به میان آورد و در این باره اظهار داشت: یکی از زمینه‌های همکاری، تبادل استاد است؛ المصطفی آمادگی دارد میزبان شماری از استادان دانشگاه اندونزی به مدت یک هفته باشد. شما می‌توانید اسامی استادان مدنظرتان را از طریق کالج اسلامی صدرا در جاکارتا اعلام کنید تا با حضور آنان، در ایران نشست علمی برگزار نماییم.
دستیار ویژه رئیس المصطفی در امور بین‌الملل، با بیان این که مسئولیت استادان اندونزی در ایران، برعهده المصطفی خواهد بود، ابراز کرد: افزون بر این، می‌توانیم پذیرای دانشجویان شما به منظور حضور در نشست‌های علمی و کارگاهای آموزشی باشیم.
وی ادامه داد: همچنین آمادگی داریم با دانشگاه شما در حوزه علوم تربیتی، تفسیر و حدیث، تاریخ و اندیشه اسلامی نشست علمی مشترک داشته باشیم. المصطفی در حوزه تاریخ اسلام، ایده‌های جدیدی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی افزود: آماده‌ایم با همکاری یکدیگر، پژوهش‌های مشترک انجام دهیم و نتایج آن را به چاپ برسانیم. همچنین در زمینه فلسفه و عرفان، در دانشگاه شما کرسی فلسفه ایجاد نماییم.
وی، حدیث‌شناسی را یکی دیگر از حوزه‌هایی دانست که می‌توان همکاری مشترک داشت و در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره اسلامی‌سازی علوم در جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در همه رشته‌های دانشگاهی، واحدهای معارف اسلامی داریم. در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز از بیش از ده سال پیش کمیته‌ای تشکیل شده است و استادان برجسته‌ای در این حوزه فعالیت می‌نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره، آماده‌ایم همایشی با همین موضوع در دانشگاه شما برگزار و از استادان متخصص در این عرصه برای حضور در همایش مزبور دعوت کنیم.
گفتنی است: در ابتدای این جلسه، هیئت اندونزیایی از تفاهم همکاری دانشگاه یادشده با المصطفی در سال 2016 در زمینه‌های علمی و فرهنگی سخن به میان آوردند و ابراز تمایل کردند که در زمینه تبادل استاد و دانشجو و دیگر زمینه‌های علمی، با المصطفی همکاری مشترک داشته باشند.
شایان ذکر است، پس از دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حکیم‌الهی، هیئت اندونزیایی از بخش‌های گوناگون مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) بازدید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha