شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار سردبیر خبرگزاری «حوزه« با آیت الله نمازی

حوزه/ ظرفیت هایی که امروز در حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم وجود دارد، در هیچ کجای جهان نیست و برای مسلمانان و حتی غیر مسلمانان دنیا جاذبه دارد. این که طلاب بیش از ۱۰۰ کشور در قم تحصیل می کنند یکی از جاذبه هاست، رسانه حوزه باید این ظرفیت ها را معرفی و جنبه جهانی بودن حوزه قم را در فضای رسانه ای بین المللی برجسته کند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، امروز در دیدار سردبیر و دبیر استان های خبرگزاری رسمی حوزه، ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت های رسانه رسمی حوزه، به اهمیت خبر و رسانه از دیدگاه قرآن اشاره کرد و گفت: خبر باید جهت و پیام داشته باشد و صرف اطلاع رسانی کافی نیست.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مجلس خبرگان رهبری، و...، تصریح کرد: انقلابی بودن و انقلابی ماندن نیاز به تفسیر و تحلیل دارد و نقش رسانه در این عرصه بسیار حائز اهمیت است.

کار چندانی درباره نامه های رهبری به جوانان غربی نشد

وی به نقش رسانه ها در انتقال پیام انقلاب اسلامی ایران به سراسر جهان اشاره کرد و بازتاب نامه های معظم رهبری به جوانان غربی را در افکار عمومی جهان بی سابقه دانست و گفت: این یک تحول در روابط بین الملل و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با جوانان جهان بود. در دنیا هیچ رهبری را نداریم که خود را در موضع جوانان قرار دهد و به آنان پیام و جهت بدهد، لذا باید رسانه ها فلسفه و پیام نامه های معظم له را به خوبی تفسیر و تبیین می کردند، اما کار چندانی در این زمینه نشد.

آیت الله نمازی افزود: حضرت آقا تحلیل ها و تفسیر های کاملی در رابطه با برخورد استکبار دارند و رسانه های انقلابی باید وارد میدان شوند و دقیق و عالمانه مواضع رهبر معظم انقلاب را تبیین کنند، به ویژه رسانه رسمی حوزه در این زمینه مسئولیت سنگین تری بر عهده دارد.

در جنگ رسانه ای قوی عمل کنیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت شبانه روزی صدها و بلکه هزاران رسانه دنیای استکبار علیه اسلام ناب، تشیع، حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی، گفت: ما باید در جنگ رسانه ای، حداقل اگر قدرت تهاجمی نداریم، قدرت دفاعی قوی داشته باشیم تا بتوانیم از ارزش های اسلامی دفاع کنیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خبرگزاری حوزه نسبت به سایر رسانه ها در جایگاه ویژه ای قرار دارد، اظهار کرد: کسانی که در خبرگزاری حوزه  فعالیت می کنند باید وظیفه مهمی که در قبال نظام جمهوری اسلامی و اقشار مختلف مردم بر عهده دارند را به خوبی انجام دهند و دارای هوش رسانه ای، ذوق رسانه ای و قدرت تحلیل و تفسیر باشند و سیاست ها و تدابیر نظام جمهوری اسلامی را برای مردم تبیین کنند.

                        

ضرورت اطلاع رسانی خروجی ها و کارکردهای حوزه و روحانیت

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه بر ضرورت اطلاع رسانی از خروجی ها و کارکردهای حوزه و روحانیت تاکید کرد و گفت: ظرفیت هایی که امروز در حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم وجود دارد، در هیچ کجای جهان نیست و در تاریخ حوزه های علمیه بی سابقه است و برای مسلمانان و حتی غیر مسلمانان دنیا جاذبه دارد. این طلاب بیش از ۱۰۰ کشور در قم تحصیل می کنند یکی از جاذبه هاست، رسانه حوزه باید این ظرفیت ها را معرفی و به اطلاع جهانیان برساند و جنبه جهانی بودن حوزه علمیه قم را در فضای رسانه ای بین المللی برجسته کند.

آیت الله نمازی ادامه داد: حوزه و روحانیت در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، و ... اقدامات و فعالیت های بسیار اثرگذار و گسترده ای دارند و مردم از این تلاش ها و خدمات اطلاع چندانی ندارند، لذا باید کار رسانه ای گسترده ای در این زمینه نه تنها در داخل، بلکه خارج از کشور انجام شود.

پیام حوزه به گوش همه جهانیان برسد

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به فعالیت های خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه، گفت: کار رسانه ای در حوزه، کار نو و جدید است، چون در گذشته به این شکل در حوزه قم سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: رسانه حوزه باید از همه ظرفیت های رسانه ای استفاده کرده و پیام حوزه و روحانیت را به گوش همه جهانیان برساند و در این مسیر از افراد نخبه و تجربه های دیگران هم استفاده کند.

لزوم نگاه ویژه رسانه ای به حوزه کاشان

آیت الله نمازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به کاشان و مستقل بودن حوزه این منطقه، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری مستقیماً با انتصاب نماینده ولی فقیه و استقلال حوزه علمیه، کاشان را ویژه دیده اند، انتظار می رود خبرگزاری حوزه نیز این رویکرد را داشته باشد و به اخبار حوزه و روحانیت کاشان با نگاه ویژه تری بپردازد.

                           

بازنمایی چهره روحانیت؛ سیاست راهبردی خبرگزاری حوزه

حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری رسمی حوزه نیز در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از تاریخچه، برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات تحولی این رسانه، «کادرسازی رسانه ای» و «ارتقاء سواد رسانه ای طلاب» را از اولویت های خبرگزاری حوزه برشمرد و گفت: اگر بخواهیم خروجی ها و کارکردهای حوزه های علمیه، علما و روحانیت را به مردم اطلاع رسانی کنیم نیازمند تربیت نیروهای رسانه‌ای فعال از بین طلاب هستیم.

رویکرد بین المللی

سردبیر خبرگزاری حوزه به رویکرد بین المللی این رسانه اشاره کرد و افزود: خبرگزاری حوزه الان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت می کند و ان شاءالله امسال زبان اردو و فراسنه هم اضافه خواهد شد. بیشترین مخاطب ما به زبان عربی کشورهای عراق، لبنان، عربستان، بحرین، سوریه، کویت، مصر، مراکش، تونس، الجزایر، اردن، یمن، لیبی و عمان هستند و پرمخاطب ترین زبان انگلیسی نیز آمریکا، هند، انگلستان، اندنزی، پاکستان، نیجریه، مالزی، چین، فیلیپین، آفریقای جنوبی، بنگلادش، کره جنوبی، سریلانکا، رژیم جعلی اسرائیل و کنیا می باشند.

خبرگزاری حوزه صرفاً انعکاس دهنده اخبار مرکز مدیریت نیست

وی افزود: ما معتقدیم خبرگزاری حوزه صرفاً انعکاس دهنده اخبار مرکز مدیریت نیست و این ظرفیت رسانه‌ای باید در اختیار همه اقشار روحانیت باشد. در همین راستا و به دنبال ارتباط گسترده با بدنه طلاب و مبلغان حوزوی، آمار مخاطبین خبرگزاری حوزه در فضای مجازی رشد دو برابری داشته است

سردبیر خبرگزاری رسمی حوزه، تولید محتوای موردنیاز حوزویان را از فعالیت های رسانه حوزه برشمرد و ادامه داد: سیاست راهبردی خبرگزاری «حوزه» ارتباط مستمر با مدارس علمیه، گروه های تبلیغی، مساجد و همه عزیزانی است که در کسوت روحانیت در حال خدمت رسانی به اسلام و انقلاب هستند.

راه اندازی دفاتر خبری استانی

صدرایی عارف به نگاه ویژه خبرگزاری حوزه به استان ها اشاره و اظهار کرد: توسعه و تقویت فعالیت های رسانه حوزه در سراسر کشور مورد تاکید آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه و از اولویت های مهم خبرگزاری حوزه است که از آن جمله می توان به راه اندازی دفاتر خبری استانی اشاره کرد. اخیرا در این راستا دفتر خبری حوزه سمنان با پیام آیت الله اعرافی و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، نماینده وقت ولی فقیه در سپاه راه اندازی شد.

تولیدات مولتی مدیا

وی، بازنمایی چهره روحانیت را در قالب تولیدات ویدئویی مناسبات روحانیت از دیگر برنامه های خبرگزاری حوزه اعلام کرد و افزود: مخاطب امروز شاید حوصله خواندن متن ها را نداشته باشد، اما تولیدات ویدئویی دو، سه یا پنج دقیقه ای گاهی نفوذ اجتماعی بیشتری دارد، لذا در این عرصه برنامه ویژه ای در دستور کار دارد.

سردبیر خبرگزاری حوزه به ویژگی های حوزه علمیه کاشان و ظرفیت های مدارس علمیه این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را برای تقویت فضای اطلاع رسانی مطلوب حوزه علمیه کاشان بکار خواهیم بست.

توسعه فعالیت های استانی

علی علیزاده، دبیر استان ها خبرگزاری حوزه نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های رسانه رسمی حوزه در سراسر کشور، گفت: توسعه فعالیت های رسانه ای حوزه در استان ها با شتاب بیشتری پیگیری می شود. در حال حاضر خبرگزاری حوزه، شبکه اطلاع رسانی گسترده ای را در سراسر کشور دارد و تعامل خوبی با مدارس علمیه و مراکز و نهادهای حوزوی و فرهنگی مرتبط با حوزه در اقصی نقاط ایران اسلامی برقرار کرده است.

دبیر استان ها خبرگزاری حوزه، تربیت طلبه خبرنگار را از اولویت های این رسانه برشمرد و خاطرنشان کرد: خبرگزاری حوزه با برنامه ریزی های لازم به دنبال تحقق شعار «هر مدرسه یک خبرنگار» و پس از آن «هر طلبه یک خبرنگار» است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود علما، فضلا، مدارس علمیه فعال و ظرفیت های گردشگری فرهنگی و مذهبی، حضور توریست های خارجی و فعالیت مبلغان زباندان در شهر کاشان، رسانه رسمی حوزه نگاه ویژه ای به تقویت و توسعه فعالیت های رسانه ای در این منطقه دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha