چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
۳

حوزه/ نماینده ولی فقیه درکاشان با بیان اینکه استاد باید عالم با تقوا تربیت کند و تحویل جامعه دهد، گفت: اساتید با مطالعه وارد کلاس شوند و آموزش صرف مطالب فنی، قواعد، اصول و ادبیات کفایت نمی کند و شاگرد باید معرفت الهی را نیز کسب کند.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه  در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی در جمع اساتید حوزه علمیه کاشان، در  مسجد علی اکیر(ع) با تبریک میلاد حضرت مهدی(عج) و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و روز معلم، به بحث خلقت انسان براساس آیات قرآن اشاره کرد و گفت: در جایی که خداوند بحث خلقت را مطرح می کند صفت کرامت را بکارمی برد، ولی در جایی که بحث تعیلم و تربیت را مطرح می کند صفت اکرمیت را بکار می برد

وی با بیان اینکه خداوند به انسان ها با ایمان ترفیع درجه می دهد، به درجاتی که خداوند به یک عالم  می دهد اشاره کرد و افزود: به همین دلیل است که  در نظام توحیدی  مراتب فضل و فضیلت  مربوط  به علم  و عالم است، لذا همه چیز عالم  توجه  به ذات اقدس حق می باشد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: درجات عالمی که شب تا سحر شب زنده داری می کند روز را روزه می گیرد و انفاق می کند با بقیه فرق دارد.

 وی به توفیقاتی که خداوند در بین همه مشاغل موجود دنیا به طلبه ها داده است اشاره کرد و گفت: طلاب باید قدردان خداوند متعال باشند که آنها را به سمت و سوی حوزه های علمیه  ای که متعلق به اهل بیت (ع) است هدایت کرده است.

امام جمعه کاشان با بیان اینکه اساتید حوزه های علمیه مسئولیت سنگینی به عهده دارند، تعیلم و تربیت شاگرد را  نزد خداوند عبادت دانست و ابراز داشت: کسانی که مسلح  به سلاح علم و معرفت الهی باشند حقایق را  در تمام دنیا می بینند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نعمت تفقه در دین را از دیگر نعمت های الهی دانست و فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر را  از مراحل سه گانه عنوان کرد و گفت: در فقه اکبر فرد به باورهای دینی، مبدا و معاد ایمان دارد.

 وی با بیان اینکه اگر کسی خدا را  باور کرد تقوا و ایمان پیدا می کند، فقه  اوسط  را فقه نفس  و علم به فضایل و رذایل اخلاقی دانست و ادامه داد: فقه اصغر شامل انجام عبادات، نماز، روزه، حج  و جهاد است.

نماینده ولی فقیه در کاشان به وظایفی  که معلم در قبال شاگرد دارد اشاره کرد و با بیان اینکه شاگرد در محضر استاد یک امانت الهی است، گفت: استاد وظیفه دارد با مطالعه وارد کلاس درس شود و با شک و تردید بحث نکند .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تواضع استاد در برابر شاگرد را از دیگر وظایف یک معلم عنوان کرد و تصریح کرد: استاد باید با چهره باز با شاگرد برخورد کند و تبعیض بین شاگردانش قایل نشود.

آیت الله نمازی با بیان اینکه استاد باید عالم با تقوا تربیت کند و تحویل جامعه دهد، یادآور شد: خواندن صرف  مطالب فنی، قواعد، اصول و ادبیات کفایت نمی کند و استاد باید شاگردانی تربیت کند که برای آینده اسلام، انقلاب و مردم الگو باشند. شاگردی که استاد تربیت می کند، ضمن فراگیری علم باید تزکیه نفس هم داشته باشد.

پتانسیل های علمی و دینی شهرستان کاشان

حجت الاسلام والمسلمین منصورفرجی، مدیرحوزه علمیه کاشان نیز در این مراسم ضمن تبریک  میلاد حضرت مهدی (عج)  و گرامیداشت روز معلم، با تشریح فعالیت ها و برنامه های حوزه کاشان در سال گذشته، به پتانسیل های علمی و دینی شهرستان کاشان اشاره کرد و گفت: امسال  شاخش شدن حجت الاسلام مفرح زاده، امام جمعه ابوزیدآباد در ایثارگری و آزادگی برای حوزه علمیه کاشان افتخار بزرگی بود.

 مدیر حوزه علمیه کاشان، با بیان اینکه درسال جاری دو نفر از اساتید حوزه علمیه کاشان در قم  نویسنده برتر شناخته شدند، افزود: انتخاب چهار استاد دیگر به عنوان نویسنده برتر در سال 94 در بین 12 نویسنده برتر افتخار دیگری برای کاشان بود.

وی  خاطرنشان کرد: انتخاب حجج اسلام صادقی  و مقدم  به عنوان اساتید  و نویسندگان برتر کشور در سال جاری از دیگر افتخارات حوزه علمیه کاشان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha