چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ دین فروشى، به هر قیمتى كه باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف كتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثمناً قلیلاً»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 174 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَبِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلَّا الْنَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏

* ترجمه                      

كسانى كه آنچه را خداوند از كتاب نازل كرده، كتمان مى‏كنند و بدان بهایى اندك مى‏ستانند، آنها جز آتش در شكم‏هاى خود فرو نمى‏برند، و خداوند روز قیامت با آنها سخن نمى‏گوید و پاكشان نمى‏كند و براى آنها عذاب دردناكى است.

* نکته ها                     

دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده‏ى آمدن آن حضرت را مى‏دادند و نشانه‏هایى را كه در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى‏گفتند، ولى همین كه پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و... خود دیدند، حقیقت را كتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندكى است كه در برابر گناه بزرگ خود دریافت مى‏دارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست كه مى‏خورند. همچنان كه در آیه‏اى دیگر، از خوردن اموال یتیمان به خوردن آتش تعبیر شده است. [نساء، 10]

خداوند در روز قیامت با این كتمان كنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت، با آنكه در آن روز، مؤمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه این گفتگو یا از راه ایجاد موج در فضا و یا از طریق الهام و با زبان دل است و همه خوبان در آن روز كلیم‏اللّه مى‏شوند.

در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوك و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه كه سخن از تحریم كتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فكرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است. بگذریم كه در آیه بعد این تهدیدات شدیدتر مى‏شود.

كتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نبوده است. كسانى كه درباره جانشین واقعى پیامبر نیز كتمان حقیقت كنند، دچار این عقوبت خواهند شد.

آنانكه ماجراى غدیرخم را در كتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى‏كنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى‏فرستند، دچار كتمان حقیقت شده‏اند.

* پيام ها                      

1- دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یكتمون، یشترون»

2- دین فروشى، به هر قیمتى كه باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف كتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثمناً قلیلاً»

3- خوردنى‏هاى حرام، به صورت آتش تجسّم مى‏یابند. «ما یأكلون... الاّ النار»

4- اشیاء داراى یك وجهه باطنى و ملكوتى هستند كه در قیامت به آن شكل تجسّم مى‏یابند. «فى بطونهم الاّ النّار»

5 - كیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنانكه در دنیا راه شنیدن كلام خدا را بر مردم بسته‏اند، در قیامت از لذّت استماع كلام خدا محروم مى‏شوند. «لا یكلّمهم اللَّه»

6- عذاب‏هاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لایكلّمهم اللَّه»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha