دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معاونین تبلیغ حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه شیوه تبلیغی اهل بیت(ع) از توحید به سمت فروعات فقهی بوده است، گفت: تا زمانی تغییر در نگرش اتفاق نیفتد در رفتار افراد تغییری حاصل نمی شود، به عنوان نمونه در بحث حجاب و پوشش راهکارهای ما تاثیرگذار نبوده چون مبتنی بر تغییر رفتار بوده نه تغییر در بینش.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی معاونین تبلیغ استان اصفهان، اظهار کرد: یکی از فلسفه های اعیاد و مراسم های مذهبی و مناسبت ها چون ماه‌های شعبان، رجب و رمضان و نیز غدیر خم و عید فطر و..،  بحث تذکر و یادآوری خداوند  است  که انسان باید از آنها به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات و مناسبت ها، روزها وعناوین مختلف چون محرم و رمضان فرصتی برای تذکر به انسان است، گفت: انسان ها در این فرصت ها از هیاهوهای دنیوی کَنده شده و رشته اتصال خود را با خداوند  برقرار و تقویت می کنند.

 معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: براین اساس ما به عنوان مبلغ باید بتوانیم از این فضای تبلیغی در مناطق مختلف استفاده کنیم، یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در عرصه تبلیغی داریم، این بوده  که مخاطبین  ما دچار ضعف شناختی هستند.

وی افزود: متاسفانه به این دلیل که ما به عنوان یک روحانی اغلب مخاطبین ما اهل مسجد و دین هستند، چنین نگاهی داریم که مخاطبین بینش قوی دارند، لذا بیشتر تمرکز خود را بر تغییر رفتار افراد قرار می دهیم.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: این در حالی است که تا زمانی تغییر در نگرش اتفاق نیفتد در رفتار افراد تغییری حاصل نمی شود، به عنوان نمونه در بحث حجاب و پوشش راهکارهای ما تاثیرگذار نبوده، چون مبتنی بر تغییر رفتار بوده نه تغییر در بینش.

وی عنوان کرد: در معارف اسلامی ما در عرصه تبلیغ از پایین به سمت بالا حرکت می کنیم، در حالی که سیره تبلیغی ائمه اطهار(ع) برخلاف این روش بوده که از مباحث بالا چون توحید آغاز کرده و به فروعات فقه ای ختم می شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه راهبرد ما در عرصه تبلیغ باید تصحیح شود، گفت: باید باور و بینش توحیدی را در جامعه ترویج و تثبت کرد، فضای فکری نسل جوان و عامه مردم با فضای دینی متفاوت شده است.

وی اذعان کرد: چنانچه کسی باور توحیدی اش اصلاح نشود، هر روز باید برای موضوعات مختلف چون حجاب، حرام و حلال، خمس و روزه و نماز و... راهکار ارائه داد.

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم شیوه تبلغی ائمه اطهار(ع) و قرآن را بکار ببریم و معارف اسلامی و به آموزه های دینی جنبه  مادی و کارکردی نبخشیم.

وی در پایان خطاب به مبلغین طرح هجرت متذکر شد: از بیان داستان ها و روایت هایی که ریشه سندی آن محکم نیست پرهیز شود تا به ریشه اعتقادی مردم آسیب وارد نشود، نباید به بهانه جذب مخاطب هر مطلب و روایتی بیان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha