جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/کسانی که در دنیا مقام، پست و مسئولیتی می گیرند، لازم است ظرفیت آن مسئولیت را داشته باشند؛ ولی بعضی افراد ظرفیت مقام و پست را ندارند و همین مسئله، اول گرفتاری و خطر برای دین زدایی و از دست دادن دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در درس اخلاق این هفته مدرسه فقهی انوار طاها که با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد گفت: در روایتی پیامبر(ص) فرمودند« زهد در دنیا مصادیقی دارد که از جمله آن شکر گزاری و پرهیز از محرمات است. هر کسی دارای این شاخصه باشد، او زاهد است. 

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه افزود: بسیاری از واژه ها برداشت عموم جامعه است و با واقعیت متفاوت است، این حرف بدین معنا است که جامعه از  مفهوم زهد، تلقی دیگری دارد که از جمله آن جدایی از دنیا است و اینها معتقدند زاهد کسی است که از دنیا جدا باشد.

وی عنوان کرد: ولی معنای زهد این نیست که حتما شخص را جدای از مسائل اجتماعی و دنیایی بدانیم؛ بلکه شخص می تواند در مسائل اجتماعی جامعه دخالت داشته باشد و زاهد هم باشد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود: زاهد واقعی، مفهوم سازندگی اجتماعی دارد و این خود مصادیقی دارد که از جمله آن شکر گزاری است. شکر گزاری تنها به معنای الحمدلله گفتن از نعمتها نیست؛ بلکه معنای آن استفاده درست و صحیح از نعمت ها است.

نائب رئیس جامعه مدرسین اظهار داشت: مصداق دیگر زهد، دوری از گناه، پرهیز از حرام  و داشتن تقوا و ورع است. ورع هم بالاتر از تقوا است. انسان با ورع فکر گناه نمی کند چه رسد به اینکه دنبال گناه برود.

امام جمعه قم افزود: بنابراین زهد به معنای کناره گیری از دنیا و گوشه نشینی نیست، بلکه می توان در میان جامعه هم بود، ولی زاهدانه زندگی کرد، نعمت های الهی را در مسیر درست مصرف کرد و اهل ورع و تقوا بود. بسیاری از بزرگان زاهدانه زندگی می کردند و وابسته ودلبسته به دنیا نبودند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: در روایت دیگر حضرت علی(ع) فرمودند« انسانها همیشه در معرض آزمون  ثروت، مقام و مصیبت هستند». ولی باید مواظب بود که وقتی فردی دچار این آزمون ها شد، از دین و انقلاب بیرون نرود، ولی متأسفانه بعضی افراد وقتی گرفتار این آزمونها شدند، از دین و اسلام و انقلاب بیرون رفتند چون وابسته و دلباخته به مقام، صندلی و پست بودند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارداشت: کسانی که در دنیا مقام، پست و مسئولیتی می گیرند، لازم است ظرفیت آن مسئولیت را داشته باشند؛ ولی بعضی افراد ظرفیت مقام و پست را ندارند و همین مسئله، اول گرفتاری و خطر برای دین زدایی و از دست دادن دین به خاطر مقام و صندلی است.

خاطرنشان می شود:‌در پایان این مراسم طلاب مدرسه علمیه انوار طاها، از حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی مدیر این مدرسه علمیه  تجلیل کردند.

۴۰/۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha