جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ گردهمایی طلاب و فضلای استان یزد

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: ازجمع فضلا و نمایندگان یزد، شورایی اندیشه ورز در قم تشکیل شود که یک نوع مطالعات راهبردی و یزد شناسی از نظر فرهنگی داشته باشدو ما از آن حمایت می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در گردهمایی طلاب و فضلای استان یزد، با اشاره به اهمیت ماه شعبان و مقدمه برای ماه مبارک رمضان اظهارداشت: در ماه مبارک شعبان زبان های ما باید به دعای شریف باشد چرا که مهمان مائده های بزرگ الهی بودیم؛  این ماه  از جهات مختلف دارای یک ظاهر شکلی و ملکی دارد که همه 7میلیارد بشر روی کره زمین آن را درک می کنند، اما یک حقیقت غیبی و ملکوتی دارد که آن را همه درک نمی کنند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: وقتی وارد حوزه شدیم با صاحب حوزه میثاق و عهدی بسته ایم تا در ظواهر عالم نمانیم، بلکه به حقایق عالم بنگریم این آن روزنه ای است که شعبان در حوزه باید به روی ما وشما بگشاید، باید با  مناجات شعبانیه خو بگیریم.

وی گفت: یادگرفتن چند اصطلاح وگردش معلومات اینها در دبیرستان و دانشگاه هم انجام می پذیرد درست است که این اصطلاحات ومعرفت ها الهی وارزش ذاتی و مقدمی دارد، ولی آنچه فصل ممّیز و حقیقت کُنه ذات حوزه  است سلوک در مدارج شعبان و رمضان و سیر به آن قله های است که از این مسیرباید انجام شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت دعا های خطبه شعبانیه گفت: این چهل و چند« الهی» که در مناجات شعباینه آمده تصویر کننده یک دوره سلوک روحی و اخلاقی است و این آن مسیری است که ما باید طی کنیم. آیت الله اعرافی افزود: کسی که وارد حوزه نشده این معارف الهی را نمی شناسد فی الجمله معذور است؛ اما آن که می داند عالم متذکر به معنای این است که ناسی نیست، ولی غافل است این آن درد بزرگی است این غفلت چرک دارد این حجاب ها وچرک های غفلت ها است که بر جان ما افکنده شده است و باید تلاش بکنیم تا از آن نجات پیدا بکینم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت حوزه های علمیه استان ها ادامه داد: نگاه در حوزهای علمیه استانها وشهرستانها نگاه مدیریتی است، اینکه حوزه ها باید روی پای خودشان بایستند وارتقاء پیدا کنند وامروز نگاه کمیت را اصل نمی دانیم علی رغم اینکه طرح آمایش می گوید ما درسال 1414باید به200هزار نفرطلبه برسیم واصل برای ما کیفیت است.

آیت‌الله اعرافی وضع حوزه های استانها راوضع نا مناسب دانست و خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در حوزه یزد انجام شده و باید پیگیری شود وضع حوزه های استانها وضع خوبی نیست وحوزه ها باید رشد و رو به بالا حرکت کنند در تبریز یک درس خارج یا بحث فلسفه وکلامی برگزار نمی شود واین شایسته حوزه نیست.

وی  در ادامه بر ضرورت اینکه حوزه انقلابی حوزه ای است که پاسخگویی سوالات این نظام وجامعه باشد تأکید کرد:اقدامات خوبی در حوزه یزد انجام شده و باید پیگیری شود و این شایسته حوزه نیست حوزه انقلابی حوزه ای است که راهیان نور دارد که هر سال افزایشش می دهیم، ولی در بنیان باید پاسخگویی این جامعه ونظام اسلامی  باشد ودارای قدرتی باشد که بتواند جلوی موج شبهه را بگیرد  وبه سوالات پاسخ دهد، لذا حوزه انقلابی حوزه پویا وپاسخگو است حوزه باید مولدفکر وبا جرات ونقّاد باشد واین وضع باید ارتقا پیدا بکند.

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود بر ضرورت تشکیل یک کارگروه اندیشه ورز برای استان یزد تاکید کرد: ازجمع فضلا و نمایندگان یزد شورایی اندیشه ورز در قم تشکیل شود که یک نوع مطالعات راهبردی و یزد شناسی از نظر فرهنگی داشته باشدو ما از آن حمایت می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha