جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبدالحمید قدیریان

حوزه / نقاش مطرح کشور با بیان اینکه داشتن نگاه آیاتی یکی از ویژگی های هنرمند انقلابی است گفت: هنرمند مسلمان و انقلابی دنبال پاداش و مطرح شدن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، عبدالحمید قدیریان امروز در جمع هنرمندان و سینماگران یزدی، گفت: هنرمند مسلمان، متفکر و بیدار است و نسبت به وقایع و اتفاقات پیرامونش بی‌تفاوت نیست.

وی هنر را وسیله و ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها، فهم عالم هستی و تبیین مطالبی که کلام در بیان آن ناتوان است، دانست و اظهار داشت: اگر به هنر متناسب با جایگاه رفیع آن‌که موردنظر خداوند است بنگریم، کسی که در پی ارتقای سینما است و می‌خواهد بر اساس خواست خداوند حرکت کند، نوع و جنس نگاهش متفاوت بوده و از جنس کشف و شهود است.

این نقاش کشوری تصریح کرد: در این نوع نگرش، اثری از خودنمایی و تخریب دیگران نیست، این نوع اثرگذاری، وارد شدن در فضای روحی وایمانی انسان‌ها است و مرکز فرود آن‌هم فطرت است؛ بدین گونه است که هنر در جایگاه ابزار تولید ایمان قرار می‌گیرد و هیچ منبعی برای هنر، بهتر از قرآن به‌عنوان عظیم‌ترین معجزه عالم نیست.

قدیریان اظهار داشت: ما به‌اندازه‌ای که درباره درام و فن در فیلم‌ها صحبت کرده‌ایم، درباره مفاهیم و اهداف حرف نزده‌ایم یا نمی‌خواسته‌ایم حرف بزنیم، هدف، پیدا کردن منِ انسان است که کجا هستم و قرار است به کجا بروم.

این مقام مسئول عنوان کرد: خداوند به‌عنوان حاکم مطلق عالم که مرا هدایت و ولایت می‌کند، می‌خواهد مرا به کجا ببرد؟ خداوند در درون ما عناصری از مفاهیم را قرار داده که توسط آن در ما کشش ایجاد می‌کند که من از آن‌ها به بمب‌های الهی تعبیر می‌کنم و همچنین خداوند هرگاه بخواهد، فطرت‌ها را بیدار می‌کند و حرکتی ایجاد می‌شود و ما حقیقتاً به کدام سمت می‌رویم، چه رخ‌داده است؟ به‌عنوان یک انسان هنرمند در این میان چه نقشی داریم؟ به نظر من باید بیشتر راجع به این موضوعات صحبت شود.

این هنرمند با بیان این‌که کار اصلی هنرمند، سرگرم کردن و پر کردن اوقات فراغت انسان‌ها نیست، ابراز داشت: یکی از کارهای هنرمند این است که بگوید: ای انسان بیدار شو! با این سرعت به کجا می‌روی؟ چرا پسرفت می‌کنیم؟ راه اصلاح چیست؟ اگر ما هنرمندان، نگاهمان را از خانواده، جامعه، کشور و از کره زمین فراتر برده و معطوف به عالم بالا کنیم، متوجه نور، عظمت و زیبایی که خدا برایمان خلق کرده می‌شویم؛ این‌گونه هنرمند احساس مسئولیت می‌کند که هزینه این‌همه موهبت و نعمت با چه چیزی قابل پرداخت است و ما باید جواب این‌همه نعمات و الطاف الهی را بدهیم.

وی با اشاره به اینکه هنر قابلیت مبارزه دارد و هنرمند نه با اسلحه که با قلمش فطرت‌ها را بیدار می‌کند و موجب ترس و وحشت در دشمن می‌شود، اذعان داشت: هنر فاخر آگاهی‌بخش است و در نگاه انسان، تحول ایجاد می‌کند و همه هنرمندان این توان رادارند، فقط کافی است حرکت کنیم و از خالقمان بخواهیم نفس و منیّت ما را حذف کند، سپس دست‌به‌قلم ببریم و وقتی هنرمند بااراده الهی منطبق می‌شود، دست خدا می‌شود و آنگاه هر چه خلق کند، خوب و ارزشمند است.

این نقاش برجسته کشور بابیان این‌که هنرمند مسلمان انقلابی، به دنبال اجر و دیده شدن نیست، بلکه به دنبال جلب نگاه محبت‌آمیز اهل‌بیت (ع) است، گفت: معتقدم باید هنر به آن جایگاه اصلی‌اش برسد و زمان به‌سرعت در حال گذر است و ما باید ابتدا خودمان و دینمان را بشناسیم، یک بازنگری کلی داشته باشیم و با توکل به خدا درصدد ایجاد فرهنگ حقیقی و ناب برآییم.

قدیریان یکی از خصوصیات بارز هنرمند انقلابی را داشتن نگاه آیاتی دانست و افزود: خداوند در قرآن بسیاری از ماجراها و قصه‌ها را به‌عنوان آیات خود معرفی می‌کند و می‌گوید: چرا به آیات من توجه نمی‌کنید؟! در کنارش می‌گوید: اگر توجه نکنید، عذاب می‌شوید، یعنی بحث نگاه کردن به آیاتی که خدا در پیرامون ما قرار می‌دهد، به بحث توحید برمی‌گردد. خدا می‌فرماید: من با آیات پیرامونی با شما صحبت می‌کنم، چرا تدبر و تفکر نمی‌کنید؟ یکی از خصوصیات بارز هنرمند الهی و انقلابی این است که به آیات خدا توجه کند.

این محقق و پژوهشگر هنر، ضمن تبیین تحولات پیرامون انقلاب اسلامی به‌ویژه در این زمان گفت: انقلاب اسلامی تجلی نور خدا بر روی زمین برای رفتن به سمت سرزمین موعود است و جنس انقلاب ما این است و شکست اسرائیل از حزب‌الله در جنگ 33 روزه، در جنگ غزه و غزه دوم نیز از همین جنس است؛ پس‌ازآن نیز می‌بینیم که رژیم صهیونیستی هر حرکتی انجام می‌دهد، شکست می‌خورد، درحالی‌که قبل از این، تقریباً در تمام عرصه‌ها پیروز بود و سپس بیداری اسلامی، تشکیل جبهه مقاومت و سپس اربعین حسینی شکل می‌گیرد.

قدیریان ادامه داد: در راهپیمایی اربعین، انسان‌ها در یک‌زمان از 80 کشور جمع می‌شوند، در یک مکان که نه امنیت آن‌چنانی، نه امکانات و نه فضایی برای تفریح دارد؛ البته اکنون با از بین رفتن داعش، امنیت بیشتری حاکم است و داستان اجتماع عظیم اربعین چیست؟ اربعین یکی از همین آیات الهی است و شاید بتوان گفت که یکی از بزرگ‌ترین آیاتی است که خداوند در این زمانه در پیرامون ما قرار داده است و خدا آن را برپا کرده و دارد راهبری می‌کند.

این هنرمند کشوری اضافه کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی شود که من بانی اربعین هستم و این مراسم را برپا کرده‌ام. بله نیروهای مختلف حضور دارند اما خدا دارد راهبری می‌کند.

وی افزود: ما به‌عنوان ام‌القری کشورهای اسلامی ازنظر فرهنگی نتوانسته‌ایم خوب عمل کنیم و نه‌تنها دیگران؛ بلکه خودمان را هم نتوانسته‌ایم از این نظر تغذیه کنیم و این کشورها چشم امیدشان به ماست و خداوند می‌آید اربعین را راه می‌اندازد و در این مراسم انسان‌ها را از 80 کشور جمع می‌کند و رفتار همراهی با اهل‌بیت (ع) را نشان می‌دهد؛ ظاهراً وسط آتش هستی، ولی امنیت داری با اهل‌بیت (ع) دلت شاد است.

این پژوهشگر در همین رابطه اظهار داشت: خدا دارد با یک صحنه‌سازی، همه بزرگان و مردم دنیا را با یک فرهنگ آشنا می‌کند و اگر کسی می‌خواست برای آن‌ها کلاس تعلیم و تربیت بگذارد، هزینه‌های بسیار زیادی داشت. خدا با نورش همه را جذب کرده، نگاه آیاتی به اربعین یعنی همین و هنرمند باید با این نگاه آشنا شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنرمند مسلمان نیز با توجه به آیات الهی به پیرامون خود می‌نگرد، رصد می‌کند و سپس در حد فهم و توان خود شروع به خلق اثر می‌کند، برای این‌که خدا در این زمان، او را به‌عنوان یک سرباز کوچک در راستای برنامه‌های الهی می‌داند و اجازه فعالیت به او داده است و در کنار همه مباحث تکنیکی در عرصه هنر، باید به نگاه آیاتی توجه کنیم، هم برای رشد و ارتقاء فهم خودمان و هم برای خلق اثری که در اشاعه فرهنگ ناب اهل‌بیت (ع) تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha