سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی -۱

حوزه/ دبیر کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از ارسال ۱۲۰۱ مقاله به این کنگره خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در قم گفت: این کنگره به امر آیت الله العظمی مکارم شیرازی از دو سال پیش با هدف تبیین نقش اهل بیت و علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی آغاز به کار کرد.

وی افزود: این کنگره در 10 حوزه علمی آغاز به کار کرد که چند مرحله را پشت سر گذاشت؛ مرحله اول، مرحله مقدماتی بود که از آبان 1395 تا اسفندماه ادامه یافت که دبیرخانه و شورای سیاستگذاری و شورای علمی و 15 گروه علمی با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و دانشگاهی شکل گرفت.

دبیر همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: پس از تهیه طرح نامه، 900 موضوع به عنوان منشور کنگره منتشر و فراخوان همایش آغاز شد و مراحل پژوهشی شدن کنگره نیز انجام شده است؛ مرحله دوم، مرحله عملیاتی شدن کنگره بود که در سال 96 انجام شد؛ این مرحله 350 مقاله سفارش داده شد و 1201 مقاله در نهایت به دبیرخانه رسید و  در نهایت 418 مقاله پذیرفته شد؛ عدم پذیرش دو سوم مقالات بیانگر دقت ارزیابی هاست.

وی اظهارکرد: توجه به تنوع ملیت نویسندگان که از 20 ، از نکات خاص این همایش بود؛ پشتبیانی کنگره با 15 گروه علمی فاخر اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین حضور میهمانان با تنوع زبانی فارسی و عربی و انگلیسی با حضور 120 نفر از 50 کشور در این همایش از جمله ویزگی های کنگره است.

حجت‎الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: 55 جلد کتاب فاخر و 7 مجله ویژه نامه مخصوص آثار و همچنین منشور کنگره و دو نرم افزار، از جمله خروجی های این همایش هستند؛ 22 مقاله علمی پژوهشی و تخصصی آمادگی خود را برای انتشار مقالات برتر اعلام کرده اند.

دبیر همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: حضور میهمانان در قم، حضور در تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و حضور در مشهد و زیارت حرم امام رضا(ع) از جمله برنامه های  این کنگره خواهد بود.

وی اظهار کرد: این همایش به دنبال پیروی از راه بزرگان شیعه بود ولی در این مسیر سعی شد که با حمایت های مرجع عالیقدر جهان تشیع با حضور ظرفیت های عالی حوزه و دانشگاه کاری فاخر و کامل عرضه شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: پس از رسالت پیامبر اعظم(ع) عصر نورانی امام علی(ع) که برخی از علوم اسلامی در این عرصه شکل گرفت و همچنین عصر درخشان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تا امام رضا(ع) که در آن شاخه های مختلفی چون فقه و تفسیر و مباحث تطبیقی و طب توسعه یافت و همچنین آل بویه و فاطمیون در قرن چهارم که علوم و تمدن اسلامی به شکوفایی کم نظیر رسید، دانشمندان شیعه میدان دار تاسیس علوم مختلف شدن که از جمله آنها می توان به شیخ مفید و شیخ طوسی و ابن سینا و فارابی و... اشاره کرد جزو مراحل توسعه علوم شیعیان است.

دبیر همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: در عصر صفویه دانشمندان بزرگی در عرصه تمدن شیعه از جمله فیض کاشانی، علام مجلسی، میرداماد و شیخ بهایی و ملاصدرا در این عرصه ظهور کردند؛ دوره پنجم دوره عصر انقلاب اسلامی ایران است که به برکت خون شهدا و علمای معاصر به ویژه امام راحل برگ درخشانی از توسعه علوم و پایه گذاری علومی چون فلسفه مضاف و علوم میان رشته ای و نظریه پردازی در حوزه های مخلتف علوم اسلامی شکل گرفت؛ به نحوی که در برخی از شاخه ها قرآن کریم به زبان های مختلف تفسیر شد که مجموع این تولیدات با 14 قرن گذشته برابری می کند.

وی اظهارکرد: حضور اهل بیت(ع) و آموزه های علم آفرین آنها، گردآمدن دانشمندان پیرو اهل بیت(ع) در مجامع علمی خاص و تضارب علمی که باعث رشد چشمگیر علمی شد، همچنین فضای بازی که حکومت های حامی جریان اهل بیت(ع) ایجاد کردند موجب رشد علوم مختلف اسلامی شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: فقدان حضور اهل بیت(ع) در محیط های علمی که بر اثر شهادت و محصور کردن آنها باعث محروم شدن جامعه از آنها شد، فقدان علوم شکل گرفته از اهل بیت(ع) با شهادت و حبس پیروان اهل بیت(ع)، حضور حکومت های ستمگر که موجب وابستگی به استعمارگران شد و... از آسیب هایی است که جهان بشریت و اسلام را از نور علمی اهل بیت(ع) محروم کرد.

دبیر همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: در این کنگره به دست آوردهای علمی مذاهب دیگر احترام می گذاریم و تلاش های آنها را انکار نمی کنیم بلکه به دنبال روشن شدن نقش علمای شیعه در این عرصه هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha