پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اشرافی گری

حوزه/معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه مقبولیت و مردم سالاری دینی با اشرافی گری مسئولان از بین می رود، گفت: بلای حکومت و جامعه اسلامی، اشرافی گری و تجمل گرایی است.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال در دو ماه متوالی چهار مرتبه درباره‌ی خطر و آفت «اشرافی‌گری» در جامعه، و مخصوصا در بین مسئولین کشور هشدار داده اند، اظهار کرد: بعضی از مسئولان جامعه دارای یکسری نقص های پررنگ و قابل ملاحظه ای شده اند که یکی از این مواد اشرافی گری است.

وی ادامه داد: موقعی که موضوعی در بین مسئولان و همچنین جامعه قابل ملاحظه است، رهبر انقلاب در این خصوص بیانات، توصیه ها و تذکراتی را مطرح می کنند.

رنگ و بوی زندگی اشرافی گری پررنگ شده است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه رنگ و بوی زندگی اشرافی گری در بین مردم و مسئولان دیده و یا تقویت شده است، گفت: از این باب مقام معظم رهبری بر لزوم زدودن اشرافی گری تاکید دارند.

حجت الاسلام شیدایی افزود: جامعه اسلامی و حکومت دینی و همچنین رابطه بین مسئولان و مردم، مبتنی بر اخوت و برادری است و از این جهت باید مسئولان با ساده زیستی، اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند.

وی با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، اضافه کرد: در این نامه آمده است که ای مالک، مردم برادران دینی تو هستند، از این سخن بر می تابد که نگاه اخوت، نگاه مساوات و برادری است که همواره باید مسئولان آن را در نظر داشته باشند.

پشتوانه حکومت، مردم سالاری دینی مبتنی بر حمایت مردم است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پشتوانه دینی همان مردم سالاری دینی مبتنی بر حمایت مردم است که اگر نباشد، حکومت دینی و اسلامی نخواهد بود.

حجت الاسلام شیدایی افزود: طبیعتا کسی که زندگی او بر مبنای تجمل و اشرافی گری بنا شده باشد نمی تواند احساس اخوت و مردم سالاری دینی داشته باشد و در نتیجه این اشرافی گری، حکومت دینی نابود می شود.

وی یادآور شد: کسانی که خود را تافته جدابافته می پندارند و اشرافی گری را در خود تقویت می کنند، درد مردم را نمی فهمند و مسئولیتی برای خود در اقبال آنها ندارند.

اشرافی گری، غیرت مسئولان را در برابر مردم و وعده هایش از بین می برد

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: این افراد در واقع نمی توانند اولویت ها و نقص ها را دریابند و تنها با یکسری آمار، مردم را اداره و مدیریت می کنند.

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه مسئولان اشراف گرا در صورتی که عادت به زندگی اشرافی گری کنند، غیرت آنها، که او را وارد عرصه کارگزاران انقلاب می کند، از بین رفته و نمی تواند مردم را درک کند، افزود: مسئولی که از سبک مدیریت اسلامی خارج می شود، از تراز مسئول اسلامی که مبتنی بر حس اخوت است، دور می شود.

حکومت اسلامی، سبک زندگی اشرافی گری غرب را نمی پسندد

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی متذکر شد: در همه جای دنیا مسئولان زندگی اشرافی گری دارند مانند اروپا، امریکا و آفریقا، ولی دین اسلام این نوع زندگی را برای مسئولان جامعه اسلامی نمی پسندد.

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه حکومت اسلامی مبتنی بر مردم سالاری دینی است، بیان کرد: از آنجایی که حکومت اسلامی نیاز به حمایت مردم دارد، مسئولان باید طوری زندگی کنند که مردم آنها را از خود بدانند مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که همواره مردم آنها را از خود می دانند.

وی اضافه کرد: مسئولی که برای خود و خانواده اش امتیاز ویژه ای قائل می شود، مقبولیت حکومت اسلامی را زیر سؤال می برد و در واقع تیشه به ریشه اسلام زده و مردم را از خود دور می کند.

احساس اخوت، مقوله مهم در اداره کشور

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: مردم همواره امام و رهبری را از خود می دانند و احساس نمی کنند که زندگی آنها توسط این دو بزرگوار درک نمی شود، در این صورت است که از حمایت مردم برخوردارند ، اما اگر این احساس همدلی نباشد، حمایت مردم پشت سر آنها نیست مگر با تزویر.

حجت الاسلام شیدایی ادامه داد: با تزویر، افکار عمومی را می توان با خود همراه کرد، ولی در حکومت اسلامی این موضوع قابل قبول نیست.

وی مسئول کارآمد در عرصه مدیریت را کسی دانست که با مردم احساس اخوت داشته، اولویت ها را درک و در راستای آنها اقدام کند.

مقبولیت و مردم سالاری دینی با اشرافی گری از بین می رود

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: مقبولیت و مردم سالاری دینی با اشرافی گری از بین رفته و بلای حکومت دینی است.

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه اشرافی گرایی، نامش استاندارد جهانی زندگی کردن نیست، گفت: در جامعه اسلامی باید ارزش ها را ارزش نمایاند، نه اینکه با استفاده از اموال بیت المال برای خود ارزش و جایگاه ویژه ای قائل باشیم.

وی بحث تجمل گرایی و اشرافی گرایی را حسبه دانست و افزود: یعنی اشرافی گری از یک جهت نسبی است و ممکن است یک نوع زندگی برا یکسری تجمل گرایی به حساب آید و برای دیگری نه.

تا در جایگاه و مرتبه کسی نباشیم، حق قضاوت نداریم

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: هر کس بر اساس جایگاه و مرتبه خود باید از امکانات زندگی بهره ببرد یعنی ممکن است ماشین گران قیمت برای فردی تجمل و برای دیگری اینگونه نباشد.

حجت الاسلام شیدایی خاطرنشان کرد: اگر کسی به خاطر تفاخر و فخرفروشی ماشینی گران قیمت تهیه کند در واقع تجمل گراست چرا که ماشین او در شأن شغل او نیست.

وی با اشاره به سخنان شهید صدر، یکی از مراجع تقلید، مبنی بر اینکه در خمینی(ره) ذوب شوید چرا که خمینی(ره) در اسلام ذوب شده بود، گفت: از سخنان وی که خود را پیرو امام خمینی(ره) می دانستند یک نکته مهم می توان برداشت کرد این که تا در جایگاه کسی قرار نگیریم، حق قضاوت نداریم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: شهید صدر در سخنانش این گونه آورده است که "آیا ما از هارون الرشید با تقواتریم؟" چرا؟ چون هارون الرشید حکومت اسلامی، مصر، پاکستان و افغانستان و تمام کشورها زیر نظر او مدیریت می شدند و به خاطر اینکه دنیای خود را حفظ کند، ظلم هایی را بر اهل بیت روا داشته است.

حجت الاسلام شیدایی ادامه داد: اگر دنیا به ما عرضه شود و حکومتی مانند حکومت عریض و طویل هارون الرشید می داشتیم، ما می توانستیم این جایگاه را دو دستی تقدیم اهل بیت(ع) کنیم؟

وی افزود: دوری از تجمل گرایی به تقوای درونی هر کس بر می گردد و کسی که باتقوا و پرهیزکار باشد نمی تواند بالاتر از حقوق خودش و در راستای تفاخر، تجمل گرا باشد.

نیت و هدف در مقوله اشرافی گرایی مهم است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی، نیت را در مقوله اشرافی گرایی مهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نیت و هدف از اینکه وسیله ای را برای رفاه زندگی تهیه کنیم مهم است و اگر در راستای برطرف کردن حقارت باشد تجمل و تفاخر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha