سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه خداوند، نعمت چشم و گوش و عقل را به عنوان ابزار شناخت انسان داده است، تصریح کردند: قرآن می فرماید، ما ابزار شناخت دادیم تا از این نعمت ها در جای حلال استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به این که برای شناخت یک موجود دو راه وجود دارد، اظهار کردند: گاهی از اوقات می خواهیم موجودی را به صورت فعلی درک کنیم که اکنون در چه حال است؛ مثلاً می گویند انسان حیوان ناطق است.

ایشان تصریح کردند: غالب شناخت هایی که در علوم است، بر پایه درک از وضعیت فعلی است و کار با گذشته و آینده او ندارند و فقط می خواهند وضع موجود او را بشناسند.

معظم‌له افزودند: نوع دیگر شناخت که قرآن به آن توجه داده، شناخت انسان از نظر ریشه و تکامل او در مراحل مختلف است؛ یعنی تاریخچه وجود شیء بررسی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۵ سوره طارق «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ»، اظهار کردند: این آیه، انسان را به گذشته خود توجه می دهد که بنگرد از چه آفریده شده، قرآن می فرماید که انسان از آب جهنده ای خلق شده و اکنون به این قدرت رسیده که آسمان و زمین را به تسخیر خود درآورده است.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: انسان باید توجه داشته باشد که دست قدرت الهی در کار بوده که او را به عنوان موجودی ضعیف از حالت ضعف به حالت قدرت درآورده است؛ در واقع قرآن می خواهد گذشته انسان را یادآوری کند تا شاکر و سپاسگزار نعمت های خداوند باشد.

ایشان همچنین با اشاره به آیه ۷۰ سوره اسراء «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا»، گفتند: همان انسانی که روزی از آب جهنده ای خلق شد، با دست قدرت خداوند به مرتبه ای رسید که   عظمت پیدا کرد و خشکی و دریا را در اختیار او نهادند تا بتواند در این جهان سیر کند. علاوه بر این، روزی هایی در اختیار او نهادند و بر بسیاری از موجودات برتری بخشیده شد.

معظم‌له با بیان اینکه انسان، خودبه‌خود به این جایگاه نمی‌رسید، گفتند: هیچ‌گاه نمی‌توان گفت این جریان بی علت بوده و ذره ای خودبه‌خود خلق شد و سپس قادر و توانا شده است. قطعاً پشت این جریان و حرکت، دست قدرتی بوده که انسان را به این مقام رسانده است.  

این مرجع تقلید بر لزوم سپاسگزاری از نعمت های خداوند تأکید کردند و افزودند: سپاسگزاری یک جنبه لفظی دارد که فی نفسه مهم است، اما خیلی مهم نیست؛ بالاتر از جنبه لفظی این است که از نعمت های خدا نظیر چشم و گوش در جای صحیح استفاده کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه خداوند، نعمت چشم و گوش و عقل را به عنوان ابزار شناخت انسان داده، تصریح کردند: قرآن می فرماید که ما ابزار شناخت دادیم تا از این نعمت ها در جای حلال استفاده کنید.

ایشان تصریح کردند: امیرمؤمنان(ع) می فرماید: «پرهیزکاران کسانی هستند که چشمان خود را از گناهان پوشیده اند و گوش های خود را بر علم نافع باز کرده اند».

معظم‌له همچنین افزودند: نبی مکرم اسلام در پاسخ به پرسش امیرمؤمنان مبنی بر این که بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست، فرمودند: اجتناب از گناه. ما باید نعمت های خداوند را در جای حلال استفاده کنیم و چشم و گوش خود را بر حرام ببندیم.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: انسان برای رسیدن به مرحله پرهیز از گناه باید تمرین کند و چشمان و گوش های خود را بر گناهان ببندد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha