جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مصطفایی

حوزه/ رئیس سازمان بسیج طلاب وروحانیون استان قزوین گفت: اکنون مقاومتی که در کشورهای یمن و سوریه می‌بینید ریشه در قیام ۱۵خرداد و نهضت حسینی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام ابوالفضل مصطفایی در مراسم یادواره شهدا در روستای انجیلاق قزوین با اشاره به این که مبارزه با نفوذ آمریکا از اصلی‌ ترین هدف قیام  ۱۵ خرداد است و در این راه شهیدان زیادی تقدیم انقلاب شد، گفت: اکنون مقاومتی که در کشورهای یمن و سوریه می‌بینید ریشه در قیام  ۱۵خرداد و نهضت حسینی دارد.

وی با اشاره به اینکه در مقابل شهدا دین سنگینی بر دوش ما قرار گرفته است، اظهار کرد: وظیفه مردم و مسئولان زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای  ۱۵ خرداد است، لذا باید ابعاد و اهداف این قیام خونین را به خوبی برای نسل نوجوان و جوان بازگو نماییم.

رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون قزوین خاطرنشان کرد: امام در  ۱۳ خرداد 1342 در نطق آتشینی، دوران رژیم پهلوی را به دوران بنی امیه و بنی عباس تشبیه کرد و محرک آن را اسرائیل دانست و به شدت شاه را مورد حمله قرار داد.

وی ادامه داد: شاه که خود را تحقیر شده می دید، روی به خشونت آورد و ابتدا بسیاری از روحانیون مبارز را دستگیر کرد، سپس در یورشی شبانه در نیمه شب  ۱۵ خرداد 1342 خانه امام را محاصره و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کرد.

حجت الاسلام مصطفایی در پایان گفت: از ویژگی های مهم قیام  ۱۵ خرداد، مردمی بودن، اسلامی بودن و داشتن رهبری واحد است، چراکه تا قبل از  ۱۵ خرداد، چندین قیام و نهضت در ایران روی داد اما هیچ کدام از آنها سه عنصر فوق را همزمان دارا نبودند. تنها قیامی که هم جنبه مردمی و اسلامی داشت و هم دارای یک رهبر واحد بود، قیام 15 خرداد 1342 بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha