پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت_الاسلام والمسلمين رفيعي

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این‌که در معنویت نوین و سکولار الزامی به حضور خدا و چارچوب دینی نیست، گفت: امروز عواملی چون ضعف در باورهای اعتقادی، لقمه حرام، عادت به گناه، دنیا پرستی و کوتاهی خانواده‌ها موجب کاهش معنویت در جامعه و خانواده‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه دومین شب قدر مصادف با 21 رمضان در حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: شب قدر، سید شب‌های سال و قلب ماه رمضان است که در آن با سه امر مقدس قرآن، فرشته‌ها و اهل بیت(ع) پیوند برقرار می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که قرآن در شب قدر نازل شده است، ادامه داد: در این شب فرشته‌ها به زمین نازل می‌شوند و پرونده اعمال افراد نیز در این شب به امام معصوم عرضه می‌شود؛ شب قدر، شب امام علی(ع) و اولاد ایشان و دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به علل افول و کاهش معنویت در خانواده‌ها و برخی از عرصه‌های اجتماع اشاره و عنوان کرد: معنویت به معنای باور و ایمان به خدا،‌معاد و غیب، پذیرش و تقیّد به فرایض، واجبات و محرمات اسلام از نماز و روزه تا حجاب و خمس و در نهایت خدا را ناظر بر اعمال خود دیدن است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: امروز معنویت بیشتر جنبه فصلی و رویدادی به خود گرفته و اغلب در ماه رمضان، محرم و رویدادهای مشابه به طور کامل مشاهده می‌شود در حالیکه معنویت باید به صورت مستمر در جامعه وجود داشته باشد.

تفکیک قائل شدن بین واجبات و خوب‌بودن، فرافکنی است

وی با بیان این‌که امروز دنیای غرب و انسان‌های غیر متدیّن نیز به دین و معنویت اما دین و معنویت سکولار دعوت می‌کنند، گفت: در معنویت نوین و سکولار غرب الزامی به حضور خدا،‌نماز و عبادت نیست؛ ‌آن‌ها معنویت را به معنای خوب بودن مطرح و عنوان می‌کنند برای اینکه انسان خوبی باشیم الزامی به حرکت در چهارچوب دین نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تفاوت قائل شدن بین انجام واجبات و خوب بودن را فرافکنی خواند و با بیان این‌که امروزه هر مجموعه‌ای حتی دبستان مجموعه قوانین خودش را دارد،‌ابراز کرد: اگر بنا باشد معنویت را بدون حساب و کتاب به عقل بشر واگذار کنیم تا افراد با موسیقی، شراب‌خواری، خماری، عرفان‌های کاذب و نوظهور، رقص و ... به معنویت برسند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و از دین و معنویت چیزی بافی نخواهد ماند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: معنویت دینی چارچوب و فرایضی چون نماز، حج، جهاد و حجاب یا اصول و قواعد مربوط به خود را دارد؛ در این معنویت یک جمله می‌تواند عملی را حلال و یا حرام کند و یا رعایت و یا عدم رعایت اصولی مانند اصول ذبح می‌تواند گوشت حیوانی را حلال و حرام کند؛ امری که معنویت نوظهور آن را به سخره می‌گیرد.

نقش ضعف در باور‌های دینی و لقمه‌حرام در کاهش معنویت

وی در ادامه به بیان و تشریح پنج علت افول و کاهش معنویت در جامعه و خانواده‌ها پرداخت و با معرفی ضعف باور‌های دینی به عنوان اولین عامل، اظهار کرد: اعتقادات مانند ریشه درخت و اساس عمل انسان است و امروز دشمن و شبکه‌های ماهواره‌ای تمام تلاش‌شان را بر روی تضعیف این باورها متمرکز کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: امروز منبر‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها،‌ مراکز و مسئولان فرهنگی نظام و صدا و سیما باید بر روی حوزه تقویت باور‌ها به طور جدی عمل کنند؛ امروز برنامه‌های مذهبی صدا و سیما قابل تقدیر اما بیشتر بر محور اخلاق تا اعتقادات تولید می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که لقمه حرام به طور مستقیم بر روی معنویت تأثیر منفی می‌گذارد، ابراز کرد: در معنویت دینی لقمه حلال و حرام قبل از تولد فرزند نیز تأثیرگذار است؛ متأسفانه امروز راه‌کارهای رسیدن به لقمه حلال در جامعه کمی مشکل شده است.

وی عادت بر گناه را به عنوان یکی دیگر از علت‌های کاهش معنویت برشمرد و افزود: اگر گناه عادی شود، قبح آن از بین می‌رود و در نتیجه بر روی معنویت انسان تأثیر می‌گذارد. اگر در جامعه قبح گناهانی مانند بدحجابی،‌ربا‌خواری، رشوه و ... از بین برود، جای ارزش و ضد ارزش نیز در جامعه عوض خواهد شد؛ آن‌گاه به عنوان مثال بدحجابی ارزش و حجاب به عنوان نماد عدم پیشرفت و تمدن شناخته می‌شود.

چه دنیایی نزد اسلام مذموم است؟

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این‌که تجمل و دینا پرستی یکی دیگر از علل کاهش معنویت در جامعه است، عنوان کرد: اسلام به هیچ وجه با دنیا مخالف نیست و تأکید کرده است که انسان باید سهمش از دنیا را بگیرد. در  واقع دنیای مذموم به معنای مال، ثروت، اولاد و نعمت‌های الهی و دنیایی نیست چرا که آن‌ها زینت و نشانه‌های قدرت خداوند هستند و دنیای مذمت شده، تجمل پرستی، حب دنیا و گناه به وسیله نعمت‌های دنیایی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بی‌توجهی خانواده‌ها به فرزندان را به عنوان یکی دیگر از عوامل کمرنگ شدن معنویت در جامعه معرفی کرد.

28/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha