جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رفیعی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی گفت: سخن گفتن با نرمی و لطافت باید موردتوجه افرادی باشد که فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند، انسان نباید با الفاظ تند با دیگران سخن بگوید بلکه باید با انتخاب کردن بهترین واژه‌ها با دیگران سخن بگوید.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بعدازظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر(ره) با اشاره به آیه 69 سوره احزاب اظهار داشت: خداوند در این آیه به مؤمنان در عصر پیامبر(ص) می‌فرماید که حضرت را مورد آزار و اذیت قرار ندهند.

وی زندگانی حضرت موسی علیه السلام و پیامبر(ص) را شبیه به یکدیگر دانست و افزود: خداوند در آیه 69 سوره احزاب خطاب به مسلمانانی که اطراف پیامبر(ص) هستند می‌فرماید، مانند افرادی نباشید که حضرت موسی(ع) را اذیت کردند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی ادامه داد: افرادی که در زمان حضرت موسی علیه السلام، پیرامون این پیامبر الهی بودند با شایعه‌پراکنی، بهانه‌جویی و موضوع سحر و جادو حضرت را رنج می‌دادند.

وی یکی از بدترین آزار و اذیت‌ها را ریختن آبروی مؤمن به‌ویژه شخصیت‌های مطرح دانست و تصریح کرد: مردم در طول تاریخ با نسبت‌های ناروا پیامبران الهی و ائمه (ع) را مورد آزار و اذیت قرار می‌داده‌اند، امام صادق علیه‌السلام پیرامون این مطلب نیز می‌فرماید، جلو زبان مردم را نمی‌توان گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بابیان اینکه برخی انسان‌ها به دنبال بهانه‌جویی و سوژه یابی از دیگران هستند، عنوان کرد: در این کشور چند هزار نماز جمعه در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود، در میان آنان از یک خطیب جمعه اشتباهی سرزده است دلیل نمی‌شود به خاطر یک اشتباه آبروی مؤمنی را بریزیم.

وی ادامه داد: گاهی در سخنان بی‌دقتی می‌شود؛ اما نباید به این صورت به دنبال سوژه یابی و ریختن آبروی مؤمن باشیم.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی یکی از مشکلات انسان در قیامت را زبان او دانست و ابراز کرد: انسان باید در دنیا زبان خود را کنترل کند، چراکه سخن‌چینی و زبان دو عاملی است که موجب فشار قبر بر انسان می‌شود.

وی عنوان کرد: شلوغ‌ترین ادارات در کشور دادگاه‌ها هستند، اما اگرچند ویژگی در هنگام سخن گفتن را رعایت کنیم از بیشتر گرفتاری‌ها و مشکلات این‌چنینی نجات می‌یابیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به ویژگی‌های سخن گفتن اشاره کرد و ادامه داد: سخن باید آگاهانه، عادلانه، بدون ناسزا، قابل‌فهم و بدون تندی باشد.

وی تأکید کرد: سخن گفتن با نرمی و لطافت باید موردتوجه افرادی باشد که فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند، انسان نباید با الفاظ تند با دیگران سخن بگوید بلکه باید با انتخاب کردن بهترین واژه‌ها با دیگران سخن بگوید.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha