جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
FATF

حوزه/ نمایندگان ملت، امضای معاهده جنجالی FATF را دو ماه به تعویق انداختند تا پس از نتیجه مذاکره ایران با اروپایی ها در خصوص آن تصمیم گیری کنند. البته در ماهیت سیاسی و غیرفنی این نهاد همین بس که اصلی‌ترین تامین‌کننده مالی تروریسم بین‌الملل یعنی آمریکا عضو اصلی و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اعضای ناظر آن هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، سال 95 بود که FATF به موضوعی بزرگی تبدیل شد، که جنجال بسیاری را در کشور به راه انداخت و منتقدان زیادی نسبت به آن نیز واکنش دادند، اما مقامات دولتی با اظهار نظرهایی در پی نادیده گرفتن برخی از لوایح آن، از جمله لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بودند، لایحه ای که این روزها در صحن علنی مجلس مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

این جنجال باعث شد تا در همان سال، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهار نظری عجیب اعلام کند توافق FATF همان قانون مبارزه با پولشویی است که در دولت قبل به تصویب مجلس رسیده!! این اظهار نظر در حالی بود که از صفر تا صد توافق با FATF در دولت آقای روحانی و زیر نظر آقایان سیف و طیب‌نیا انجام شده بود.

پس از این توافق دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان در صفحه شخصی خود توئیتی در مورد FATF گذاشت، که نوشته بود: نمی‌خواهیم در کشور پولشویی انجام شود، وقتی با این هدف اقداماتی را آغاز می‌کنیم، عده‌ای FATF را موضوعی ناپاک جلوه می‌دهند.

رئیس جمهور در حالی این گونه می نویسد که اغلب منتقدان بر روی ریز تراکنش های بانکی و در اختیار قرار دادن اطلاعات به کشورهای عضو FATF از جمله آمریکا، بحث و گفتگو می کردند.

اکنون پس از 2 سال و نزدیک شدن به 25 خردادماه، آخرین روز مهلت FATF به دولت، در حالی که آمریکا از برجام خارج و فرمان بازگرداندن تحریم ها را نیز صادر کرد، این موضوع (تصویب لوایح چهارگانه درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی) باری دیگر در صحن علنی مجلس مطرح و باعث شد تا اظهار نظرها در خصوص آخرین لایحه به اوج خود برسد، لایحه ای که با توجه به شرایط موجود دو ماه به تعویق افتاد.

رژیم صهیونیستی ناظر بر  FATF

در ابتدا لازم است گفته شود، گروه FATF متشکل از 37 عضو اصلی و 2 عضو ناظر است که کار خود را با استاندارد سازی درباره پولشویی آغاز کرده و سپس به تامین مالی تروریسم و بعد از آن، به تامین مالی تسلیحات کشتار جمعی، رسیده است.

در ماهیت سیاسی و غیرفنی این نهاد نیز همین بس که اصلی‌ترین تامین‌کنندگان مالی تروریسم بین‌الملل یعنی آمریکا و شورای همکاری خلیج‌ فارس عضو اصلی، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اعضای ناظر آن هستند.

تاکنون با توجه به بند‌های ۸، ۲۴، ۲۷ و ۲۸ «برنامه اقدام» FATF، سه لایحه اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی و الحاق ایران به کنوانسیون ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺮﺍی ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮﺍﻣلی(پالرمو) به تصویب مجلس رسیده بود و تکلیف آخرین لایحه که همان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(TF) است، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داشت.

جنبه استعماری FATF

حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت:FATF   گروهی مالی در دنیاست، که جنبه استعماری داشته و هدف اصلی آن نیز سلطه بر کل دنیا می باشد.

وی افزود: برای اینکه ایران مورد تحریم FATF قرار نگیرد، باید 4 لایحه از جمله لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (FATF) در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

از جمله اشکالات در FATF، عدم تعریف درست واژه تروریست است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده کشورهای دنیا به جز ایران، کره شمالی و چندین کشور دیگرعضو FATF هستند، خاطرنشان کرد: از جمله اشکالاتی که در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم وجود دارد، این است که تعریف درستی از تروریست مطرح نشده و آن ها تعیین می کنند، که چه گروه هایی تروریست به شمار می آیند.

حجت الاسلام عبادی ادامه داد: در حال حاضر داعش، النصره و القاعده در لیست گروه های تروریستی قرار دارند، اما با توجه به سلطه‌ای که آمریکا و برخی دیگر از هم پیمانانش بر FATF دارند، ممکن است شرایطی پیش آید، که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت، حزب الله لبنان و حماس را نیز تروریست بنامند، زیرا آن ها به دنبال تروریست واقعی نبوده و اغلب منافع خود را مورد توجه قرار می دهند.

وی بیان کرد: با پذیرفتن این لایحه و قرار گرفتن این گروه ها در لیست گروه های تروریستی، هرگونه کمکی از طرف ایران، باعث می شود تا مجدد مورد تحریم قرار گیریم، به این صورت با دست خودمان نقاط قوتمان را از بین می بریم، زیرا جبهه مقاومت از نظر جایگاه، برای ما بسیار مهم بوده و اقتدار نظام را در پی داشته و قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در برابر دنیا بالا برده است.

 امضای FATF هیچ فایده ای ندارد

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: با تمام این مسائل، اگر شرایط بانکی کشور با دنیا در حالت عادی قرار داشت و هیچ گونه تحریمی متوجه ایران نشده بود، FATF می توانست دارای مزایایی باشد، اما با توجه به اینکه عملا با تحریم های موجود نمی توانیم از مزایای FATF استفاده کنیم، لذا امضای آن فایده ای برای ما نخواهد داشت.

حجت الاسلام عبادی اظهار داشت: در 1.5 سال گذشته که FATF تحریم های خود را در حالت تعلیق قرار داده است، نتوانستیم از سیستم بانکی استفاده کنیم، زیرا وجود دیگر تحریم ها، تأثیرگذاری آن را کاهش داده است.

وی گفت: با پیوستن ایران به FATF تمامی تراکنش های بانکی و اقتصادی کشور به صورت شفاف در اختیار آمریکا و دیگر کشورهای عضو قرار داده خواهد شد، این دسترسی برای کشورهای سلطه گر دنیا که اهدافشان نیز مشخص است، آسیب فراوانی برای ما به بار خواهد آورد.

گروه مالی FATF امانت دار نیستند

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبیعتا گروه مالی FATF امانت دار نیستند و تمامی تراکنش های بانکی و وضعیت اقتصاد کشور را دریافت و منعکس می کنند و این عمل باعث می گردد، تا آمریکایی ها، راه های دور زدن، تحریم ها را رصد و پروژه های جدیدی را آغاز و عملیاتی کنند.

حجت الاسلام عبادی خاطر نشان کرد: با توجه به خروج آمریکا از برجام و صدور فرمان بازگرداندن تحریم ها و همچنین تأثیر نداشتن تعلیق تحریم های FATF در تبادلات بانکی، متوجه این مسئله می شویم، که خسارت های FATF از فواید اندک آن بسیار بیشتر است.

تعویق دو ماهه FATF اقدام بسیار خوبی بود

وی ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپا نیز هنوز تکلیف خود را در خصوص تحریم های ایران، روشن نکرده، تصریح کرد: تعویق دو ماهه این لایحه، اقدام بسیار خوبی بود، که صورت گرفت، زیرا باید دید، آیا اتحادیه اروپا حاضر است، تحریم های آمریکا را نادیده بگیرد و با ما همکاری مالی خوبی داشته باشد یا خیر.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: در اختیار گذاشتن تراکنش های مالی به دیگر کشورها، قطعا توطئه هایی را طرح ریزی خواهد کرد و از اطلاعات به دست آمده بر علیه خودمان استفاده خواهند کرد.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه متأسفانه همانند برجام، معایب قراردادها برای ما مانده است و نتوانستیم از مزایای آن استفاده کنیم، گفت: شرایط کنونی کشور با دیگر کشورهای عضو FATF فرق می کند، لذا باید مطالعه بسیار دقیقی بر روی این موضوع صورت گیرد.

شتاب دولت به خاطر پایان مهلت FATF است

وی در خصوص اصرار دولت برای تصویب این لایحه در مجلس، اظهار داشت: تحریم های FATF، تا هنگامی که ایران لوایح 4 گانه را در مجلس تصویب کند، با رایزنی ها و امضاهای مشروطی که دولتمردان از جمله وزیر پیشین اقتصاد داشته است، به حالت تعلیق درآمد، ولی فرصتی که به ایران داده شده، 25 خردادماه به پایان می رسد، لذا شتاب دولت در تصویب این لوایح نیز به همین علت می باشد.

وزارت خزانه داری آمریکا مرکز جنگ اقتصادی علیه ایران است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استعمارگران طبق آمارهای به روز اقتصادی کشورمان، برنامه ریزی می کنند، زیرا جنگ کنونی، جنگ اقتصادی است و وزارت خزانه داری آمریکا نیز مرکز این جنگ با جمهوری اسلامی شده است، با این وجود اگر اطلاعات و تراکنش های مالی را به طور دقیق در اختیار این خزانه داری بدهیم، با دست خود، گِرای اهداف مورد نظر را تحویل داده که خسارت های زیادی را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام عبادی خاطرنشان کرد: آنچه در مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو پرداخته می شود، منافع ملت است، لذا باید مراقب بود، تا این منافع آسیب نبیند و با درایت و فکر حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه سخنان اروپایی ها در خصوص همکاری با ایران و تحت الشعاع قرار دادن تحریم های آمریکا تنها نسیه است، گفت: اکنون غربی ها و اروپایی ها را می شناسیم و می‌دانیم که هیچگونه مردانگی در وجودشان نیست، لذا نباید اجازه دهیم باری دیگر سرمان کلاه رود و خام حرف هایشان شویم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح رأی دادن علنی نمایندگان، نیز اظهار کرد: این طرح برای شفاف بودن رأی نمایندگان بسیار خوب بود، ولی متاسفانه نمایندگان حاضر نشدند به آن رأی مثبت دهند، در صورتی که این حق مردم است که بدانند نماینده ای که به مجلس فرستاده اند به چه مواردی رای مثبت، و به چه مواردی رای منفی می دهد.

FATF فقط ظاهر خوبی دارد

فرهاد فلاحتی دیگر نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در این مورد اظهار کرد: در ظاهر FATF قضیه پیوستن به یک کنوانسیون جهانی است، که جلوی اقدامات مالی کمک به تروریست را می‌گیرد و دارای نامی قشنگ و ظاهر خوبی است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اولین دلیل مخالفت خود را عدم تعریف مشترک از واژه تروریست، بیان کرد و گفت: ما مدعی مبارزه با تروریست هستیم، و این شعار سرلوحه کارمان است و آن‌ها هم این ادعا را دارند، اما آیا تعریف مشترکی از تروریست بین ما و FATF وجود دارد و کسانی را که ما تروریست معرفی می‌کنیم، همان کسانی هستند، که آن‌ها تروریست معرفی می‌کنند؟

نفوذ رژیم صهیونیستی در FATF

فلاحتی  دلیل بعدی مخالفت با FATF را نفوذ رژیم صهیونیستی در این کنوانسیون جهانی دانست و گفت: ما رژیم صهیونیستی را به عنوان دولت ترور در دنیا می‌شناسیم و معرفی می‌کنیم، اما خود رژیم صهیونیستی ناظر کمیته متقابل علیه ترور و FATF است.

وی ادامه داد: ما به هیچ تعریف مشترکی بین جمهوری اسلامی ایران و FATF نرسیدیم، که بدانیم معنای تروریسم از دید آن‌ها چیست؟

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: چه تضمینی وجود دارد، که اگر این معاهده را پذیرفتیم و امضاء کردیم، فردا جهاد اسلامی، مقاومت اسلامی، دولت سوریه و یه حتی برخی نهادهای داخلی را به عنوان تروریست معرفی نکنند و از ایران بخواهند که باید در برابر اینها موضع بگیرد.

با امضای FATF روحیه انقلابی ما در فضای دیپلماسی سلب می شود

فلاحتی با تأکید بر وجود مشکلات فراوان و جدی در FATF، گفت: اولین نطق من در ششم مهرماه سال 95 در مخالفت با FATF بود و در آنجا سه نکته را یادآوری کردم که اگر در معاهده حفظ نشود، پیوستن به FATF یعنی اینکه قدرت انقلاب خود را در مبارزات به حق کشورهای اسلامی و بر ضد ظالمین از دست خواهیم داد و لذا روحیه انقلابی ما در فضای دیپلماسی سلب خواهد شد.

وی با بیان اینکه معتقدم FATF قبل از اینکه یک بحث اقتصادی باشد یک بحث سیاسی است، افزود: در سال 95 در زمانی که از شروع برجام چند ماهی می‌گذشت، این سخن را گفتم و آن زمان فشار روی این بود، که می‌گفتند حالا که برجام امضاء شده پس FATF را نیز امضاء کنیم، تا مراودات جهانی تسهیل شود.

اکنون که آمریکا از برجام خارج شده چرا باید به FATF بپیوندیم؟

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اکنون و در سال 97 که برجام عملاً توسط آمریکا ساقط شده، آیا پیوستن به FATF فایده اقتصادی دارد؟ چرا اینقدر تأکید بر پیوستن به این قرارداد وجود دارد؟

این سؤالی است که بسیاری از منتقدان از رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولتی دارند و منتظر جواب های قانع کننده هستند.

امید است آنچه به صلاح کشور و ملت بزرگ ایران اسلامی است، در آینده محقق گردد و پای قراردادی را امضا نکنیم، که کشورها به مانند آب خوردن از زیر آن شانه خالی کنند، اتفاقی که در برجام افتاد و آمریکا با آمدن ترامپ به تمامی تعهدات خود پشت کرد.

وجود شرط هایی در هر قراردادی که با غربی ها بسته می شود، ضروری است، زیرا می توان از بسیاری بازتاب ها جلوگیری کرد، لذا دولت جمهوری اسلامی ایران باید با درایت و فکر، عزت ایران اسلامی را حفظ کند و منافع ملی را مدنظر قرار دهد.

گزارش: ابوالفضل طالبی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha