جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر کشفی، مدیر موزه آستانه مقدس حضرت معصومه(س)

حوزه/ نویسنده و خوشنویس مطرح حوزوی با تاکید بر این که بالاترین افتخار را برای خود عنوان و راه و رسم طلبگی می داند، گفت: ما باید بکوشیم که نسل جوان را با ابزار هنر و ادبیات، با معارف و آموزه های دینی آشنا کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید حجت کشفی، هنرمندی است که سال ها در عرصه خوشنویسی و نویسندگی، به فعالیت مشغول است و سال ها نیز البته به عنوان مدیر کارگاه هنری و همچنین مدیر موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به ایفای نقش پرداخته است.

با این هنرمند پیشکسوت حوزوی که سابقه یک دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد در خصوص فعالیت هایش و همچنین برخی مسایل مرتبط با حوزه خوشنویسی به گپ و گفتی پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

برای آغاز بحث بفرمایید که در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

بارها در مصاحبه هایی که داشته ام، به این موضوع اشاره کرده ام که افتخارم طلبگی است و خودم را خاک پای طلاب می دانم.

در حال حاضر نیز به عنوان یک طلبه در عرصه نویسندگی و خوشنویسی فعالیت دارم و به عنوان یک مبلغ دین وظیفه خویش می دانم که جامعه امروز را با معارف دینی از دریچه هنر و ادبیات آشنا کنم و در حد توان به سوالات و شبهات نسل جوان پاسخگو باشم.

در واقع اگر ما بتوانیم کلام خود و کار خود را هنرمندانه عرضه کنیم ، به تعبیر رهبر معظم انقلاب همین مساله باعث جاودانگی و ماندگاری و اثربخشی آن می شود.

بنده از سال 42 که از استهبانات استان فارس به قم آمده و در حوزه علمیه این شهر مشغول به تحصیل شدم، همواره دغدغه این مسایل را داشته ام و انشاالله که در همین مسیر ثابت قدم باشیم و بتوانیم به دین و مکتب خدمتی در حد توان خود انجام دهیم.

با توجه به این که در عرصه خوشنویسی فعال هستید و به عنوان یکی از پیشکسوتان نام آشنای شهر مقدس قم در این عرصه به شمار می روید، سیر حرکتی هنر خوشنویسی را در سال های اخیر چطور ارزیابی می کنید؟

بنده از جمله کسانی هستم که در دوران پیش از انقلاب نیز در زمینه خوشنویسی فعال بوده ام و انصافاً باید عرض کنم که وضعیت خوشنویسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ وجه با دوران قبل از آن قابل قیاس نیست

دوران قبل از انقلاب ما به سختی می‌توانستیم یک استادی را پیدا کنیم که به ما آموزش بدهد، ضمن آن که اساساً آموزش خط نسخ و خط ثلث چندان مورد توجه نبود ، چرا که بیشتر توجهات معطوف به نستعلیق و شکسته بود، اما پس از انقلاب، یک تحول و انقلاب فرهنگی در زمینه هنر خوشنویسی به وجود آمد و در همین قم نیز علاقه مندان به این هنر ناب چه از بین حوزویان و چه غیرحوزویان افزایش یافت.

با این وجود اعتقاد دارم که هنوز هم هنر خوشنویسی دارای چنان ظرفیتی است که باید به آن توجه کرد و به ویژه به مقوله آموزش نسل جوان و ایجاد جذابیت و گرایش در میان آن ها اهتمام ورزید.

به عنوان یک هنرمند پیشکسوت در حال حاضر و با توجه به شرایط امروز جامعه ، مهم ترین دغدغه شما چیست؟

یکی از دغدغه های جدی من در طول همه این سال ها این بوده که مراقب باشیم یک وقت کیفیت فدای کمیت نشود؛ البته بنده شخصاً مخالف بحث کمیت در تولید آثار هنری نیستم اما روی صحبتم این است که نباید کاری کنیم که کیفیت کارهای هنری و جذابیت و اثرگذاری آن ها کم شود.

در بحث نویسندگی نیز همین طور است؛ گاهی اوقات کتاب هایی نوشته می شود که واقعاً فاقد کیفیت و محتوای لازم هستند و به همین خاطر هم چندان دیده نشده و مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی کند. برعکس ما نویسندگان خوبی در کشور داریم که هر چند سال یک بار کتابی از آن ها منتشر می شود اما همین کتاب ها بارها و بارها تجدید چاپ می شوند.

بنابر این اصل بحث من این است که بکوشیم چه در عرصه کتاب و نوشتن و چه در خلق آثار هنری ، همواره کیفیت کارمان را ارتقا دهیم چرا که با این ارتقای کیفی است که می توانیم همچنان ماندگار شده و رضایت مردم و مخاطبان را جلب کنیم و گرنه به صرف توجه به کمیت، رشدی در کارمان نخواهیم داشت.

در پایان چه صحبتی با طلاب جوانی دارید که علاقه مند به فعالیت در عرصه های هنری هستند؟

البته بنده خودم را از حیث علمی و هنری در حدی نمی‌بینم که توصیه ای داشته باشم، چرا که هرچه هست، توفیقاتی بوده از ناحیه پروردگار و لطف ائمه (ع) که به ما توفیق داده در حرم های اهل بیت(ع) و مباحثی که مرتبط با حوزه دین بوده ، فعالیت داشته باشیم و بسیار امیدوارم که این کارهای ما مورد توجه خدای متعال و حضرات معصومین قرار گرفته باشد و توشه راهی باشد برای ما در سفر آخرت.

و اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم که الان خوشختانه با تاکیدات خاص مقام معظم رهبری که خودشان یک هنرشناس قهار هستند، توجه خوبی به مقوله هنر در حوزه شده و به خصوص در دوره جدید مدیریت حوزه که آیت الله اعرافی عهده دار آن هستند، شتاب خوبی در این بخش شاهد هستیم. آنچه مهم است این که طلاب عزیز باید از این فرصت ها به خوبی استفاده کنند.

در کنار توجه به مباحث هنری ، آن چه مهم و ضروری است، حفظ و تقویت هویت طلبگی است چرا که این هویت آمیخته با دو گوهر علم و تقواست و لذا اگر ما به این مسایل در حوزه توجه داشته باشیم چه در عرصه کارهای هنری، چه تبلیغی ، چه کتاب نوشتن، چه شعر گفتن و چه کارهای علمی و پژوهشی موفق خواهیم بود و خواهیم توانست شأن و رسالت طلبگی خود را به درستی انجام دهیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha