چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نشست صمیمانه با عوامل  سریال سر دلبران

حوزه/ مدیر دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه با تاکید بر این که کم کاری صورت گرفته در برقراری ارتباط و تعامل میان حوزویان و هنرمندان را باید جبران کنیم، گفت: در ۳۵ سریال تلویزیونی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، بازیگرانی ایفاگر نقش روحانی بوده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست نقد و بررسی سریال "سر دلبران" که با حضور عوامل این سریال تلویزیونی در سالن جلسات ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به نقش کلیدی و محوری روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم و استمرار انقلاب، اظهار داشت: در احادیث داریم که عالمان وارث انبیا هستند و همان طور که انبیا رسالت انسان سازی را برعهده داشتند تا بشریت را از فرش به عرش برسانند، همین رسالت نیز به عهده علما و حوزویان است که امروز هم پس از ارتحال امام (ره) ، مقام معظم رهبری سکاندار هدایت جامعه را عهده دار هستند.

وی افزود: طبعاً به دوش کشیدن رسالت جامعه ممکن است با برخی ناملایماتی ها همراه باشد، چه آن که ممکن است برخی افراد و گروه ها حرکت های اصلاحی را برنتابند و اقداماتی علیه روحانیت انجام دهند که از جمله این اقدامات ترور شخصیت های برجسته ای چون شهید مطهری و شهید بهشتی در سال های آغازین انقلاب بوده که این بزرگواران هدفمند به شهادت رسیدند.

وی همچنین با بیان این که فیلم و سینما همواره یکی از ابزارهای مهم هنری در جامعه بشری بوده، گفت: اساساً هنر عنایت خدا و سرمایه الهی است که البته در تعریف هنر و مصادیق آن نظرات گوناگونی وجود دارد اما در یک نگاه کلی انواع هنر از حیث جهت گیری بر سه قسم است که شامل هنر الهی، هنر ضد الهی و نیز هنر خنثی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی افزود: اگر هنر به عنوان ابزاری برای القا و تزریق آرمان ها و فضیلت ها باشد قداست پیدا می کند و این هنر ، الهی است اما اگر در خدمت اهداف غیر الهی باشد، هنری غیرالهی است و در شکل سوم چنانچه بدون این دو هدف گیری و صرفاً برای سرگرمی باشد و بار ارزشی و ضد ارزشی نداشته باشد ، هنر خنثی است و امروز در جامعه انسانی هر سه نوع هنر قابل مشاهده است.

وی بیان داشت: انبیای الهی در بخش مربوط به هنر الهی ، انواع هنرها را در خدمت اهداف مقدس خود درآوردند که بارزترین آن ها قرآن کریم است که صدها مقاله و کتاب درباره بازشناسی هنرهای قرآن به رشته تالیف درآمده و به ویژه در دو سه دهه اخیر پایان نامه های مختلفی درباره ابعاد هنری قرآن نگاشته شده ، هر چند که باز هم لازم است که پژوهشی جدی درباره هنرهای قرآنی از این منظر انجام شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در این راستا بی شک مسئولان و مدیران صدا و سیما و سینماگران با تعامل جدی خود با حوزه و نهاد دین، می توانند هر چه بیشتر و بهتر در مسیر تبیین و ترویج هنر قرآنی حرکت کنند.

وی به اهمیت نقش حوزه و روحانیت در عرصه هنر تاکید کرد و افزود: با تفاهم نامه ای که میان رییس صدا و سیما و مدیر حوزه های علمیه منعقد شده ، تلاش شده تا به بسیاری از این اهداف دست یابیم.

وی اضافه کرد: یک رسالت مهم حوزویان در عرصه هنر، راهبری و جهت دهی محتوایی و ارزشی به مجموعه دستگاه های هنری کشور است چه آن که در این باره دِینی به گردن روحانیت است و جامعه هنری این حق را به گردن حوزه دارد که مجموعه فضایل و اخلاق و معارف اسلامی را از او اخذ کرده و در کار هنری و رسانه ای اش لحاظ کند.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی گفت: به اعتقاد ما این عطش و نیاز وجود دارد و اگر کوتاهی کرده ایم باید در مقام جبران برآییم و حوزه با شخصیت های حقیقی و حقوقی در عرصه های مختلف به خصوص هنر و رسانه ارتباط بگیرد تا به این وسیله همگی در تبیین و تبلیغ آموزه های قرآنی و دینی موفق باشیم.

وی ابراز داشت: بسیاری از هنرمندان ما علاقه جدی به دین و کشور و نظام و انقلاب دارند و اگر ارتباطی تاکنون به آن صورت میان حوزه و هنرمندان شکل نگرفته، کم کاری از ناحیه ما بوده و باید این را جبران کنیم.

وی گفت: رسالت مهم دیگر ناظر به ورود به عرصه تصدی گری برخی جاهایی است که جزو شأن و توان روحانیت است و در این چهار دهه در حوزه های علمیه، مراکز هنری و آموزشی تاسیس شده و به خصوص نهادهایی چون مرکز مدیریت حوزه ، دفتر تبلیغات اسلامی، مدرسه اسلامی هنر، دانشگاه صدا و سیما و مرکز پژوهش ها اسلامی آن فعال و اثرگذار بوده اند، ضمن آن که در دوره اخیر نیز برخی معاونت های حوزه در این راستا کارهای خوبی را شروع کرده اند.

مدیر دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه ادامه داد: همچنین ما برنامه سالانه ای در حوزه داریم به عنوان هنرهای آسمانی که چهارده هنر را به شکل عملی طلاب دنبال می کنند و از افراد موفق در این عرصه ها تجلیل به عمل می آید و لذا بسیار خوب و لازم است که هنرمندان و فیلمسازان با مسئولان و نخبگان این جشنواره نیز ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چرایی و فلسفه ورود کسوت روحانیت به سریال ها و فیلم ها گفت: در همین خصوص اختلاف نظری در اول انقلاب بود به این معنا که برخی مخالف بودند که چهره روحانی در فیلم ها وجود داشته باشد چرا که می گفتند این کار ممکن است به قداست و شان روحانیت آسیب وارد کند و البته برخی نیز موافق بودند اما در کل اجماع بر این شد که زندگی و فعالیت روحانیت نیز در سریال ها و فیلم های سینمایی به تصویر کشیده شود.

وی همچنین ابراز داشت: بر اساس بررسی هایی که ما داشته ایم در طول چهار دهه بعد از انقلاب ،در 35 سریال به نحوی به کسوت و نقش روحانیت پرداخته شده که البته تحلیل و بازبینی دقیقی در این باره بر اساس نقاط ضعف و قوت صورت گرفته و ماحصل تحقیقات و پژوهش ها به آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه داده شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha