پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست صمیمانه با عوامل سریال سر دلبران-۲

حوزه/ محمد حسین لطیفی، کارگردان سریال "سر دلبران" با بیان این که اصالتاً قمی است و از زندگی روحانیون شناخت خوبی دارد، گفت: هدفم در سریال "سر دلبران" نمایش زندگی ساده و مردمی روحانیت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محمد حسین لطیفی طی سخنانی در نشست نقد و بررسی این سریال که امروز با حضور برخی از عوامل آن و به همت خبرگزاری حوزه در سالن جلسات ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، سخنان خود را چنین آغاز کرد: خداوند را شاکرم که شرایطی برای من در طول زندگی مهیا کرد که بتوانم به بخش مهمی از دغدغه هایم در سریال ها و فیلم ها بپردازم.

وی افزود: بنده گاهی به مدیران ارشد تلویزیون در دوره های مختلف از جمله آقای ضرغامی گفته ام که شماها در تلویزیون مدیر هستید و احیاناً بعد از مدتی در جای دیگر مدیریت خود را ادامه داده و یا بازنشسته می شوید؛ اما تلویزیون مال من است؛ چرا که آن را به عنوان یک منبری می شناسم که به واسطه آن حرف خود را بزنم و این حرف و سخن بیننده و شنونده داشته باشد.

این کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشورمان همچنین ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این نشست گفت: طبعاً کار بشری گاهی با خطا هم آمیخته می شود اما به طور جدی معتقدم که باید در عرصه های گوناگون رسانه ای و هنری به خصوص داستان ها و سریال های مذهبی کار کرد و در ایفای سهم خود در این خصوص تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: وقتی آقای شفیعی پس از سریال" تنهایی لیلا" متن کوتاه و طرحی از سریال "سر دلبران" را داد، سریع قبول کردم چرا که دیدم این طرح  دارای موقعیت خوبی است که می توان به وسیله آن یک سریال خوب و تاثیرگذار ساخت.

لطیفی همچنین با بیان این که اصالتاً قمی و بچه محله چهارمردان است، افزود: مواردی بوده که با برخی روحانیون زندگی کرده ام و این قشر شریف را از نزدیک می شناسم ، ضمن آن که در میان قوم و خویش نیز افراد روحانی داریم که این مساله نیز به شناخت من از زندگی روحانیون کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این سریال سعیم این بوده، آنچه به تصویر می کشم برآمده از اعتقادم باشد و خواسته ام بگویم ،اگر می گویند که در جامع میان روحانیون و مردم فاصله ای ایجاد شده باید این فاصله را برداشت.

وی افزود: البته طبعاً در بین برخی روحانیون، خطاها و اشتباهاتی بوده که شاید گاهی هم از سوی برخی جریانات برجسته شده و این ها در فاصله افتادن میان برخی از روحانیون با مردم موثر بوده؛ اما در این سریال سعی کردم که زندگی ساده روحانیت مردمی و دوست داشتنی را به تصویر بکشم.

کارگردان سر دلبران یادآور شد: از سویی طبیعی است وقتی ما درباره هر قشری فیلم بسازیم انتقاداتی از سوی اهالی آن صنف یا قشر مطرح می شود که درباره روحانیون هم شاید این طور است و برخی از انتقادات به سریال از نظر بنده وارد است؛ اما تلاش ما این بوده که سبک زندگی روحانی و نوع ارتباطش با مردم محل و کسبه را در این سریال نشان دهیم.

وی در پاسخ به این انتقادات که مناسبات میان سید سلیم ، شخصیت روحانی سر دلبران در داخل خانه با همسر و مادرش یک مقدار به تنش و عصبانیت بیش از حد کشیده شده است نیز گفت: اتفاقاً برخی می گویند که چرا مثلاً این شخصیت روحانی بی عیب و نقص است؛ به هر حال ما در تلویزیون با انبوه مخاطب با سلایق و دیدگاه های مختلف روبرو هستیم که اظهار نظر می کنند.

لطیفی افزود: این که گاهی سید سلیم با خانواده اش تندی می کند، بیشتر به خاطر وارد شدن به بحث غیبت و تهمت است و این که مقید به رعایت موازین اخلاقی و دینی است و روی این موضوع حساس است.

وی بیان داشت: از سویی این که بحث نازایی و فرزند نداشتن او مطرح شده خواسته ایم بگویی که روحانیون نیز مثل دیگر اقشار مشکلاتی از قبیل نازایی دارند و این طور نیست که آن ها هیچ مشکلی در زندگی خود نداشته باشند.

وی اضافه کرد: تلاش می کردم که تنش ها و درگیری های مردم و اهالی محل با سید سلیم شیرین باشد و حتی طعنه هایی که به او می زنند رویکرد واقع گرایانه ای داشته باشد تا کلیت کار شعاری و کلیشه ای هم نباشد، هر چند که ممکن است جاهایی اشتباه کرده باشیم که از این بابت عذرخواهی می کنم.

لطیفی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن رد برخی حرف و حدیث ها مبنی بر گران تمام شدن سریال سر دلبران به جهت حمایت و پشتیبانی سازمان اوج از آن گفت: اتفاقاً این پروژه بسیار ارزان بود و این طور نبود که چون حامی آن اوج باشد ، ما بر سر سفره پهنی نشسته بودیم و پول زیادی گرفته ایم ، ضمن آن که سریال پایتخت پنج به عنوان مثال از حیث تعداد قسمت هم نصف سریال ما بود اما دو برابر پیشتر پول گرفت.

وی همچنین ابراز داشت: بنده به طور خاص به مساله شفایافتن مریض اعتقاد بسیاری دارم چه آن که در مقطعی درباره مرحوم پدرم از امام رضا(ع) شفا گرفتیم و لذا قصد انکار حقیقت شفا را نداشتم، اما در سریال سر دلبران خواستم بگویم که روحانی داستان اهل سوء استفاده و دکان بازکردن به این بهانه نیست و باور و اعتقاد مردم را سرقت نمی کند.

کارگردان سریال "صاحبدلان" در خصوص چرایی انتخاب شهر یزد و بافت سنتی معماری آن برای ساخت سریال گفت: این که در سریال نشان داده می شود اکثر اهالی به مسجد می آیند، بیش از آن که ریشه در واقعیت داشته باشد ، هدف الگوسازی بوده هر چند که واقعاً در یزد چه از حیث معماری و چه از حیث استقبال مردم در برخی مناطق این طور است.

وی افزود: یکی از اهداف ما این بود که می توان سریالی ساخت با محوریت روحانی و مسجد و این که نشان دهیم چقدر خوب است نماز صبح درب مساجد باز باشد و این مساله به یک الگو در جامعه ما تبدیل شود.

لطیفی بیان داشت: از سویی این که در سریال شخصیت ها بیشتر با لهجه یزدی صحبت نمی کنند به خاطر آن بود که ما با وجود بازیگران حرفه ای ، چندان امکان ساخت چنین سریالی را در تهران نداشته ایم و این که مثلاً شخصیت اصلی با بازی آقای برزو ارجمند می خواست لهجه یزدی داشته باشد باید کار را دوبله می کردیم که شاید جالب نمی شد و حتی مورد اعتراض مردم یزد واقع می شد.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha