جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دهه کرامت

حوزه/ نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مجموعه‌های مختلف مردمی در کنار یکدیگر با عنوان شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) گردهم آمدند تا دهه کرامت متفاوتی را برای سال ۹۷ رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور و ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان قم، ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان و مدیران استانی و ملی به صورت هم‌زمان در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در این نشست با اشاره به این که جشنواره مردمی کرامت به عنوان مهم‌ترین کار مردمی دهه کرامت در سطح کشور با همکاری مجموعه‌های مختلف دنبال می‌شود، اظهار کرد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی، آزیین‌بندی شهرها، برگزاری جشن تکلیف برای دختران و اجرای پویش لبخند کرامت با محوریت آزادسازی بانوان زندانی از جمله دیگر اقدامات مهم در دهه کرامت خواهد بود.

حجت‌الاسلام صفر فلاحی از اعزام سفیران کریمه به استان‌های مختلف و کشورهای دارای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: در همه استان‌ها با محوریت هیئت‌های مذهبی جشن‌های مردمی حداقل در 11 نقطه برگزار می‌شود که در این برنامه‌ها محوریت وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله علیهاست اما اتفاقات دیگر همانند جنگ‌های قرآنی نیز رقم زده می‌شود.

حجت‌الاسلام  سعید روحانی مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم نیز با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف دستگاه‌ها و نهادها به ویژه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) مشارکت داریم، اظهار کرد: همکاری و تعامل با مجموعه‌های فرهنگی به عنوان یکی از محوریت‌های اصلی دبیرخانه دنبال می‌شود.

وی از برگزاری جشنواره ورزشی کانون‌های مساجد استان قم در دهه کرامت یاد کرد و ادامه داد: اکنون مسابقه فرهنگی «از کریم تا کریمه» نیز در سطح کشور با محوریت مساجد در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام  روحانی با بیان اینکه برنامه‌های مساجد به صورت منسجم با نام حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام رضا علیه‌السلام با رویکرد مردمی دنبال می‌شود، تصریح کرد: اعزام اساتید سبک زندگی رضوی و سیره حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به مساجد و ترویج سبک زندگی اسلامی در دهه کرامت به صورت ویژه دنبال می‌شود.

*اختصاص تخفیف‌های ویژه به مسافران مذهبی توسط هتل‌داران

همچنین، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه این سازمان در دو بخش با محوریت خانواده و سبک زندگی با تأسی و بهره‌برداری از سیر و سلوک ائمه اطهار(ع) برنامه‌های خود را دنبال می‌کند، اظهار کرد: در ادارات کل استان‌ها در دهه کرامت میان نماز جماعت ظهر و عصر سخنرانی اساتید حوزه با موضوع شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و امام رضا علیه‌السلام دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام  فخرالدین صابری اضافه کرد: جشن تکلیف دختران کارکنان سازمان میراث فرهنگی نیز در دهه کرامت با هدف معرفی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله و سیره رفتاری ایشان در عرصه عبادت و حجاب و عفاف برگزار می‌شود.

وی از برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع زندگی و رهنمودهای امام رضا علیه‌السلام و معرفی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها یاد کرد و ادامه داد: پیشنهاد تخفیف 15 تا 50 درصدی در قم، مشهد و شیراز با هدف خدمات‌رسانی ویژه به مسافران و گردشگران مذهبی به هتل‌داران و صاحبان مراکز اقامتی ارائه شده است.

در ادامه این نشست قائم مقام دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی مهم‌ترین ماموریت این اتحادیه را تربیت آینده‌سازان و دانش‌آموزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: در حوزه دختران طرحی تعالی دختران را با مبنای توجه به تفاوت‌های میان مردان و زنان دنبال می‌کنیم.

سید ابراهیم از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان یاد کرد و ادامه داد: در طول سال به دنبال این هستیم تا مدل الگوی زندگی که برگرفته از زندگی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیهاست را به دختران دانش‌آموز منتقل کنیم.

*غبارروبی امامزادگان 12 استان در دهه کرامت

نماینده انجمن‌های اسلامی بازار و اصناف نیز به‌‎عنوان عضو دیگر شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور با اشاره به این که برنامه‌های دهه کرامت به هشت هزار مجموعه صنفی اطلاع‌رسانی می‌شود، عنوان کرد: جامعه اصناف کشور در جریان فرارسیدن دهه کرامت قرار می‌گیرند و بیش از یک و نیم میلیون پیامک در این راستا ارسال خواهد شد.

مصطفی بهارلویی به غبارروبی امامزادگان 12 استان در پنجم زیقعده سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال این برنامه به صورت گسترده‌تر دنبال می‌شود؛ جشن زیر سایه خورشید نیز با محوریت اصناف در بازارهای مختلف کشور به ویژه بازار تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در قالب صندوق‌های قرض‌الحسنه به مناسبت دهه کرامت تسهیلات ویژه به افراد نیازمند ارائه می‌شود، مطرح کرد: امیدواریم در این دهه با محوریت مساجد بازارها بتوانیم به ترویج نشاط معنوی به شیوه مطلوب بپردازیم.

همچنین، نمایندگی آستان قدس رضوی در قم با اشاره به اینکه این آستان نیز همانند سال‌های گذشته برنامه جامعی را با محوریت امام رضا علیه‌السلام برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: فعالیت‌های مختلف در سطوح حرم مطهر رضوی، مشهد مقدس، سراسر کشور و بین‌الملل دنبال می‌شود تا بتوانیم به توسعه مفهوم خادم و خدمت و حرم و حریم برسیم.

*استفاده از مشارکت 10 هزار جوان مذهبی در کاروان‌های زیر سایه خورشید

حجت‌الاسلام سید محمد باقر تکیه‌ای با بیان اینکه در شهر مقدس مشهد هشت هزار برنامه به مناسبت دهه کرامت اجرا می‌شود، تصریح کرد: در سطح کشور با استفاده از ظرفیت کاروان‌های زیر سایه خورشید از مشارکت 10 هزار جوان در روستاها و شهرهای مختلف استفاده می‌شود.

همچنین، نماینده آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ(ع) در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت طی سخنانی مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مردمی دهه کرامت در فارس، حرکت کاروان‌های پیاده‌روی از نقاط مختلف استان به سمت این آستان مقدس است.

محمد ابراهیم‌نژاد با تاکید بر اینکه برنامه‌های دهه کرامت با رویکرد مردمی دنبال می‌شود، گفت: بیش از 40 سازمان و نهاد دولتی و مردمی در کارگروه‌های تخصصی متناسب با امکانات و خدمات خود سازماندهی شده و فعالیت‌های مختلف را در دهه کرامت دنبال می‌کنند.

*اهدای کتاب حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری به تولیت آستان حضرت معصومه(س)

در پایان این نشست تولیت آستان کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه مناسبت‌های مذهبی فرصتی برای جریان‌سازی است، مطرح کرد: اگر به دنبال جریان‌سازی موضوعی هستیم باید به دنبال مردمی کردن آن باشیم به همین علت باید از پرداختن به امور منتسب به دستگاه یا نهادها بپرهیزیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی با بیان اینکه فعالیت‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت باید با نیت خالص، دقت و مشارکت در حد توان دنبال شود، عنوان کرد: فراگیری مشارکت آحاد مردم باید مورد توجه قرار گیرد، همانطور که شیاطین با امپراطوری که در حوزه رسانه و فضای مجازی دارند پلیدی‌ها را در جامعه رواج می‌دهند، عطر دهه کرامت نیز باید سیاهی‌ها را از بین ببرد.

لازم به ذکر است، در این نشست نماینده آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از کتاب‌های دینی این شخصیت را به آیت‌الله سعیدی اهدا کرد.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، یونس عالی‌پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری و ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم از جمله دیگر افرادی بودند که در این نشست به ارائه گزارش فعالیت‌های مجموعه خود پرداختند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha