جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسلام و مسیحیت در جنوب شرق آسیا

حوزه/ با وجود گروه های تروریستی در فیلیپین نمی توان انتظار داشت قانون اسلام اجرا شود. این بی عدالتی درحق مسلمانان در ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال، باعث شده آنان ابزار سیاسی در دست غیر مسلمان شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، پروفسور پابلیتو بای دو، پیش از ظهر امروز در نشست علمی مشترک پژوهشکده حج و زیارت که با همکاری اداره کل همکاری های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباط در سالن اجتماعات حج و زیارت قم، با موضوع «اسلام و مسیحیت در جنوب شرق آسیا» برگزار شد، گفت: امروز قصد دارم از خودم، منطقه فیلیپین و حضورم در کشور ایران و این سازمان بگویم.

عضو هئیت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: در دانشگاه پابی تدریس می کنم و این دانشگاه زیر نظر پاب است و او ناظر مستقیم بر همه اتقاقات است، این دانشگاه در عرصه های معارف و  فلسفه فعالیت می کند. همان طور که درقم علما پرورش می یابند در دانشگاه پابی هم کشیشان تربیت می شوند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: هدف من در این جلسه ارائه بحث در مورد ارتباط بین اسلام و مسیحیت است. در نوشته های اسلام و مسیحیت این است که مسیحیان از مسلمانان تصور خوبی نداشتند و تصور مسلمانان از مسیحیان این است که آنان غاصب هستند.

پروفسور بای دو گفت: در این کشور بین  دو مذهب مسلمانان و مسیحیان شکاف وجود دارد؛ کشور فیلیپین کشور جوانی با قدمت چند هزارساله است، درجنوب کشور با مالزی روابط تجاری وجود دارد و به همین روابط مبلغین وارد این کشور شدند و اسلام را ترویج کردند و بعد در این کشور اسلام مستقر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: در قرن 13 با حضور مبلغین، تمدنی در جنوب این کشور ایجاد شد و حتی چین این تمدن را به رسمیت شناخت و در قرن 15 با حضور اسپانیا برای تجارت، مسیحیت ترویج و شکل می گیرد و این استعماری بود که ایجاد شده بود.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه نماد استعمارگران کشتی هایی بود که بر روی آن سلیب از سوی اسپانیا نصب شده بود، افزود: اسپانیا موفق شده قسمت های مرکزی و شمالی را به مسیحیت ملحق کنند و در سالها بعد مدارس مسیحیی را درست کردند.

پروفسور بای دو گفت: در این کشور جزایری وجود دارد که اسپانیا جزایر شمالی و مرکزی را تصرف کرد. در آن دوره ای که اسپانیا اقدام به استعمار گری کرده بود، دوره مسیحیی سازی می نامند و همین مسئله باعث تداعی جنگ بین مسلمانان و مسیحیان شده بود و دائم مسیحیان اسپانیا و فیلیپین به قصد مسیحی سازی، تصرف مراکز تجاری و تجربه آندلس به جنوب فیلیپین که اسلام در آن بود، در جنگ بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: این جنگ چندین هزار سال طول کشید و همین قضیه باعث نفرت مسلمانان از مسیحیت شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بعدها پیمانی بین آمریکا و فیلیپین بسته شد و اسپانیا در جنگ با فیلیپین شکست خورد و مناطق تصرف شده مرکزی، شمالی و جنوب را به آمریکا واگذار کرد؛ این مسئله باعث کینه فراوان بین مسلمانان علیه مسیحیت شده  است و لازم است گفته شود که فیلیپین به آن جنگ به تصرف آمریکا در آمده بود.

پروفسور بای دو گفت: آمریکایی ها وارد فیلیپین شدند و مسلمانان را مجبور به پیروی کردند و حتی برای نفوذ بیشتر شرکت های چند ملیتی تأسیس کردند. به خاطر این شرکت ها، امریکایی ها موفق شدند جمعیت زیادی از مسیحیت را وارد جنوب فیلیپین که مسلمانان بودند کنند و همین مسئله باعث کوچکتر شدن منطقه مسلمانان شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: طبق آمار جمعیت مسلمانان بین 5 تا 7 درصد به صورت کانال رسمی و غیر رسمی بین 10 تا 15 درصد است و همین موضوع باعث نفرت مسلمانان از فیلیپین شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: دولت فیلیپین تحت نفوذ آمریکا است ومسیحی برای مسلمانان به مانند سرباز است که از طرف ارتش فیلیپین درست شده بود و هدف آنها حمایت از مسیحیان است.

پروفسور بای دو گفت: دلیل دیگر معنای مسیحیت و نفرت مسلمانان، اکثریت آنها است. مسیحیت دوست ندارند در کنار مسلمانان زندگی کنند. این موارد نشان دهنده ظلم وستم به مسلمانان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: مسلمانان دارای زبان و فرهنگ مختلف هستند و همین مسئله باعث اتحاد در برابر با مسیحیت شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ازسال 1970 به بعد شاهد جریان هایی از مسلمانان درمقابل مسیحیت هستیم و اولین جنبش میندانائو بوده که برای رسیدن به اهداف سیاسی، حاضر بودند بجنگند تا به استقلال برسند. این استقلالی که از آن سخن گفته می شود عادلانه نیست که تحت سلطه کشور فیلیپین باشد و در گذشته هم این گونه نبوده است و این جنبش دنبال سرزمین های بودند که از سوی دولت مسیحیی فیلیپین از مسلمانان گرفته شده است.

پروفسور بای دو گفت: ولی این جنبش تحت نفوذ دولت فیلیپین برای نفوذ در مسلمانان بوده است وبه مرور زمان شاهد جنبش آزادی بخش در درون این جنبش میندانائو بودیم. با شکل گیری این جنبش دومی افراطی شاهد جنگ های فراوان وکشته شده افراد زیادی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: اگر امروز به وضعیت اقتصادی نگاه کنیم می بینیم فقیرترین، مناطق در اختیار مسلمانان است. این جنبش میندانائو، به مرور زمان تبدیل به گروه افراطی گری شده است و هدفشان جبران شکست های گذشته بود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این جنبش آزادی بخش دنبال جدای دین از دولت هست و معتقدند برای جدایی باید  دین را جدای ازدولت اجرا کنیم.

پروفسور بای دو گفت:امروز دو جریان شناخته در منطقه مسلمان نشین فیلیپین داریم. گروه آزادی بخشی که نگاه اسلامی ندارد با دولت فیلیپین وارد صلح شده و همین مسئله باعث شکل گیری منطقه خود مختار شده که این براساس اسلام  نبوده؛ بلکه کپی از مسیحیان بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سنت توماس فیلیپین افزود: رئیس جمهور این کشور اهل میندانائو است ولی مسلمان نیست؛ بلکه مسیحیی است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در این کشور گروه های تروریستی وجود دارند ونمی توان انتظار داشت قانون اسلام اجرا شود. این بی عدالتی درحق مسلمانان در 400 تا 500 سال، باعث شده مسلمانان ابزار سیاسی در دست غیر مسلمان شوند.

40/313

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha