جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/  افتتاحیه طرح «میثاق طلبگی» ویژه طلاب جدیدالورود حوزه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق خطاب به طلاب جدید حوزه علمیه تهران، گفت: با اینکه امکان فراهم شدن موقعیت های اجتماعی خوبی برای شما وجود داشت اما در دوران غربت دین و در عصر غربت مهدویت و انسانیت، مسیر طلبگی و سربازی امام زمان(عج) را انتخاب کردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در مراسم افتتاحیه طرح «میثاق طلبگی» ویژه طلاب جدیدالورود حوزه علمیه تهران، با اشاره به جایگاه و رسالت خطیر طلبگی در جامعه اظهار داشت: شما به عنوان نوجوانان و جوانان جامعه انتخاب برترتان ورود به عرصه طلبگی بوده است و این بسیار ارزشمند است. انتخاب برتز یک مسئله عقلی و فطری است.

وی افزود: مثلا وقتی می خواهید لباس یا کفشی را بخرید همه سعی تان این است تا بر اساس شرایط و امکاناتی که دارید بهترین و برترین لباس یا کفش را انتخاب کنید و الا با وجود شرایط جنس بد و بی کیفیت انتخاب کنید، هم نزد خودتان زیر سؤال می روید و هم نزد دیگران باید پاسخگو باشید.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه در انتخاب برترین مسیر زندگی باید بسیار مراقب بود، عنوان داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود «یا علیُّ ، تُرید ستَّمائه ألف شاة، أو ستَّمائه ألفِ دینارٍ، أو ستَّمائه ألفِ کلمه؟ قال: یا رسول اللّه، سِتَّمِائه ألف کلمه. فقال صلى الله علیه و آله: أَجمع ستَّمائه ألف کلمه فی ستِّ کلمات». یعنی؛ اى على! ششصد هزار گوسفند مى خواهى یا ششصد هزار دینار یا ششصد هزار جمله؟ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پیامبر فرمود: آن ششصد هزار جمله را در شش جمله جمع می کنم».

وی در ادامه تفسیر نصایح پیامبر اسلام(ص) به امیرالمؤمنین(ع)، اظهار داشت: رسول گرامی اسلام(ص) در بیان آن شش جمله خطاب به امیرالمومنین(ع) می فرماید «إذا رأیت النّاس یشتغلون بالفضائل فاشتغل أنت باتمام الفرائض» یعنی هر گاه دیدى مردم به مستحبّات اشتغال دارند تو به کامل ساختن واجبات بپرداز. در ادامه پیامبر می فرمایند «و إذا رأیت النّاس یشتغلون بعمل الدّنیا فاشتغل انت بعمل الآخره؛ و هر گاه دیدى مردم به کار دنیا مشغولند تو به کار آخرت مشغول شو».

استاد حوزه علمیه با بیان این که تزکیه نفس و خودسازی یکی از ارکان اصلی طلبگی است، ادامه داد: در همین رابطه پیامبر اسلام(ص) به حضرت امیر(ع) می فرماید «و إذا رأیت النّاس یشتغلون بعیوب النّاس فاشتغل‏ انت بعیوب نفسک؛ و هر گاه دیدى مردم به عیبهاى دیگران پرداخته‏اند تو به عیبهاى خود بپرداز». «و إذا رایت النّاس یشتغلون بتزیین الدّنیا فاشتغل انت بتزیین الآخره؛ و هر گاه دیدى مردم به آراستن دنیا اشتغال دارند تو به آراستن آخرت مشغول شو».

وی با بیان این که خلوص نیت لازمه طلبگی است، گفت: در ادامه نصایح ششگانه پیامبر(ص) خطاب به امام می فرماید «و إذا رأیت النّاس یشتغلون بکثره العمل فاشتغل أنت بصفوه العمل: و هر گاه دیدى مردم به عمل فراوان مشغولند تو به عمل خالص بپرداز». «و إذا رأیت النّاس یتوسّلون بالخلق فتوسّل أنت بالخالق؛ و هر گاه دیدى مردم به خلق(خدا) توسّل مى‏جویند تو به خالق توسّل بجوى».

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق خطاب به طلاب جدیدالورود حوزه علمیه تهران، عنوان داشت: با اینکه امکان فراهم شدن موقعیت های اجتماعی خوبی برای شما وجود داشت اما شما در دوران غربت دین و در عصر غربت مهدویت و انسانیت، مسیر طلبگی و سربازی امام زمان(عج) را انتخاب کردید و این بسیار ارزشمند است و توصیه ام این است که قدر جایگاه و منزلت کنونی خود را بدانید.

وی تصریح کرد: همه بزرگانی که شما می شناسید و آرزو می کنید که همانند علمای بزرگ اسلام در جامعه اثرگزار بوده و پرچم دین را برافراشته نگه دارید و در خدمت اهل بیت(علیهم السلام) باشید، این علما و بزرگان هم روزی مثل شما وارد مسیر طلبگی شدند و طلبه جوانی که روزی وارد حوزه شد و همه او را به اسم محمدتقی می شناختند، با اخلاص و تلاش خود به مقامی رسید که همگان آرزو داشتند کلامی از او بشنوند یا برای ثانیه ای او را ببینند و آیت الله العظمی بهجت این چنین در دل مردم ماندگار شد چون جز خلوص و پاکی و خدمت به مکتب اهل بیت(ع) مسیر دیگری را انتخاب نکرد.

مدیر حوزه علمیه تهران در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های اختبار و تثبیت، خطاب به طلاب جدیدالورود، عنوان داشت: مهمترین هدف این دوره شناخت حوزه از روحیات، توانمندی و انگیزه شما در ادامه مسیر طلبگی است و بالعکس شناخت شما از دروس حوزه و مسیر طلبگی است و بعد از اتمام این دوره و آشنایی دو طرف با روحیات همدیگر، می توانید انتخاب دقیق تری از حضور در حوزه داشته باشید و اگر کسی به این نتیجه نرسید می تواند در دیگر عرصه های اجتماعی حضور یابد و به جامعه اسلامی خدمت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به عوامل موفیقت طلاب در حوزه علمیه، گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک طلبه، آگاهی از اهداف و برنامه های حوزه است. همچنین تلاش شبانه روزی و مجاهدانه در تحصیل علوم دینی و حفظ اخلاص در همه کارها از دیگر عوامل موفقیت طلاب در مسیر طلبگی است و امیدوارم همه شما عزیزان در این مسیر موفق عمل نمائید و افتخار سربازی امام زمان(عج) را داشته باشید. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha