پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 455633
۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
جنگ نرم

حوزه/ استکبار در قرن اخیر با سیاسی جلوه دادن مساله حجاب، با طرح «حجاب علیه حجاب» جنگ نرم فرهنگی را علیه زنان مسلمان به ویژه در عصر انقلاب اسلامی ایران به راه انداخته است.

خبرگزاری حوزه – تبریز :

بیشتر مردم کشور ما، به طور فطری با عفاف و حجاب موافق هستند، در پیمایشی که انجام شده بیش از ۷۰ درصد از بانوان، قائل به حجاب و عفاف هستند؛ اندک افرادی هستند که در شبکه های معاند با موضوع حجاب با عناد برخورد کرده و گاهی برخی از کسانی که خارج از کشور نشسته اند، برای زنان عفیف کشورمان در این زمینه تصمیم گرفته و تصور می ‌کنند مردم ما از آن‌ها پیروی می‌کنند.

از طرفی تعداد ۲۶ دستگاه رسمی در بحث عفاف و حجاب وظیفه دارند. باید دنبال شود آیا هر دستگاهی وظیفه خودش را انجام می دهد یا نه؟ آیا دستگاه های مسئول تنها برای ارائه گزارش عملکرد، مصوبات را اجرا می کنند؟ مردم باید در این زمینه از همه نهادها و دستگاه ها مطالبه کنند.

زیاده آشکار است، هر مقدار به موضوع حجاب پرداخته شود باعث افزایش آرامش و ارتقای امنیت در جامعه خواهد شد، رعایت عفاف و حجاب در مرحله اول برای خود فرد مفید است و مربوط به جنس خاص و قومیت خاص و جغرافیای خاص نیست.

هر چقدر بتوانیم پایه های امنیت اخلاقی و اجتماعی را تقویت کنیم نتایج آن را در جامعه خواهیم دید، این تقویت با تقویت فرهنگ عفاف و حجاب میسر می شود و باید در خانواده و در مدارس انجام شود؛ در این بین، نهاد خانواده بیشترین تاثیر را خواهد داشت و در خانواده توجه و علاقه به حجاب شکل می گیرد.

تاریخچه حجاب

 در بیشتر ملت ها و ادیان، حجاب در بین زنان وجود داشته است، هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است.

دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند،  مولف کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، می‌ نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می شود.

زنان در مشرق زمین، پوششی محکم‌ تر و کامل‌ تر از زنان غربی داشته و دارند و همین نشانگر این است که نگاه مردمان نسبت به زن در سرزمینی چون ایران متفاوت از دیدگاه سرزمین های غربی به مقوله «زن» بوده است؛ پوشش زنان در ایران باستان نشان می ‌دهد که حجاب زنان ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام به ایران، حجابی کامل و در جهان باستان منحصر به فرد بود.

حجاب در سایر ادیان

جالب است بدانید، حجاب زنان در مسیحیت، امری واجب به شمار می ‌آمده است، «جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این ‌باره می ‌گوید: «اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است.»

مسیحیت نه تنها احکام دین یهود در مورد حجاب زنان را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تاکید بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخته است، زیرا در شریعت یهود، تشکیل خانواده و ازدواج، امری مقدس به‌شمار می‌رفت و حتی در کتاب «تاریخ تمدن» ویل دورانت، آمده است که: «ازدواج در سن ۲۰ سالگی اجباری بود، اما از دیدگاه مسیحیت که تجرد، مقدس شمرده شده است، جای هیچ شبهه‌ای باقی نخواهد ماند که برای از بین رفتن تحریک و تهییج، این مکتب، زنان را به رعایت پوشش کامل و دوری از آرایش و تزیین، به صورت شدیدتری فراخوانده است».

 در این ارتباط، نگاهی به «انجیل» می‏‌اندازیم: «... و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلف‏‌ ها و طلا و مروارید و رخت گران‏ بها، بلکه چنانکه زنانی را می ‏‌شاید که دعوای دینداری می ‏‌کند به اعمال صالحه ... ».

همچنین درباره وقار و امین بودن زن می‏‌خوانیم: «و به همین گونه زنان نیز باید با وقار باشند و نه غیبت ‌گو؛ بلکه هوشیار و در هر امری امین».

نهاد خانواده در تیررس دشمنان

در قرن اخیر، حجاب به یک مساله و ابزار برای فشار سیاسی علیه دولت ها و ملت ها مبدل شده است، حادثه کشف حجاب در دوره رضاخان یکی از نمونه های روشن این مساله است؛ در سال های اخیر نیز، مطرح کردن حجاب اختیاری و علم کردن روسری های سفید در «چهارشنبه سفید» که از بیرون کشور، مدیریت می شود، نشان از تلاش های استکبار برای سیاسی کردن این واجب شرعی و اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم حاکم کردن بی بند و باری در جامعه را یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی دشمن عنوان و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف دشمنان مدگرایی است، دشمن تلاش می کند تا با شبکه های ماهواره ای و تبلیغ لباس های نامناسب زمینه بدحجابی را در جامعه اسلامی ایران ترویج دهد.

امام جمعه تبریز گفت: باید مسئولان و خانواده ها هوشیار باشند، دشمنان این نظام بنیان خانواده ها را هدف گرفته اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: دشمن می‌ خواهد با ترویج آزادی‌ های بی حد و حصر، ایمان و ارزش ‌های دینی را دچار تزلزل کند و اعتقادات نسل جوان را از بین ببرد.

بدحجابی در جامعه بیداد می کند

امام جمعه مراغه با اشاره به اینکه حجاب به عنوان عملی شرعی و واجبی اسلامی است، عنوان کرد: عدم عمل به این امر الهی در داخل خانه ها به خود شخص ربط دارد اما اقدام به مخالفت با حجاب و اقدام به بی حجابی در اجتماع منافی احکام اسلامی بوده و برخورد با آن ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی گفت: افرادی که با حجاب در جامعه مخالفت می کنند، در برابر شهدا و خون هایی که در راه اسلام و انقلاب ریخته شده، مسئول هستند.

وی با انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در شهرهای کشور افزود: بدحجابی در جامعه بیداد می کند و خانواده ها باید در زمینه حفظ و رعایت آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر نقش روحانیت در صیانت از ارزش های اسلامی اضافه کرد: علما و مرجعیت همواره مایه ماندگاری و دوام اسلام و تشیع بوده و در این راه نیز خواهند بود.

حجاب یک مساله جنسیتی است یا فراجنسیتی؟

اما باید ببینیم حجاب یک مساله جنسیتی است یا فراجنسیتی؟ ضمانت اجرایی یک حقوق اجتماعی مثل حجاب در جامعه اسلامی، چگونه باید تامین شود؟ در این زمینه نظر یک روانشناس و استاد دانشگاه را جویا شدیم.

یک استاد دانشگاه با اشاره به فاصله‌ بین سلیقه‌ فردی و حق در جامعه، اظهار کرد: اگر قوانین جامعه خلاف فطرت انسانی باشد، باید در مقابل آن حرکتی جدی اعمال شده و نواقص اصلاح شود، اما اگر مطابق با نیازها و وجود انسانی باشد باید علاوه بر صیانت، فرصت جولان علیه آن را نیز گرفت.

 نیلچی ‌زاده با تاکید بر اینکه در نظام اجتماعی باید برخی از خواسته‌ ها را محدود کنیم، خاطرنشان کرد: اگر مقرر باشد همه قوانین بر اساس اخلاقیات صرف و بدون ضمانت اجرایی باشد، باید با یک جامعه‌ بسیار فرهیخته و با حذف ناهنجاری ‌ها مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه هر قدر اخلاقیات در جامعه رشد بیشتری داشته باشد، خود "فرد" ضمانت اجرایی حقوق اجتماعی می ‌شود، یادآور شد: در مقابل، هر چه جامعه دچار انواع تلاطمات باشد باید دقت‌های لازم اعمال شود تا قوانین دقیق و جزیی بوده و ضمانت اجرایی داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که حجاب یک مسئله جنسیتی است یا فراجنسیتی؟ تصریح کرد: امروزه برخی برآنند که حجاب را مسئله‌ای جنسیتی جلوه دهند و کسانی که مخالف این مسئله هستند حجاب را محدودیت زنان برای آسودگی مردان تعریف می ‌کنند، در حالی که حجاب مسئله‌ای فراجنسیتی است، حجاب اختصاصی زنان نبوده و همه جوامع متمدن بر فراجنسیتی بودن پوشش مناسب و متعارف تاکید دارند.

نیلچی ‌زاده با بیان اینکه رفتارهای نابسامان و خلاف جامعه همواره در طول تاریخ وجود داشته است، افزود: امروز جریان‌ های غلط برای اینکه بتوانند با جریان حقیقی و ناب مقابله کنند نیاز به نظام سازی و تشکیلات سازی دارند به همین جهت رفتارهای متناقضی را انجام می‌دهد، به عنوان مثال کلیسای شیطان پرست‌ ها را به عنوان کلیسای رسمی مطرح می ‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت: حجاب در تعاریف فرادینی، هنر پوشیدگی است، به نحوی که فرد مثل سایر جانداران به عنوان موجودی غریزی دیده نشده و به عنوان انسانی مطرح شود که در تعاملات خود بتواند مناسب ترین برخورد را داشته و از انواع آسیب‌ ها مصون بماند.

 

گزارش: بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha