پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حوزه علمیه

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: حوزه‌های علمیه در عرصه‌های گوناگون دیدگاه جهان‌شمول داشته باشند تا بتوانند با سبک و سیاق جدید پاسخگوی مباحثی که جهان بشریت به آن نیاز دارد، باشند.

حجت‌الاسلام محمد روحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به رسالت حوزه و حوزویان در دنیای امروز، با تأکید بر این که باید در شرایط فعلی حوزه علمیه یک دیدگاه جهان‌شمول داشته باشد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید با مجهز شدن به علوم و فنون روز و دیدگاه جهان‌شمول پاسخگوی نیازهای حکومت اسلامی و عموم مردم باشند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه باید با هدف تأمین نیازهای نظام اسلامی و آینده‌نگری، خود را به علوم و فنون روز تجهیز کنند تا با پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی و مطالبات نخبگان و مردم عادی کارآمدی خود را در عرصه‌های گوناگون جهانی به اثبات برسانند.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه باید با الگو قرار دادن قرآن و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) مبانی علمی و دینی خود را تقویت کرده و با ارائه برنامه‌هایی بنیادی و بلندمدت با تحولات روز دنیا همگام شوند.

وی ادامه داد: البته حوزه‌های علمیه باید همیشه آینده‌نگر و زمان‌شناس بوده و در ارائه راهبردها و برنامه‌های استراتژیک و کاربردی اولویت‌ها و مباحث کلان نظام اسلامی را در نظر بگیرند تا مباحث و برنامه‌های اهم فدای مباحث دیگر نشود.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: در حقیقت حوزه‌های علمیه در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اهداف بلندمدت خود افزون بر تمسک به قرآن و آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، نیازمند استفاده از قانون اساسی، رهنمودهای امام خمینی(ره) و فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستند.

وی با تأکید بر توجه به محتوای برنامه‌ها، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید با تدوین صحیح راهبردهای عملیاتی بخش مطالعات راهبردی خود را برای پاسخ به نیازهای جامعه فعال کرده تا بتواند در کنار مباحث علمی، مباحث به‌روز، کارآمد و مهارت‌های کاربردی را داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در پایان تأکید کرد: در کنار مباحث روز حفظ اصول و سنت‌های اصیل حوزوی و انطباق سیاست‌ها با اصول و سنت‌ها - که بسیار مهم است- نباید نادیده گرفته شود تا به این طریق شاهد تحولی مطلوب در عرصه حوزه‌های علمیه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha