سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ همایش علمی پژوهشی حیات طیبه

حوزه/ زمان جاهلیت، ارزشی برای زن قائل نبودند و تنها از آن به عنوان کالا نام می بردند، اما اسلام نگاه دیگری به زن دارد و آن ریحانه بودن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی پیش از ظهر امروز در دهمین همایش علمی - پژوهشی حیات طیبه و اولین همایش بین المللی جایگاه زن و خانواده درتحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه اسلامی که در مجتمع آموزشی عالی بنت الهدی برگزار شد به موضوع حقوق  زن و مرد از نگاه اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: بین زن و مرد اشتراکات و تساوی وجود دارد که از جمله آن تساوی در ماهیت، تساوی در تکامل معنوی، تساوی درانتخاب حق و باطل و تکالیف، تساوی در استقلال اجتماعی و سیاسی و تساوی درمالکیت اقتصادی و حقوق خانوادگی است.

این استاد حوزه عنوان کرد: از نگاه روایات تفاوت هایی بین زن و مرد وجود دارد که از جمله آن جنسی، تشریعی، ارث، طلاق، مقایسه حق اقتصادی زن در جاهلیت و اسلام، مالکیت اقتصادی زن، دیه، مهریه و نفقه است.

وی با اشاره به بررسی جایگاه زنان در جاهلیت افزود: زمان جاهلیت ارزشی برای زن قائل نبودند و تنها از آن به عنوان کالا نام می بردند؛ اما اسلام نگاه دیگری به زن دارد و آن ریحانه بودن است.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به جایگاه حقوقی زن اظهارداشت: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند« بیشترین خیر و برکت از آن زنان است و اگر هر مردی خوشحالی همسرش را فراهم کند،خدا خوشحالی او رافراهم خواهد کرد».

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی گفت: در روایت دیگر معصوم(ع) فرمودند« به زنان خود احترام بگذارید و تکریم کنید و او را گرامی بدارید تا وارد بهشت بدون حساب شوید.»

این استاد حوزه عنوان کرد: روایات از توهین و بد اخلاقی و اذیت به زنان را نهی کردند و برای آن آثار وضعی برشمردند که از جمله آن پذیرفته نشدن عمل است.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha