جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنفرانس «فتوا و مسائل معاصر» در اندونزی

حوزه/ نخستین کنفرانس بین‌المللی «فتوا و مسائل معاصر» (۲۹ تا ۳۱ تیرماه) با شرکت نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران در اندونزی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نخستین کنفرانس بین‌المللی «فتوا و مسائل معاصر» (29 تا 31 تیرماه) با شرکت جمعی از علما، دانشگاهیان و محققان اسلامی از 25 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، استرالیا، روسیه، اوکراین و اندونزی توسط مجلس علمای استان جاکارتا اندونزی و با همکاری انجمن اساتید دانشگاهی آموزش‌های اسلامی این کشور در محل هتل «سانتیکا» جاکارتا برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، نماینده مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مجمع تقریب ایران با ایراد سخنرانی و ارائه مقاله با عنوان «مشارکت فتواها در تحقق صلح و توسعه پایدار» و محمدجواد سلمان‌پور از دانشگاه شیراز با ارسال مقاله‌ «فتوا دادن، مصلحت، تسهیلات و دین‌داری معاصر» نسبت به شرکت در این کنفرانس بین‌المللی به نمایندگی از ایران اقدام کردند.

همچنین از مراکز فرهنگی وابسته به ایران در کشور اندونزی نیز، محمدجواد اسعدی و عبدالله عبدالقادر بیک از کالج اسلامی صدرا به ارائه مقاله و سخنرانی و ناصر کمالی، نفر دوم سفارت ایران در جاکارتا و مهدی ابوالقاسمی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی حضور یافتند.

بررسی مجدد مفهوم و روش‌شناسی فتوا، بررسی تأثیر پارادایم کلامی فتوا، جستجوی مدل‌های فتوای ترکیبی از فقه کلاسیک و علوم مدرن، بررسی مدل‌های فتوای مناسب با توسعه صلح و هماهنگی، بررسی گفتمان فتواها و اظهارات مذهبی، بررسی جنبه‌های اداری و سازمانی از مراکز فتوایی و بررسی تأثیر جنبه‌های سیاسی فتوا از محورهای اصلی ارائه مقالات در این کنفرانس بود.

این کنفرانس بین‌المللی صبح روز یکشنبه، 31 تیرماه با صدور بیانیه 10 ماده‌ای به کار خود پایان داد از مهم‌ترین مطالب مندرج در متن بیانیه پایانی این اجلاس می‌توان به تأکید بر ایجاد و حفظ هماهنگی بیشتر میان نهادهای صادرکننده فتاوا در جهان اسلام، تأکید بر مستقل شدن دانش فتوا و صدور فتوا به‌منظور جلوگیری از آمیخته شدن با منافع سیاسی، تأکید بر توجه و اهمیت بیشتر به تدریس علوم مربوط به فتوا در دانشگاه‌ها و حوزه‌های دینی اشاره کرد.

افتتاح رسمی برنامه توسط حاج انیس باسوِدان، استاندار جاکارتا، بازدید سخنرانان و شرکت‌کنندگان از برج ملی مُناس در جاکارتا، حضور حاج معروف امین، رئیس مجلس علمای مرکزی اندونزی در برنامه افتتاحیه این اجلاس، از دیگر نکات قابل‌توجه در خصوص این کنفرانس بین‌المللی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha